Annons:
Etikettmatprat
Läst 5244 ggr
Bergspuman
2010-05-04 17:30

Det finska köket

Nu är det dags att diskutera våra skandinaviska grannländers maträtter lite mera!

Loucar har lagt upp en artikel om det isländska köket, som jag personligen blev mycket fascinerad av.

Lite har jag fått smaka på finska specialiteter, eftersom min f d makes hela släkt på morssidan kom från Finland. Kålrotslåda, memma, piroger, osv.

Lådan älskar jag, och har tänkt länge försökt lära mig att göra det själv. Däremot tyckte jag memma var allt annat än - mumma!

Är man i Helsingfors strosar jag gärna förbi Saluhallen och köper en god pirog att mumsa på!

Berätta om DINA finska matupplevelser!

Annons:
Maria
2010-05-04 20:19
#1

Jag kan ingenting om Finsk mat. Det enda jag kan komma på är Finska pinnarOskyldig

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-05-05 20:37
#2

Jag vet tyvärr heller inte ett skvatt om finsk mat, mer än något konstigt marmeladgodis som jag provade en gång.

Honestyisdead
2010-05-05 20:55
#3

Mämmi är ju gott med socker och grädde :)
Finsk korvsoppa är jättegott, deras köttfärsbiffar i brunsås också.

Kamping korven är jättegod att steka i bastun på stenarna.

De har också en speciell köttfärspiråg som är super.

Kållådan är sådär tycker jag.

Maria
2010-05-05 21:06
#4

#3 Nu påminde du mig om en bastukorv fån Finland som vi köpte förr i Saluhallen i Göetborg. "Sauna makkara" tror jag den kallades eller något liknande. Den påminde om falukorv men var väldigt god och kryddig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
2010-05-06 23:54
#5

Mamma är från Fínland så lite sådant har det allt blivit.

Potatislåda till jul har vi alltid. Kålrotsrådan är inte min favorit, lite för söt. Maken gillar den dock.

Karelska piroger - mums.

Finsk blåbärskaka.

Finskt knäcke som vi brukade köpa i mängder när vi var i Finland förr.

Basturökt skinka hade de som var supergod.

Rågbröd - alltid, plus mycket kardemumma i vetebrödet. Grov kardemumma, inte finmalen.

Tjärkarameller - också jättegott

Filbunke - kanske inte specifikt finskt, men är fortfarande vanligt där. Brukar köpa Valios filbunke ibland av nostalgiska skäl - med socker och kanel.

Knackkorv.

Kommer inte på mer just nu,

Marvelicious
2011-08-16 14:01
#6

jag bor själv i Finland, gillar karelska piroger och morotslåda (som jag själv tycker är mycket godare än kålrotsvarianten). Memma äter jag bara ett par gånger till påsk, bara för att det hör till :P

Sen finns det en supergod skärgårdslimpa med mycket sirap som jag åtminstone tror är typiskt finländskt. Malaxlimpan är väl den mest kända varianten.

Och så älskar jag alla sorters salmiak :) Finns också ett antal salmiakshotar som man kan köpa i spritbutiken (allra godast är turkisk peppar-shoten enligt mig)

Annons:
Honestyisdead
2011-08-16 14:03
#7

#6 Alkoholväg så gillar jag Minttu

Sophey
2011-08-16 19:29
#8

Jag är halv finsk men jag vet aldrig vad som är svenskt och finskt eftersom familjen har alltid bara haft saker som en självklarhet men de saker jag vet är finska vet jag inte vad de heter på svenska utan endast på finska. Skäms

Jag vet bara att min farmor alltid kommer förbi med kakor som ser ut som stjärnor med plommon i, någon sorts croissant /weinerbrödssmet smakar det som, dessa är beroendeframkallande Tungan ute

Medarbetare på matlust

DesK
2011-08-16 19:33
#9

Sophey de bakverken har jag fått lära mig att de heter Åländska plommontårtor och ja de är mycket beroendeframmkallande Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
2011-08-16 20:53
#10

Farmor kallar dom någonting konstigt som jag tyvärr inte kommer ihåg, ska fråga nästa gång vi pratar vad de egentligen heter.

De är otroligt enkla att tillaga vilket är ännu farligare Oskyldig

Medarbetare på matlust

DesK
2011-08-16 21:07
#11

Ja gör gärna det Sophey! Glad Det vore över huvud taget intressant och roligt att få veta mer om finsk mat Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sophey
2011-08-16 21:16
#12

Jag kan fråga lite när jag har kontakt med farmor och resten av finska släkten vilket tyvärr inte är allt för ofta annars kan jag fråga pappa lite men han är inte så duktig när det kommer till finsk mat.

Förutom att han dagligen svär över att våra svenska pannkakor är plattar och den så kallade ugnspannkakan är pannkaka Flört

Medarbetare på matlust

SaraC
2011-08-18 19:51
#13

Mämmi är en klassiker här hemma, som dock alla icke-finnar envisas med att kalla mumma.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
[Asta]
2011-08-18 20:06
#14

#13 Memma har det alltid hetat hemma hos oss. Var tvungen att googla och ser nu att det heter båda delarna. Dock inte någon favorit hos mig.

SaraC
2011-08-18 20:09
#15

#14 Mumma är en dryck och mämmi är en efterrätt som dock brukar kallas memma på svenska.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Asta]
2011-08-18 20:12
#16

#15. Jo, jag vet vad mumma är. Förmodligen har det alltid hetat memma hos oss därför att mamma kom från Åbo skärgård och där var det lite försvenskat ibland.

SaraC
2011-08-18 20:20
#17

#16 Ursäkta, eftersom du kommenterade på just mitt inlägg antog jag att du kanske inte kände till skillnaden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Honestyisdead
2011-08-18 21:09
#18

Mämmi är ju den korrekta benämningen, eftersom det är finskt Glad

Men som vanligt försvenskar vi saker Tungan ute

[Asta]
2011-08-18 21:22
#19

#17 - funderade mest på ordet mämmi där eftersom vi aldrig sagt så hemma hos oss fast mamma kom från Finland. Men förmodar att det blev memma eftersom det var en del finlandsvenskar där hon växte upp. Eller så var hon bara snäll mot oss barn.

#18 - det är lite olika i Finland också, beroende på hur stor del som är finlandssvenskar på olika ställen.

Honestyisdead
2011-08-18 21:31
#20

Jo, men finlandssvenskar pratar ju oftast svenska, alltså är det ju inte det riktiga namnet.

Annons:
SaraC
2011-08-18 21:37
#21

Det enda jag tycker blir lite missvisande och "störande" är som sagt när man kallar mämmi för mumma, för det är ju två olika saker. Om man sedan säger mämmi eller memma om efterrätten spelar ju inte någon roll, då vet man ju vad folk menar Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Asta]
2011-08-18 21:44
#22

#21 - nej jag förstod det, jag menade inte något surt med mitt svar på din kommentar. För min egen del har jag dock aldrig hört någon kalla det mumma, bara att de trott att jag menat mumma när jag sagt memma.

Och det är VÄLDIGT svårt att förklara vad det är för någon som inte har en aning. "det är rågmjöl och malt, med sirap och pomerans som man ugnsbakar i 12 timmar och sedan äter med grädde".

Inte konstigt att man får konstiga blickar dåGlad

SaraC
2011-08-18 21:51
#23

#22 Okej, jag fattade det bara som något sådant. Blir väl svårt bland allt detta mumma/mämmi/mumma-mumlande Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: