Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1208 ggr
Garm
2020-06-11 15:34

Marinader

Sitter ni inne med några riktigt goda marinader ni brukar göra till både kött och grönsaker? Jag skulle behöva lite tips nämligen. Jag har en marinad jag brukar göra, som jag tycker är väldigt god och funkar till det mesta, men det vore kul att variera sig lite. Jag undviker sött i marinader, så om ni har några utan honung eller annan sötning vill jag gärna ta del av dem 🙂

Annons:
Sindri
2020-06-11 17:35
#1

Grönsaker brukar jag inte marinera, men gärna kött. Jag har sällan sött i, men oftast lite vin eller sherry. Soja (bara äkta på fermenterade sojabönor), lite olivolja. Alltid vitlök, salt och peppar.

Varierar kryddning efter kött, men timjan är så gott som alltid med, liksom persiljestjälkar.

Till kyckling passar timjan, rosmarin, dragon, rosépeppar, chiliflakes, citron, apelsin.

Till lamm massor med rosmarin, timjan, rosépeppar, 

Till fläsk timjan, oregano, salvia, (julmust, men det är sött förstås), även här citron eller apelsin, äpple, 

Till nöt, timjan, kyndel, lite brandy, grönpeppar, till vissa delar av nöt enbär, 

Till vilt timjan, enbär, kyndel, granris, enris, svarta vinbär (eller svartvinbärsblad).

Gillar man rökt smak så finns flytande rökarom.

Garm
2020-06-12 12:20
#2

#1 Tack för riktigt bra tips! Timjan är något jag använder väldigt ofta och det finns med i den marinad jag ofta gör. Nu har du gett mig massor att laborera med! Tack! 🙂

Cireea
2020-06-12 14:58
#3

Jag brukar försöka köra på asiatiska smaker i mina marinader 🙂
Därför används det en del lime eller yuzu, vitlök, fisksås, sesamolja och risvinäger. Använder också en hel del chili, både färsk och torkade flakes. 

Beroende på vad jag ska marinera så kan jag även hacka ner lite vårlök och ingefära.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Garm
2020-06-13 18:29
#4

#3 Åh, så spännande smaker du kommer med! Tack 🙂

Sindri
2020-06-13 19:37
#5

#3 av: Cireea
Var tvungen att googla yuzu, aldrig hört talas om det, men det verkar spännande. Gäller bara att få tag i det…..

Cireea
2020-06-13 20:06
#6

#5 Det var något nytt för mig med när sambon entusiastiskt berättade om det 😃
Vi har en asiatisk butik som säljer det här där vi bor. 

Har du någon i närheten? Annars bör det nog gå att hitta i någon onlinebutik.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Sindri
2020-06-13 20:17
#7

Jag skall testa. Har ett par buitker jag kan kolla i nästa vecka.  Synd, tänkte göra lax med asiatisk twist imorgon. Har lime, men yuzu hade varit kul. Nå, det blir fler gånger.

DesK
2020-06-14 07:59
#8

Yuzu vill jag också testa! 🙂 Det här är min favoritmarinad, tar sin tid och är mer vintermat än sommarmat kanske

https://matlust.ifokus.se/articles/50cf115bd3b4fd6bc8005fb3-surstek-en-klassisk-tysk-specialitet

Till grillat tycker jag om att göra torra kryddblandningar, Vitlök, rosmarin, svartpeppar, salt. Timjan, chili, salt. Kebabkrydda eller Sju kryddor är också trevliga på grillat. Jag brukar oftast krydda det som vi ska grilla dagen innan och ställa in i kylen, sedan tar jag fram det i god tid, så att allt blir rumstempererat. 

Garm, berätta gärna om din vanliga marinad! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Garm
2020-06-14 13:45
#9

#8 Torra rubs till kött kan vara otroligt gott! Jag har aldrig låtit köttet ligga över natten med det, så ska testa det. Har aldrig tänkt så långt. Köttet lär ju bli smakrikt av att långligga med rub. Min "vardagsmarinad" är rätt enkel. Olja (oftast olivolja, för det är vad vi alltid har hemma), kinesisk soja, mycket pressad vitlök, timjan, krossad chili, lite finmald svartpeppar, lite paprikapulver och lite lökpulver. Har inga direkta mått, höftar varje gång. Beror på mängden och typ av kött. Till grönsaker har jag ofta bara olivolja, balsamvinäger, vitlök, timjan, chili och lite salt.

Carmarino
2020-06-14 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#5 Behöver man bara yuzujuice så finns det i hyfsat välsorterade livsmedelsaffärer. Jag har köpt den på ICA Maxi.

Frukten är däremot svårare att få tag i, för den har väldigt kort försäljningstid har jag för mig. Så det det lönar sig inte för affärerna att ta hem dem, mer än på beställning. Frukterna hinner bli för gamla innan de kan säljas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-06-14 21:46
#11

Men vad fräscht - bara juice, skall kolla nästa gång jag handlar, Tack för tips. 👍

Carmarino
2020-06-14 21:59
#12

#11 Har för mig att den finns i hyllan med asiatisk mat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-06-16 14:50
#13

Hittade den direkt tack vare din bild och info. Tack! Får hitta på något snart och testa den.

Annons:
Carmarino
2020-06-16 15:27
#14

Kul! Kan tala om att glassen (recept på baksidan av påsen) är jättegod. 🙂

Jag har även testat att göra yuzucurd, och det blev också jättegott.

Man kan nog utan vidare ersätta citronsaft med yuzujuice i de flesta recept.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2020-06-16 15:34
#15

Kul! Jag hittade inte i den Ica som jag var idag, så jakten på yuzu går vidare 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2020-06-16 15:40
#16

Den finns även på matspar.se, om man brukar handla där. Och på en del andra ställen på nätet, men det tillkommer ju porto när man handlar på nätet.

#15 Om din lokala ICA har en asiatisk avdelning så kolla där. Annars får du be dem ta hem den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cireea
2020-06-16 16:32
#17

Tillägger att jag också köper juice och inte frukten. 
Köper en stor flaska på asiatiska affären så det räcker ett tag 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Carmarino
2020-06-16 16:54
#18

Tror inte att det går att köpa frukten här i Sverige - åtminstone inte om man inte kan köpa direkt från en fruktgrossist. De frukter som finns går nog till restauranger, konditorier och liknande. Det här är vad jag hittade när jag sökte på själva frukten.

https://www.martinservera.se/produkter/160275/yuzu

https://foodconnection-shop.de/Faersk-yuzu-enkel-frukt

Grönsakshallen Sorunda, som Matgeek nämner i videon, verkar inte ha några i lager nu. Fast de är nog inte i säsong för tillfället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-06-16 20:19
#19

Så det finns större förpackningar, då vet jag var jag skall kolla nästa gång. Om man någon gång igen (😪) kan resa till sydligare länder skall jag kolla efter det där.

CasaRamon
2020-06-30 13:57
#20

Yusu-juice kanske passar bra i drinkar? Låter gott. Ungefär som Limejuice kanske.

Annons:
Upp till toppen
Annons: