Annons:
Etikettfisk
Läst 142 ggr
DesK
2024-01-02 19:56

Rakfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dotter har varit i Norge och hon köpte Rakfisk till mig. Det är Norges eleganta motsvarighet till surströmming. Den görs genom att man saltar fin öring och lägger i en lufttät burk som ställs längst in i kyskåpet, där den får mogna i 4 månader. Man äter den med kokt potatis, hackad rödlök, rømme eller gräddfil och tunnbröd. Det ska bli intressant att testa denna 😊
Någon som har ätit rakfisk?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2024-01-11 13:18 av DesK
Annons:
Sindri
2024-01-02 20:12
#1

Vad spännande. Du måste berätta hur det smakar.

Maria
2024-01-02 20:30
#2

Min son har ätit rakfisk med en kompis som tonåring i Norge. Han åt upp maten men det var väl ingen höjdare😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hemul
2024-01-03 00:33
#3

Nä, men det skulle jag vilja prova! Men jag har ätit glashaj på Island.

DesK
2024-01-03 10:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har fått veta att man ska ha inlagda rödbetor till också och att det är flatbröd som gäller 😊
Det är ju fermenterad fisk och i Britt Sandquist-Bolins bok Den nya fisken står det så här:

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2024-01-03 10:12 av DesK
DesK
2024-01-04 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fick tillstånd att dela bilden som jag har lagt in i trådstarten. Paketet ser ut så här

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2024-03-04 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I fredags blev det äntligen av att äta rakfisken 😊 Det var så gott och inte alls likt surströmming. Mild fin, lätt salt smak med en ton av fermenterat, mycket gott 😋 Det orange vinet från Georgien passade finfint till 😊 Fisken hade dock gott kunnat ligga någon månad till, den var rätt svår att få av från benen. Detta får jag komma ihåg till nästa gång. Nu ligger resten i frysen, så det blir några festmåltider till 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Sindri
2024-03-04 19:06
#7

Så spännande. Vad kul att det var så gott.

DesK
2024-03-04 19:16
#8

Ja, det var riktigt roligt och mycket gott. För säkerhets skull öppnade jag paketet på altanen, men det hade jag inte behövt göra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: