Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1631 ggr
Kimda
4/28/20, 11:00 PM

Hållbarhet? Potatis, skalad, i kyl, i vatten.

För några dagar sen skalade och tärnade jag potatis dagen före jag skulle använda den och förvarade potatisen i vatten i kylen. Eftersom potatis gärna gror i skafferiet började jag fundera på om det håller längre skalat och placerat i vatten i kylen. Det lär ju få svårare att gro så, tänker jag. Kunskap och teorier i ämnet eftersökes. :) /Potatiskällarlösa Kimda

Annons:
Sindri
4/28/20, 11:43 PM
#1

Visst håller potatisen längre i kylen, de är ju kallare där. Dessutom har du ju skalat bort en del av ytan där groddarna kommer.
Men om du menar det som ett alternativ till att lagra potatis så tror jag inte på det. När du skalar och delar potatisen så har ju en nedbrytningsprocess börjat. Skalet är ju till för att skydda själva potatisen.

Kimda
4/29/20, 12:00 AM
#2

Jag tycker det är jättetråkigt att skala potatis. Det är kanske orsaken till att jag ofta får slänga groddad och mjuk sådan. . Därför tänkte jag att det kunde vara en bra idé att skala potatis för ca en vecka framåt och förvara i vatten i kylen. Mindre matsläng. . Håller det en vecka eller kortare/längre tid?

Sindri
4/29/20, 7:07 AM
#3

Om du inte har kallskafferi så skall du aldrig förvara potatis där. Lägg den i kylskåpet istället. Om den blir mjuk och groddar sig är det för varmt för den.
Hur länge den håller sig skalad har jag ingen aning om, du får prova dig fram.

Maria
4/29/20, 7:24 AM
#4

Jag har alltid potatis i kylen. Blir inte potatis i vatten lite urlakad? Jag tänker att stärkelsen försvinner en del. Jag bara gissar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
4/29/20, 8:17 AM
#5

Det gör den nog, men för en del syften är det bara bra. T ex råstekt potatis blir knaprigare med mindre stärkelse.  Mos behöver stärkelse.

För den som är känslig för kolhydrater är det ju bättre med mindre stärkelse.

Maria
4/29/20, 8:22 AM
#6

Jo det är klart men jag tänkte mest på blötläggning i flera dagar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sindri
4/29/20, 8:39 AM
#7

Nej, jag skulle nog inte låta den stå så länge.

DesK
4/29/20, 8:46 AM
#8

Blötläggning i flera dagar kan nog funka, men man bör nog tillsätta någon syra för att den inte ska ändra färg. Sedan försämras nog hela näringsvärdet en del. Jag skulle nog prova att förkokta /förvälla potatisen och frysa den. Sedan tillaga den färdigt direkt från frysen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Kimda
4/29/20, 2:48 PM
#9

Även när jag ska tillaga potatis vid tillfället, har jag lagt potatis i vatten direkt efter jag har skalat den. Detta för att någon sagt att den annars kan ändra färg. . Tips: Om man planerar att råsteka potatis om någon dag eller så, tärna ner den efter skalning så slipper man "förfrysa" fingrarna på den skalade, vattenlagda, kylskåpskalla potatisen. (Hu så kallt det var.)

Maria
4/29/20, 3:54 PM
#10

#9 Det gör jag också med potatis jag ska använda samma dag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: