Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 367 ggr
flocken
2020-06-26 13:15

Göra egen glass. Diabetiker

Jag har suttit och letat efter bra o enkla glassrecept. Brukar köpa nicks glass. Men är tyvärr slut. Har ni några bra recept på glass? Jag är som sagt var diabetiker. Så gärna så lite socker som möjligt. Använder sötningsmedel. Äger ingen glassmaskin.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
flocken
2020-06-26 13:16
#1

Jo, allergisk mot apelsin, nötter, mandel

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sindri
2020-06-26 14:00
#2

Jag gör mycket glass och har aldrig ägt en glassmaskin och använder inte socker. Som grundrecept kan du använda  4 äggulor och 2 dl grädde (eller mer grädde om du vill ha gräddigare smak), någon tsk vaniljpulver (OBS, inte vaniljsocker), eller urskrap från en halv vaniljstång.
Sedan kan du smaksätta med det du gillar.  Mosade frukter/bär av alla slag, kakao, cocsoflingor, Vill du ha en isigare och fruktigare glass tar du mer bär än glassmet (bara att halvera).
Till söta frukter som t ex mango behövs i regel inte någon sötning, men annars någon matsked Sukrin Gold. (Får du inte tag på det går Icas sötströ bra) Du får smaka dig fram.

Det går bra att frysa glass i nästan alla formar, men smartast tycker jag är portionsformar. Skölj dem med kallt vatten och ställ in i frysen ett tag, det blir lättare att lossa glassen sen. Jag har formar i silikon som jag fryser i, sedan tar jag ur alla glassar och lägger dem i burkar med lock.

Du kan också använda t ex tomma crème fraiche eller mozzarellaburkar, elelr vad du kan ha, och sedan äta direkt ur burken.

Av vitorna kan du göra maräng, också med Icas sötströ. De blir inte lika spröda som vanliga maränger, men lika goda. Eller så kan du få mitt recept på glutenfria småfrallor.

flocken
2020-06-26 14:35
#3

Tack för receptet. Låter väldigt smidigt. Kan du skriva hur man gör? Är helt ny på glass. Vissa ska kokas, vissa inte

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sindri
2020-06-26 15:14
#4

Oj, sorry. Man blir hemmablind……

1) Förbered smaksättningen. Tina, mosa, hacka eller vad du behöver. Har tyvärr inte mängder, för jag gör sällan efter recept, men ett litet paket frysta jordgubbar, blåbär eller hallon t ex är lagom. Du kan ju spara några fina bär att dekorera med. (OBS - var noga med vilka hallon du köper, det har förekommit utbrott av magsjukevirus hos personer som ätit råa hallon. Det går såklart att koka dem med lite sötning och kyla ner. Blir lika gott. Annars köp odlade i Sverige.)

2) Vispa grädden med vaniljpulvret och ev. sötning.
3) Vispa äggulorna fluffiga
4) Blanda grädde, äggulor och smaksättning, häll i formar och frys in.

När jag gör i lösa formar ställer jag dem på en skärbräda/bricka och ställer in i frysen. Är lättare att hantera.

En sats räcker till ca 8 portioner, går ju utmärkt att halvera.

flocken
2020-06-26 16:08
#5

Tack 👍 Ska provas snarast

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Caeli
2020-06-27 10:45
#6

Skiva några bananer och lägg i frysen. Ta sedan upp dem, tina aningen (väldigt lite) och kör dem i mixer/matberedare till glasskonsistens. Blir det för hårt - späd med några matskedar mjölk. Ät direkt! Kan även smaksättas men är inte nödvändigt. Tex med kakao, jordgubbar, hallon, blåbär… Enkelt och mera "glasslikt" än man kan tro!

Annons:
flocken
2020-06-27 10:47
#7

Tack för tips. Men äter inte bananer. Men har fått tips om frysta vindruvor som man mixar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

CasaRamon
2020-06-28 09:49
#8

Jag vispar 2 äggulor, 2 dl grädde och några droppar vanilj. Rör ner hackad choklad och fryser in i plastlåda i ca 3 timmar. Man bör röra runt ett par gånger. Tas fram 15 min innan den ska ätas.

DesK
2020-06-28 10:07
#9

Mixa frysta bär med naturell yoghurt, kvarg eller kesella. Ät direkt, då har den bäst konsistens, om du ställer den i frysen, så ta fram den i god tid, för den blir rätt hård. 

En familjefavorit är min hallonglass. Tinade hallon blandas med vispade äggulor och vispad grädde, sist vänds hårt vispade äggvitor ned, sedan in i frysen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: