Annons:
Etiketterrådtips
Läst 884 ggr
Tarotstollan
2020-06-10 05:23

Färsk gurka

Jag älskar färsk gurka och oftast köper jag 2 åt gången för att slippa springa till affären var och varannan dag.
Tyvärr händer det att den ena gurkan blir liggandes mer än 5 dar och då har den börjat att surna i smaken även om den fortfarande är grön och fin.
Det spelar ingen roll om den ligger i skafferiet eller i kylskåp (där jag vet att den egentligen inte skall vara).

Så har ni några tips på hur man kan få gurkan att smaka gott i mer än bara 1-3 dagar?
Det enda jag vet att man kan göra är att hyvla ner den i ättikslag men det är ju inte detsamma som färsk.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
2020-06-10 06:09
#1

Hur menar du med "surna"?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2020-06-10 06:10
#2

Den smakar surt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2020-06-10 06:13
#3

Är det bara skalet eller hela gurkan? Annars kan du ju skala den.

Jag har aldrig tänkt på det utan tycker gurkor blir mjukare när de legat några dagar. Böjligare så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2020-06-10 06:26
#4

Hela gurkan, men det börjar i det mjuka inuti.
Det är när den börjar mjukna som det börjar smaka surt. Jag köper bara hårda gurkor, men de mjuknar ju fort ändå tycker jag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
2020-06-10 08:39
#5

Vad har du för temperatur i ditt kylskåp? Vi storhandlar en gång i veckan och köper alltid flera gurkor, men det är mycket sällan som vi upplevt att de hinner surna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Garm
2020-06-10 10:51
#6

Jag tycker att gurkor håller bättre smak om de får ligga i rumstemp utan plasten på.

Annons:
Tarotstollan
2020-06-10 21:31
#7

#5. Ingen aning, den står på 3:an som rekommenderats. Gurkorna ligger oftast i grönsakslådan som är längst ned.

#6. Brukar aldrig ta av plasten innan jag skall använda den, det kanske är för tätt?
Skall testa att ta av plasten när jag kommer hem direkt nästa gång.
Fast jag köper ofta gurkor utan plast också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
2020-06-10 21:40
#8

Lägg en termometer i kylen, där du förvarar gurkorna, så får du en uppfattning om vilken temperatur du har och hur du bör justera den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tarotstollan
2020-06-10 21:53
#9

Om jag ändrar temperaturen så påverkar det hela kylskåpet. Finns ingen särskild knapp för grönsakslådan och den är nästan helt täckt av den understa glashyllan men den finns en luftspringa på ca 1 cm.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-06-11 14:56
#10

Lite konstigt att grönsakslådan är längst ner i kylen, för det är oftast där det är kallast. Fast det är likadant i mitt kylskåp. Därför har jag "möblerat om" så att jag har annat än grönsaker i lådan. Grönsakerna får ligga på översta hyllan istället.

Plasten kring gurkan håller fukten kvar så att inte gurkan torkar. Det ska tydligen göra att gurkan håller längre. Gurka ska förvaras vid 10-13 grader för att inte bli köldskadade, men då krävs ett svalskåp, och sådana finns knappt längre.

https://taffel.se/blog/fragelada-hur-forvarar-jag-gurka


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2020-06-11 17:28
#11

Mina blir aldrig sura. Kan ligga tills dom mjuknar uran att dom gör det. Har dom i mitten av kylen.

Tarotstollan
2020-06-11 22:21
#12

#10. Ser att hon skriver att den blir besk, det kanske är det jag uppfattar som sur smak?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-06-12 01:40
#13

#12 Det kan det nog vara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: