Dieter & specialkost

Undervikt.

2011-01-16 17:14 #0 av: Thiah

Överallt pratas det om att gå ner i vikt, att banta, att bli smal. Men hur är det för oss på andra sidan av allt det där? Vi som kämpar för varje, enskilt kilo?

Undervikt

Överallt pratas det om att gå ner i vikt, att banta, att bli smal. Men hur är det för oss på andra sidan av allt det där? Vi som kämpar för varje, enskilt kilo?
Enligt WHO är en underviktig människa någon som har ett BMI (body mass index) under 18.5. Men man kan inte bara räkna med bara BMI utan man måste även ta hänsyn till en persons kroppstyp. Vill du räkna ut din BMI så dividerar du vikten i kg med längden i meter gånger längden i meter. Vill du ha hjälp med att räkna ut ditt BMI i finns det flera sidor på internet. En, som jag själv använt, finns länkad längst ner i artikeln.

skugga.jpg


Underviktighet kan ge olika symtom men ett väldigt vanligt symtom är en ständig och konstant trötthet. Kroppen har inte extra reserver vid sjukdom och kan få en minskad motståndskraft i och med detta. En kvinna kan förlora sin menstruation, eller så blir den oregelbunden samt så kan det bli svårare att bli gravid. Vi människor behöver nämligen vårat kroppsfett för att bibehålla en bra hormonbalans, om kroppsfettet är för lågt rubbas denna balans. Sjukvården hjälper varken underviktiga eller kraftigt överviktiga med fertilitetsbehandling. Ett lågt kroppsfett ökar nämligen chansen för missfall då fostret behöver detta fett för att utvecklas.

Jag, personligen, kommer ifrån en familj där alla varit oerhört smala fram till trettioårsåldern. Detta har gjort att jag fått kämpa för att gå upp i vikt, min kroppstyp och mina gener är emot mig i denna fråga. Men även stress kan leda till att måltider hoppas över eller att aptiten försvinner. En del av oss har en hög ämnesomsättning från början eller lever ett så aktivt liv att ämnesomsättningen höjts.

 

fika-12.jpg

 

I dagens samhälle pratas det väldigt mycket om light produkter och faran med fett. Men för oss underviktiga gäller det att se förbi dessa produkter och råd. Att ha ett energifyllt och kalorifyllt näringsintag är viktigt för den som vill gå upp i vikt. Ät en stadig frukost för då blir du hungrigare vid lunchtid. Detta eftersom kroppen börjat jobba för att ta upp alla näringsämnen. Planera dina måltider och mellanmål. Var tredje timme är det lagom att äta om du vill gå upp i vikt. Jag måste äta så ofta eftersom jag inte orkar äta mycket på en enda gång och mina små intag måste vara så energifyllda som möjligt. Drick mjölk, bärsoppa eller juice mellan måltiderna för att få energi, eller så kan man ta t.ex. en energikaka eller lite nötter. Försök att inte dricka så mycket under själva måltiden då magen borde fyllas med mat och inte vätska. Fuska inte med maten och hoppa aldrig över någon måltid. Be vänner och kolleger att påminna dig, eller varför inte sätta en påminnelse på telefonen?

 

 

Försök följa tallriksmodellen när du vill gå upp i vikt. Tänk dig att du har en vanlig rund tallrik. Cirka hälften av tallriken ska vara fylld med grönsaker eller rotfrukter. En fjärdedel ska bestå av pasta, ris eller potatis. Den sista fjärdedelen ska bestå av kyckling, kött eller fisk. Till tallriksmodellen bör man även ha 1-2 skivor bröd och dricka någon sorts mjölkprodukt.


Kortfattade tips:

Ät regelbundet.

Ät hellre oftare så att du blir lagom mätt än att äta få gånger och känna obehag.

Ät fett. Bra fett är inte skadligt i normal konsumtion

Variera dina måltider så att du inte tröttnat på att äta dig mätt.

Drick och ät energirikt

Ge inte upp! Det tar tid att gå upp i vikt.

Om du vill träna så styrketräna och bygg upp muskler.

 

penne02.jpg

 

BMI räknare

Källor:
Uppivikt
Primavi

Alla bilderna kommer ifrån denna sida:

Gratis bilder

 

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2011-01-16 17:24 #1 av: [YlvaP]

Märkligt att man skall äta lika många gånger som när man skall gå ner i vikt. SKall man inte är mera än dessa 5 gånger per dag?

MVH Ylva / Wai-san
Vardagsbloggen
Medarbetare på Sommar och Scrubs.

Anmäl
2011-01-16 17:27 #2 av: Thiah

Det handlar ju ofta om vad man äter. vi som skall gå upp i vikt ska äta måltider med högt energiinnehåll medan dom ska gå ner i vikt ska minska sitt energinnehåll.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2011-01-16 18:03 #3 av: Emaljoh4

Bra artikel! Ska läsa ännu mer noga när jag har tid. Har lite bråttom för tillfället!

Anmäl
2011-01-18 17:52 #4 av: DesK

Tack så mycket för en bra artikel om ett ämne som vi sällan ser något om. När man är underviktig eller har underviktiga barn känns det oerhört frustrerande med alla dessa bantningstips som vi blir överösta med. En sak som kanske kan vara lite av en tröst om man har problem att hålla vikten uppe och är frisk är att om skolhälsovården eller företagshälsovården har synpunkter på den låga vikten så har man i alla fall argumentet: "Hur många frånvarotimmar har jag jämfört med mina arbets- eller klasskamrater?" Jag har många gånger genom åren tampats med beskäftiga skolsköterskor som haft synpunkter på mina tjejers periodvis låga vikt och då oftast fått tyst på sköterskans föredrag med hjälp av argumentet ovan. För att gå upp i vikt kan man öka mängden kolhydrater om man tål det - vem har inte hört talas om pizza /pastamage och ölmage! Fast jag tycker själv att högre fett- och proteinintag samt träning är bättre och nyttigare för en varaktig vikregleringGlad

Désirée

Anmäl
2011-01-18 20:48 #5 av: storost

Artikeln är jätte bra skriven!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anmäl
2011-11-05 21:55 #6 av: TildiZz

Är du säker på att BMI-mätaren funkar? Enligt den är jag underviktig :S Iofs kan det hända att jag är ganska trött men jag tror inte att det är så farligt... Borde jag försöka att gå up I vikt? :/

Vad jag har hört så har Foppa och Göran Persson samma BMI... Så det är kanske inte en jättebra metod.

Bra artikel... :)

Anmäl
2011-11-06 08:45 #7 av: Namiko

#6 BMI stämmer inte för alla. Har man en väldigt slank kroppsbyggnad eller mycket muskler så visar den fel. När jag började högstadiet hade jag ett BMI på 13 och saknade inte mer vikt än 1-2kg. Min normalvikt nu ligger just under normalt enligt BMI-tabeller och jag är inte underviktig. Man får helt enkelt se hur man ser ut istället för på vikten för att kunna vara säker på om man behöver gå upp eller ner i vikt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2011-11-06 10:06 #8 av: TildiZz

Ok. Tror inte att jag är det då. :)

Anmäl
2011-11-08 20:48 #9 av: Thiah

Tyvärr går folk alldeles för mycket efter BMI idag. Tabeller hit och tabeller dit och så glömmer man människan bakom

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.