Annons:
Etikettmatprat
Läst 2280 ggr
DesK
5/19/20, 10:02 PM

Koka ris -obehaglig lukt

När killarna kokar ris, så tvättar de det först ordentligt, trots detta upplever jag en stickade otrevlig söt diesellukt i hela huset.    Det stinker alltså av kemikalier här när riset kokas. Beror det av rissort? Eller har ni andra tankar?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Tant Grön
5/19/20, 10:18 PM
#1

Har aldrig känt att ris luktar så, vilken sort har du?
Jag brukar skölja riset noga och sedan kokar jag upp, häller bort vattnet och kokar i nytt vatten. Livsmedelsverket har gjort mätningar och rekommenderar den metoden för att få bort arsenik. Sedan kokar jag några minuter, stänger av plattan och lägger på ett par grytlappar. Detta för att spara ström.

DesK
5/19/20, 10:24 PM
#2

 Ris och jag har aldrig varit sams. Jasminris är värst!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tarotstollan
5/19/20, 11:06 PM
#3

Jag har aldrig känt att det lukta diesel från ris , däremot luktar det illa från jasminris.
Det är tydligen många som tycker att det luktar gott, därav namnet! 🤔
Jag köper vanligt Icas bas ris och det luktar lite åt hö hållet men det är det enda ris jag köper.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
5/19/20, 11:51 PM
#4

Jag brukade använda jasminris för många år sedan. Tyckte det luktade gott. Kanske beror det på vilket märke det är. Fick en gång tag i ett jasminris som luktade jute. Det hade antagligen varit packat i jutesäckar och sedan packats om i mindre påsar. Numera köper jag nästan bara basmatiris.

Maria
5/20/20, 6:29 AM
#5

Det har jag aldrig upplevt. 

Jag har en riskokare som jag fick i 30-års present så den är med andra ord gammal och välanvänd.😉

Jag använder numera bara basmatiris i kokaren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
6/3/20, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har pratat med några av mina nyanlända vänner och det verkar som att jasminris är lite av en vattendelare, en del reagerar precis som jag och upplever att det luktar riktigt illa, andra tycker att det luktar jättegott. Nu kommer vi dock till det som är riktigt konstigt! Det är Basmatiris som mina killar brukar koka! 😮😮😮 Samma stickande sötaktiga unkna lukt som jag minns från jasminris 🤔 Killarna tvättar riset noga och blötlägger det i minst en timme innan de kokar det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Kimda
6/5/20, 3:10 PM
#7

För mig är det enda negativa att ris alltid "måste" koka över. . #0 Är "killarna" dina söner eller några killar på en restaurang?

Tant Grön
6/5/20, 3:21 PM
#8

#7 Lägg tre tvåkronor på plattan så kokar det inte över.

#6 Åh, nej, har precis köpt just det riset eftersom det rekommenderades i en bok jag börjat läsa. Har inte provat det än.

DesK
6/5/20, 4:46 PM
#9

#7 Kimda, killarna är tre av mina bonusbarn som ännu bor hemma med mig 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Kimda
6/5/20, 5:07 PM
#10

#8 Mamma brukar lägga tre >gamla< femöringar under kastrullen. :) . #9. Aha. :) Jag hade ett tredje alternativ, men vågade inte skriva det.

Tant Grön
6/22/20, 4:58 PM
#11

#6 Nu har jag provat Karoon-riset. Ett helt fantastiskt ris, tycker jag. Lite sötaktigt luktar det när man kokar, men absolut inte kemikalier eller diesel. Riskornen blir superlånga om man blötlägger och sedan kokar på mitt sätt. Över 2 cm långa! Ett väldigt fluffigt och gott ris.
Enda mat jag känt som luktat diesel, var paprikor från Israel och färska aprikoser från Turkiet. Slängde dom. Diesel används för att få sprutmedel att fästa. Kan inte tro att det skulle användas på ris, men kemikalier kan ju finnas. Kanske hade du otur med just den förpackningen.

B
11/18/20, 3:14 PM
#12

#11:
Hej! Vad kul, jag provade också Karoon basmati ris i helgen och tyckte att det var det absolut godaste ris jag ätit. Hela familjen älskade det. Jag följde ditt sätt att koka. Tack. En fråga, vilken kokbok hade du som rekommenderade det riset, var det någon med orientaliska recept, är ute efter en bra kokbok nämligen. Tack på förhand,

DesK
11/18/20, 3:57 PM
#13

#12 Zeina Mourtadas böcker är mycket bra med varierat innehåll 😊 Zeinas kitchen, Zeinas green kitchen och Veckans matsedlar heter hennes böcker och så finns hennes jättetrevliga blogg också 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Åsa S
11/18/20, 9:18 PM
#14

Det finns fler märken av långkornigt basmatiris XXL som har långa korn jag har en annan säck köpt på matvärlden där har man många rissäckar att välja på.

Tjossan
11/19/20, 12:20 PM
#15

#0: Har råkat ut för sådant ris en gång och det är snart 20 år sedan… Glömmer det inte eftersom riskoket luktade som starkt impregnerade kläder. Returnerade riset till butiken, kan inte tänka mig att äta något som luktar det minsta kemiskt.

Tjossan
11/19/20, 12:26 PM
#16

#15: Glömde tipsa: Om det vill koka över, lägg en träslev tvärs över kastrullen och ev. lock ovanpå. Det ska tydligen få bubblet att stanna av :)

DesK
11/19/20, 1:17 PM
#17

#15 Tjossan, mitt problem är att jag upplever att allt vitt ris luktar rejält illa vid kokning, värst är jasmin- och basmatiris. Alltså även det ris simmandes här tycker luktar gott och är gott. För mig har det en kväljande sötaktig kemikalielukt. Kan känna samma när jag t ex besöker en thai- eller kinarestaurang.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tjossan
11/19/20, 1:51 PM
#18

#17: Om ni har köpt väldigt stor mängd av detta ris så kanske det är bra om någon mer person får känna på lukten. Jag handlar fortfarande på samma matkedja och handlar deras olika märken o har därefter aldrig stött på problemet. Kokar alla möjliga sorter :)

  • Redigerat 11/19/20, 1:52 PM av Tjossan
Tjossan
11/19/20, 1:54 PM
#19

#7: Om det vill koka över, lägg en träslev tvärs över kastrullen och ev. lock ovanpå. Det ska tydligen få bubblet att stanna av, sjunka ner igen :)

DesK
11/19/20, 2:25 PM
#20

#18 Jag har haft samma problem med riset i hela mitt liv och under de senaste fem åren finns det ju killar i mitt hus, som älskar ris. Sannolikt är det inget fel på riset, men för mig luktar det riktigt illa.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
11/30/20, 9:50 PM
#21

Igår kokade jag råris och det gick mycket bättre, ingen sötsliskig dålig lukt och helt okej att äta, men jag föredrar Havreris.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: