Annons:
Etikettmatprat
Läst 685 ggr
Tant Grön
2020-04-06 11:17

Hacka, pressa eller riva?

Förr hade jag ingen vitlökspress, utan jag finhackade den. Folk undrade varför jag inte skaffade en vitlökspress, som också kockarna rekommenderade för att det skulle smaka mer. Efter många år så skaffade jag en press. Sen skulle det plötsligt vara hackat igen. Såg flera recept där det stod att den skulle vara finhackad. Nu står det i alla recept jag tittar på att den skall vara riven? Vad blir skillnaden, har ingen lust att stå och riva.

Annons:
Amandla
2020-04-06 11:20
#1

Jag använder alltid ett minirivjärn att riva vitlök på. Tycker att det blir godast smak så, pressad vitlök blir för skarp i smaken och hackad smakar inte alls lika mycket.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tant Grön
2020-04-06 11:47
#2

Ok, då får jag väl testa att riva då. 🙂

tlover
2020-04-06 12:30
#3

Jag gör olika beroende på vad jag lagar. Mest vanligt är nog att bara krossa dom lätt

l'm back

[Devya]
2020-04-09 19:39
#4

Det beror väl på vad du själv tycker är bäst. Jag använder en vitlökspress för jag älskar hur mycket smak det ger. Då jag gör vitlöksklyftpotatis så hackar jag dock vitlöken. Där tycker jag att det blir lite för mycket om jag använder vitlökspress. Så det där handlar nog mest om tycke och smak. Orka bry sig om att följa ett recept till punkt och pricka (Om d nu förstås inte gäller bakning).🤣

Upp till toppen
Annons: