Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 2629 ggr
DesK
6/17/11, 5:13 PM

Enkla fiskfärsbiffar - recept

400 gram fiskfilé
1 tesked salt
1 matsked vetemjöl
3 ägg
peppar
dill

Lägg ned fisken i matberedaren monterad med kniven.
Kör hastigt till det blir finhackat.
Tillsätt salt, peppar, dill, vetemjöl och äggen och kör tills du får en porös smet..
Stek eventuellt ett smakprov för att kolla kryddningen.
Stek i smör.
Citronpeppar passar fint i dessa biffar.

Detta är ett enkelt standardrecept, man kan också tillsätta 3 deciliter vispgrädde och hälla smeten i en väl smord ugnsfast form (1.5 liters) och grädda i cirka 1 timme i 175 grader.
Jag gjorde ofta dessa biffar när barnen var små eftersom jag då inte behövde oroa mig för fiskben. Nu önskar sig barnen dessa biffar då och då. Vi brukar ha en romsås gjord på yoghurt, majonnäs och burkcaviar.

Här hittar du recept på fina gäddfärsbullar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
dolfen
6/17/11, 6:36 PM
#1

Jag har tänkt experimentera fram något fiskbiffaktigt. Kommer nog att testa detta recept först.

Har gjort fiskbiffar en gång. Jag blev inte nöjd då jag hade för mycket potatis i dem. Jag visste bara ingredienserna men inte proportionerna.(Det ska finnas en bild i någon av bildtrådarna på en av jättarna.)

dolfen
9/15/11, 4:26 PM
#2

Har gjort dem nu. De blev goda. Glad

Jag gjorde en testbiff där jag blandade i lite tomatsåsröra. Tyckte att den funkade också.

Dillen hade blivit dålig då jag haft den för länge, så det blev tyvärr dill-lösa biffar denna gång.

Min citronpeppar funkade bra till.

Gjorde sås av fil, majonäs, rom, citronsaft och lite chilisauce.

DesK
9/15/11, 5:22 PM
#3

Kul att det blev bra! Glad Detta är ju ett enkelt grundrecept som kan varieras på många vis, om smeten verkar mycket lös kan man tillsätta lite mer mjöl.

Den såsen låter smaskens till Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: