Annons:
Etikettermatprattipsråd
Läst 178 ggr
DesK
9/29/21, 5:02 PM

Matsvinnsdagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Idag är det matsvinnsdagen. Den här dagen har FN instiftat för att uppmärksamma det stora matsvinnet. Vi kastar för mycket mat, värst är det med frukt och grönt. På tv4 hade de ett inslag om detta i morse. På säsongens bästa finns en hel del bra tips och hjälp. En orsak till svinnet är att många av oss förvarar frukt och grönt på fel sätt. Se mina två skärmdumpar från tv4. Hanna Olvenmarks bok, Portionen under tian, är också en god hjälp till att minska svinnet.
Har du några bra tips på vad du gör med matvaror som är på väg att bli kastade?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Från Sveriges odlare
  • Redigerat 9/29/21, 5:04 PM av DesK
Annons:
Sindri
9/29/21, 5:24 PM
#1

Ojoj, där tycker jag att det är mycket fel om förvaring. Tropiska frukter mår definitivt inte bra i kylskåp. Jag tjatar jättemycket på mina affärer om det. Det är ju sällan frukterna är helt mogna när de kommer till affären. Lägger man dem i kylen då så avstannar mognadsprocessen och de blir bara dåliga och ruttnar till slut. Där har vi väldigt mycket matsvinn. Äntligen har handeln lärt sig att tomater inte skall förvaras "i plastpåse i kylen" som det alltid stod förut. Detsamma gäller andra tropiska frukter. De skall mogna framme i rumstemperatur (när är det 5 grader i tropiska länder?), kan man sedan inte äta dem så fort de är mogna så kan de klara sig i kylskåp men inte länge.
Tomat och avocado i rumstemp (min vän avocadoodlaren ger mig ett kilo och säger -Lägg in dem i kylen, ta sedan fram en 2 dar innan du skall äta den. De mognar lite i kylen också, fast långsammare), men resten måste i kylen, de vissnar jättefort annars.
Squash/zucchini och aubergine i fuktig handduk i kylens grönsakslåda.
Paprika mår bäst i sin prassliga plast med hål i.
Lök och vitlök i kylen är helt horribelt - det är då den börja växa. Jag har mina i en sockellåda i köket, de håller väldigt länge där.

Min dröm är att ha ett extra kylskåp som kan hålla ca 15 grader, där skulle man kunna förvara mycket frukt och grönt länge. Rumstemperatur är lite för varmt för en del varor.

På halvdåliga grönsaker kan man göra ratatouille, soppa eller buljong.
Jag köper ibland på mig för mycket råvaror när jag hittar fina grejer till bra priser, men då lagar jag till det och då håller det länge. Man kan frysa, eller förvara i kyl upp till en vecka. Jag tycker det är lyxigt att kunna ta fram färdig middag ibland.
Det är ett bra tips till ensamhushåll som ofta avstår från att köpa en vara på grund av att det är så stora förpackningar.

Jag planerar all mat för veckan och handlar max två gånger i veckan. Det är också ett bra sätt att undvika spill.

DesK
9/29/21, 5:36 PM
#2

Sindri, tack för många bra tips 😊👍 Jag blev mycket förvånad över listan var saker ska förvaras, så det som du säger håller jag med om. Lök och vitlök har jag i trådkorgar i ett mörkt hörn av köket. Tomater och tropiska frukter har jag i en skål på vedspisen. Gurka, squash och pumpa har jag alltid i kylen, likaså sallat. Jag har sällan problem med svinn på just de varorna. Lite sämre är det med bröd och färdiglagad mat. Såg ett roligt tips ang pumpa, nu när det finns så många olika fina pumpor i butikerna kan man köpa några stycken och förvara dem under sängen 😯 Tror faktiskt att jag ska testa det 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 9/29/21, 5:37 PM av DesK
MonicaLagerquist
9/29/21, 5:37 PM
#3

Här hemma har vi knappt något matsvinn och vi köper ofta mat som är rödlappad och 50% billigare.
Får jag mat över så blir det mat till en annan dag.Fick tre kokta potatisar över igår så de fick bli med i ängssyesoppan idag.
En korvskiva och ett par köttbullar läggs i pyttlådan i frysen för att bli till en god pytt en dag då det serveras pytt.
Likaså en slatt köttfärssås blir antingen en paj eller hamnar i pyttlådan.
Bröd fryser jag in och tar fram just det som går åt.
När ungarna ät här och äter mat så får bonussonen alltid med sig det bröd som blir över då han inte bakar själv.

Stolt ägare till fem La permer

  • Redigerat 9/29/21, 5:38 PM av MonicaLagerquist
Pyttelite
9/29/21, 6:07 PM
#4

Jag försöker också göra andra rätter av maten som blir över.

Pizza är bra grund som går att fylla med mycket överblivet.

Överblivet kött och kokt potatis blir pytt.

Grönsaker som krympt ihop och ser dåliga ut åker in i ugnen till en rotsakslådan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
12/2/21, 9:32 PM
#5

Nu har jag lyssnat på några av deras poddar. Kan varmt rekommendera dem. De ger en god inblick i hur de tänker och varför de säger som de gör. De har inte så mycket pekpinnar och de fördömmer inte andra kosthåll, vilket jag tycker är mycket bra. De vill sprida en positiv inställning till mat och miljö.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Torparmor
12/29/21, 7:03 PM
#6

Jag har varken läst eller lyssnat. Vi odlar det mesta grönsaker själva och att frysa, torka och lägga in går på rutin då det blir mycket skörd samtidigt.

Vill jag ha färsk paprika att ta av under en vecka så delar jag mittitu och skrapar ur fröna till nästa års sådd. Ett antal delade paprikor läggs på hushållspapper i en burk med lock och ställs i kylen. Brukar klara sig hela veckan

Morötter förvarar jag otvättade i sand i ett svalt utrymme. Tar upp ett antal, skalar, delar i större bitar och lägger några timmar i kallt vatten. Sen lägger jag dem fuktiga i en burk med lock och förvarar ett par tre veckor i kylen. Ser de torra ut när jag tar ut några så får övriga ligga en timme i vatten innan de åker in i kylen igen.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Intehärutandär
2/19/22, 4:27 AM
#7

Ett tips är att använda hela grönsakerna. Många missar att det gröna på purjon går att äta. Blasten på blomkål går att göra pesto på, även använda som spenat eller grund i soppa/gryta. Den flesta blast går att äta och dekorera sallad med. Stammen på broccoli är god att skiva och koka. Eller ha i paj.

Man kan också koka buljong på halvvisset och skal (går att blanda med animalier för egna buljongblandningar). Bara att frysa in i istråg eller muffinsformar och sedan slänga in i literpåsar efter det är portionfryst. Vi äter potatis som börjat grodda. Även potatis som börjat bli mjuk. De är som vanligt efter tillagning.

Ärtskott är superenkelt att odla på fönsterbrädan precis som groddar. Salladsklumpen som blir kvar då man plockat bort alla blad går utmärkt att fortsätta att odla på. Och en groddad potatis är bara att sätta ner i en hink med jord i soligt fönster, balkong eller trädgård. Samma med lök.

Upp till toppen
Annons: