Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 462 ggr
Kimda
5/1/20, 3:15 PM

Ätbart? Inlagda grönsaker. Inbuktande burk.

I slutet av februari la jag in vitkål och morot som jag först förvällt. Jag använde vätskan från köpta inlagda grönsaker. Vätskan silades. . Men, vågar jag äta mitt inlagda? Burken buktar nämligen in.

Annons:
Sindri
5/1/20, 3:43 PM
#1

Vad är det för burk? Låter som plast om den kan bukta sig. Har du läst något recept om att man kan göra så? 
Jag tror man måste använda riktiga, steriliserade konservburkar i glas som man sedan kör i ugnen så det blir ordentligt konserverat.
Jag skulle aldrig våga experimentera med det.

Kimda
5/1/20, 5:45 PM
#2

#1 Jag har inte läst detta någonstans utan tänkt själv att man skulle kunna återanvända inläggningsvätska från köpt. Jag gjorde detta för ett par år sen och det vart ok. Det var plastburk då också, men jag kommer inte ihåg att/om burken då buktade in. . När de köpta inlagda grönsakerna var uppätna, silade jag vätskan och skjölde ur burken. Vätskan hällde jag tillbaka i burken och fortsatte att förvara i kylskåp. . Jag kommer inte ihåg ifall jag förvällde grönskerna förra gången . Troligtvis. Denna gången förvällde jag pga hygieniska skäl. . Jag har återanvänt vätskan i inlagd gurka vid några tillfällen. Funkar!

Sindri
5/1/20, 5:55 PM
#3

Köpte du de inlagda grönsakerna i plastburk?

Kimda
5/1/20, 6:43 PM
#4

#3 Ja. Både då och nu. De inlagda gurkorna köpes i glasburk dock.

Kimda
5/1/20, 8:27 PM
#5

OT #2 "skjölde" ????? LOL . #ordblind

DesK
5/1/20, 8:31 PM
#6

#5 Ha ha ha 😃 sånt händer oss alla! 😃

Jag känner mig lite tveksam till att återanvända inläggningsspad. Den enda gången som jag vet att det funkar är när man använder s k pysvätska från surkål, dvs ny och fräsch överskottsvätska från fermentering av t ex surkål.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: