Annons:
Etiketterrådtips
Läst 626 ggr
Kimda
2020-05-25 00:44

Muscovadorörsockerklump. :-(

Jag har glömt att zippa igen muscovadosockerpaketet. = Sockerklump. . Visst kan jag ju använda klumpen till en djupmörksötmustig sylt, men jag undrar om det finns något köksknep som kan förvandla denna klump till dess ursprungliga "rinn"form?

Annons:
Carmarino
2020-05-25 09:53
#1

Lägg sockret i en burk med tättslutande lock. Lägg ett fuktat hushållspapper ovanpå sockret och låt ligga ett par timmar. Då blir sockret mjukt igen.

Det finns fler sätt att göra det på, men detta är ett av de enklaste. Jag använder det alltid och det har funkat varje gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kimda
2020-05-26 07:46
#2

#1 Tack för tipset! . Jag har haft en fuktig papperstuss i sockerpåsen över natten och zippat noga. Ett översta lager har lösnat upp. Det tar nog några dygn för resten av "cementklumpen" att lösna upp.

Carmarino
2020-05-26 12:04
#3

#2 Det funkar inte lika bra om du lägger det i sockerpåsen, för den är inte helt tät om den är öppnad. Försök hitta en glasburk med tättslutande lock (gärna "patentlock" med gummipackning) som är tillräckligt stor för att rymma sockerklumpen. Lägg sedan det fuktade hushållspappret ovanpå och stäng locket. Då brukar det bara behöva ligga några timmar, eller över natten, för att sockret ska bli mjukt igen. Det ser visserligen hårt ut, men när man gräver med en sked i det så känner man att det är mjukt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kimda
2020-05-27 14:59
#4

#3 Jag noterar att tekniken funger över förväntan i sockerpåsen. Den större delen av klumpen har lösnats upp. Men bra att veta att det fungerar ännu snabbare i patentlocksburk (som jag ej innehar), så återigen tackar jag för detta tips.

Carmarino
2020-05-27 15:45
#5

#4 Det behöver inte vara en patentlocksburk, bara locket är tätt. En urdiskad glassburk funkar förmodligen bra, bara det inte kommer in någon luft i den.

Jag brukar hälla över sockret i en burk med gummipackning ("konserveringsglas") när jag öppnar påsen. Då håller det sig mjukt. En halvlitersburk kostar 30-35 kr på ICA, men de brukar finnas på extrapris när det börjar närma sig bärsäsong.  👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-05-31 12:31
#6

Läste precis ett annat tips som kan vara värt att prova. Har dock inte testat själv. Om det funkar så går det ju snabbare än med fuktigt papper.

Man kan helt enkelt mikra sockret en liten stund, så blir det mjukt igen. Fast man får nog passa rätt noga så att det inte bränns.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: