Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 528 ggr
Soligajag1
4/30/20, 11:47 AM

Avokado

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En fråga om avokado , äter ni avokado 🥑 isåfall hur och med vad på , i sallad eller som den är ? Jag gillar avokado, mycket ! Hittade så fin igår på Willys . Mums va gott ! Har på färsk citronsaft , olivolja o salt .

HH 🙂

Annons:
Soligajag1
4/30/20, 11:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Avokado

HH 🙂

Sindri
4/30/20, 11:56 AM
#2

Jag älskar avocado, och nyttigt är det också. Tyvärr är de periodvis (bla nu) svårt att hitta fina avocados i butiker. Vilken tur du hade. Det finns många olika sorters avocado och Hass som är den som oftast finns i Svenska butiker är inte den bästa.

Delar av året bor jag granne med en avcadoodlare och då passar vi på att njuta. Brukar ha några kilo med oss hem, och de blir aldrig dåliga på samma sätt som de man köper i Sverige.

Man kan ha avocado istället för smör på macka, det är supergott till rökt fisk, endera som den är eller blandad i sås med crème fraiche, citron och örter. Gott i en sallad eller bara äta som den är med lite olja på. Guacamole är också jättegott och passar till mycket.

Jag gör ibland något som kallas äggmjölk som består av ägg, kokosfett (eller smör) och kokande vatten, där är det gott med avocado i, eller avocado och spenat. Det är som en hel måltid som mättar länge.

Man kan också ät avocadon varm. Jag gör en tomatröra och lägger i halvorna och grillar en stund i ugnen.

MonicaLagerquist
4/30/20, 12:12 PM
#3

Jag äter gärna avocado.

Köper numera oftast fryst i tärningar.

Då kan man ta fram lagom mogen avokado när man ska ha det.

Stolt ägare till fem La permer

Soligajag1
4/30/20, 12:15 PM
#4

# 2 Åhh , va kul . Ska spara dina tips , tack ! Jaa, jag har lärt mig att äta avokado av mitt X från Chile , Det va många år sen , 30 för att säga hur länge. Ett tag åt jag så mycket avokado att jag tröttnade . Min fd man mosade avokado, hade i citron , olivolja o salt , sen åt vi det till grillad fläskkarré, jättegott ! På Nyår äter jag det som förrätt + egen skagenröra i, så gott !

HH 🙂

Sindri
4/30/20, 12:16 PM
#5

#3 av: MonicaLagerquist
Jag har sett den frysta och undrat hur det fungerar. Kan man äta den rå i en sallad t ex? Eller funkar den bäst i såser?

MonicaLagerquist
4/30/20, 12:19 PM
#6

#5 Jag har den rå i sallader eller äter den ihop med räkor.Gör även såser med den.

Den är som vanliga råa men i små tärningar så man kan ta fram just den mängd man vill ha och stoppa tillbaka resten i frysen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Sindri
4/30/20, 12:29 PM
#7

Skall nog våga testa.

MonicaLagerquist
4/30/20, 12:30 PM
#8

#7 👍

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
4/30/20, 1:16 PM
#9

Har inte lyckats hitta fryst avokado någonstans. Kanske har jag tittat på fel ställe, men det verkar inte finnas i affärerna här. Tycker avokado är väldigt gott, men då gäller det att den är perfekt mogen. Bara en eller två dagar "åt fel håll" gör den nästan oätlig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
4/30/20, 2:13 PM
Soligajag1
4/30/20, 2:26 PM
#11

# 10 Jag tycker det låter konstigt , har aldrig köpt fryst avokado. Vill helst ha färska .

HH 🙂

Carmarino
4/30/20, 2:35 PM
#12

#10 Ja, har sett att det ska finnas, men har inte lyckats hitta det i min lokala ICA-affär. Antingen är det så populärt att det alltid är slut, eller också har de inte tagit in det. Deras sortiment har bara blivit sämre och sämre de senaste åren tyvärr. 😕

När jag jobbade på ett frysföretag på 1980-talet så höll de på att testa om det gick att frysa in avokado, för då var det ingen som hade lyckats med det. En av killarna på vår avdelning hade varit i Sydamerika och han tog med sig en helt nyplockad avokado i handbagaget.

När han visade den trodde vi det var en melon, för den var ungefär tre gånger större än de avokadoerna som fanns i affärerna här. Vi ville gärna smaka hur helt färsk avokado smakade, men det fick vi inte. Den skulle användas till infrysningstester.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
4/30/20, 2:44 PM
#13

Åh, det var kanske en av de där stora som har slätt skal. Min älsklingssort. De mognar så fint, blir inte fadda i smaken. Fattar inte varför alla bara importerar Hass, det är absolut inte den bästa sorten.

Annons:
Carmarino
4/30/20, 2:48 PM
#14

Ja, det kan det mycket väl ha varit. Vad jag minns så hade den slätt skal, men det är över 35 år sedan så jag kan minnas fel.

Tycker det är svårt att få bra avokado numera. Väldigt ofta är de trådiga och fadda i smaken, trots att de verkar vara lagom mogna. Köpte en gång särskilda "ätmogna" avokadoer, men de var inte alls ätmogna - de var stenhårda och hade flera dagar kvar innan de gick att äta. Så det var bortkastade pengar, och de kostade dessutom dubbelt så mycket som de vanliga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
4/30/20, 3:00 PM
#15

Jag tror den heter Pinkerton, man kan skörda den ända till januari i Spanien.

Carmarino
4/30/20, 4:45 PM
#16

Minns inte var han hade varit i Sydamerika, men det kan ha varit Brasilien eller Argentina. Vet inte om han själv visste namnet på sorten ens. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Scorpio97
4/30/20, 8:37 PM
#17

Jag äter gärna avokado, ibland med lite citron i. Främst i tacos, men äter det även ensamt eller som tillbehör till middagen :) Tycker jag har lärt mig hyfsat bra att välja ut exemplar som är lagom mogna. Jag vill inte ha dom för mosiga utan tycker att det ska gå att skära i skivor/tärningar som inte går sönder men som samtidigt inte är hårda. Men ibland har jag valt helt fel och avokadon visar sig vara stenhård eller mer eller mindre svart inuti. Det är lite trist förstås

Har testat fryst, tärnad avokado men jag tyckte den smakade konstigt. Provade dock bara en gång så det kan ju ha varit något med just den förpackningen, eller så är det jag som är känslig bara.


//Jessie

[Devya]
5/3/20, 7:36 PM
#18

Jag brukar fixa ihop avokado-mango smoothies eller så blir det en guacamoledipp vilket är så himla gott. 🙂

Soligajag1
5/3/20, 7:52 PM
#19

# 18 Det låter gott , med mango till . Guacamoledip måste jag göra , det va längesen. Det är gott! 😀

HH 🙂

Lavine
5/6/20, 8:54 PM
#20

Jag gillar också avokado, men blir så ofta besviken. Nån gång har jag lyckats när jag har köpt ett sånt där nät med ett helt gäng, väntat några dagar och sedan kunnat äta avokado flera dagar i rad. 👍

Jag gillar därför att ha fryst avokado hemma, som Monica skrev om.  Gör oftast smoothie på den, låter den tina innan, men har även i sallader. Väldigt praktiskt. Färsk är godast, det ska jag erkänna, men har gått på så många avokadonitar. Den i inlägg #1 är ju en dröm! 😍

Har också noterat att fryst inte alltid finns tillgänglig.

Annons:
oh-la
5/12/20, 1:53 PM
#21

jag älskar avokado, men väljer ofta bort det på grund av både hur fruktansvärt dålig den är för miljön och på grund av att mycket av den, främst sydamerikanska, odling som finns styrs av karteller med mycket lidande och rädsla för odlarna som följd. det vill jag inte vara en del av… även om jag då och då (som idag) går emot mina egna principer. jag äter helst avokado som den är, med lite salt och några droppar citron. lyxar man lite är det med stenbitsrom, lite citron, rödlök och gräddfil. mest köper jag till barnen om jag behöver ha ett bra, mättande mellanmål till dom. båda älskar avokado.

ett tips om man vill undvika bruna avokado är att pilla bort knoppen på den. är det brunt under knoppen är avokadon dålig. det ska vara grönt, då är avokadon fin :)

Carmarino
5/12/20, 3:20 PM
#22

#21 Det stämmer inte alltid att avokadon är dålig om det är brunt under knoppen och att den är fin om det är grönt under knoppen. Har råkat ut för dålig avokado som varit grön under knoppen och även avokado som varit väldigt fin trots att det var brunt under knoppen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
5/12/20, 3:47 PM
#23

#21 av: oh-la
Jag har också sett det där tipset och gillar det inte. Det är inte alla som köper den avocado de pillat bort knoppen på. Då är avocadon förstörd. Knoppen skall vara ca 1 cm.

oh-la
5/13/20, 8:00 AM
#24

#23 jag pillar ju självklart aldrig bort knoppen i butik på en frukt jag sedan inte köper. Men det kände jag nästan som en självklarhet… Man förstör ju inte mat i butiken, precis som att man inte öppnar mjölkpaket för att lukta. Gör jag det är det, som jag nämner ovan, på redan köpt frukt när barnen har avokado med som mellanmål. Det är så trist att vara på utflykt med hungriga barn och så är avokadon man har med dålig. Det är bara ett fåtal fall som jag då fått med en som är dålig, och är den dålig är den oftas sönderklämd i butiken av folk som ska klämma sönder dom. Då funkar inte tricket med knoppen.

Sindri
5/13/20, 10:58 AM
#25

#24 av: oh-la  
Fint! Sorry om jag missförstod dig. När jag såg tipset en annan gång så tyckte skribenten att man skulle gå igenom avocadona i butiken.
Ja, avocado skulle egentligen inte ligga huller om buller som de gör eftersom det är så känslig med knoppen. Vår vän som odlar är jättenoga med hur stora de är. Han förser oss med avocado när vi är där, och han vägrar ens ge oss någon som inte har en perfekt knopp.

Upp till toppen
Annons: