Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2985 ggr
Linnzor
1/10/20, 7:26 PM

Köttfärs luktar...djur?

Ofta upplever jag att när jag steker köttfärs/nötfärs så osar det..djur? Alltså köttet stinker sunkigt. Kan nästan inte äta maten eftersom jag blir lite äcklad, och även tycker att stanken sätter sig lite i smaken.. Är det någon som förstår vad jag menar? Beror det på köttfärsens kvalitet, finns det hopp om luktfri färs?

Annons:
Sindri
1/10/20, 7:32 PM
#1

Lagar du till den direkt du köpt den? Köttfärs skall konsumeras inom 6 timmar efter malning.

Ligger den i en vacad förpackning bör du öppna den ett tag innan du skall steka.

Maria
1/10/20, 7:36 PM
#2

Körrförs måste vara riktigt färsk. Oftast steker man ju med kryddor av olika slag så jag tycker bara det luktar gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
1/10/20, 7:46 PM
#3

Beror det inte på den gasen köttfärsförpackningarna fylls med i konserverande syfte.  För när jag steker upp den färs jag malt själv luktar det inte illa, tvärtom…

Linnzor
1/10/20, 7:47 PM
#4

Kan nog hända att köttfärsen ofta ligger ett par dagar i kylen innan tillagning faktiskt. Ska prova att tillaga direkt nästa gång och hoppas på att slippa stank.

mikaelalund
1/10/20, 7:49 PM
#5

Nu ÄR ju nötfärs/köttfärs djur så ja det luktar inte vegetariskt precis..  Köp sojafärs som inte är djur och det är också luktfritt.

Maria
1/10/20, 7:51 PM
#6

#4 Flera dagar😮 Där har vi nog svaret….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Linnzor
1/10/20, 7:57 PM
#7

Haha ett PAR dagar, inte flera dagar. Ingen som vet om något fabrikat smakar bättre?

Maria
1/10/20, 8:00 PM
#8

Ett par dagar är ju alldeles för mycket. Det skulle jag nog inte ens ge katterna😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LBB
1/10/20, 8:09 PM
#9

#5 nja jag vet inte..föredrar äkta vara.. och surrogat hade de nog av under kriget 😃

LBB
1/10/20, 8:10 PM
#10

#8 har för mig att många länder reglerar att den köttfärs som ska säljas ska malas på plats och samma dag.

Pyttelite
1/10/20, 8:31 PM
#11

Vad är köttfärsen gjord på? Är det blandfärs nöt/fläsk eller malet från nöt?

Om man köper billig färs som innehåller fläskkött kan man få färs från okastrerade grisar. Det ger en obehaglig både bismak och lukt sk galtlukt.

Alla har inte förmåga att känna dessa smaker/lukter . Det är en genetisk feature som vissa personer har. Det kan möjligtvis vara så att du tillhör den gruppen.

Här är en studie kring hur man på artificiell väg ska kunna avgöra om grisen  luktar "gott".

https://stud.epsilon.slu.se/1017/1/larsson_l_100409.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
1/10/20, 9:48 PM
#12

Precis som Maria säger, färs skall tillagas snarast och aldrig sparas i kylskåp mer än några timmar, max till dagen därpå, aldrig mer än så. Inte ens min hund skulle få färs som har legat längre än så i kylen. Nota bene, fågelfärs är ännu känsligare än nöt- och grisfärs.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LBB
1/10/20, 10:41 PM
#13

#11  Varje köttstycke är ohjälpligt täckt med bakterier.

När du kör köttfärs gör du det inte av hela köttstycken utan ofta av det du rensat bort från filéer och stekar. Då blandas många små bitars yt-baketerier. Därför är färsen känslig. Det är bla därför jag inte begriper hur någon över huvud taget vågar äta Rare stekta hamburgare på restaurang…

Annons:
Cireea
1/11/20, 12:39 AM
#14

Fast pratar vi om förpackad köttfärs så finns det ju ett bäst före-datum, då gör det ju inget om den ligger i kylen helt orörd i sin förpackning? 

Pratar vi däremot om en förpackning som är öppnad alternativt köttfärs man malt själv och sedan lämnat i kylen så blir det såklart en annan sak.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sindri
1/11/20, 10:46 AM
#15

Det finns butiker som packar sitt kött i förpackningar med någon sorts gas som skall hålla köttet färsk längre.
För det första tycker jag det luktar så fort man öppnat förpackningen, så jag gillar inte alls det, men även om jag köpt en sådan med köttfärs skulle jag inte låta den ligga, kanske möjligen över natten i max +1 grad.
Kolla vad du har för temp. i kylskåpet, men annars är rådet att bara köpa köttfärs den dagen du skall tillaga den eller frysa in den. Det går utmärkt att göra t ex färdigkryddade biffar och frysa in dem råa styckvis, ta fram och steka upp när man behöver, eller göra ett lass köttfärsröra som man sedan kan göra olika maträtter av.
Den färdigmalda färsen har ju miljoner ytor som blir exponerade för allt möjligt, så kåt den inte ligga och vänta.

LBB
1/11/20, 12:14 PM
#16

dessutom känner inte alla till att man absolut inte ska frysa dessa gaskonserverade förpackningarna..

Pyttelite
1/11/20, 2:49 PM
#17

#16 Köttfärsen kan mycket väl frysas om man packar om den. Gör man inte det kan man få en bismak men det är inget som är farligt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
1/11/20, 11:34 PM
#18

#17  Absolut..speciellt om du packar om det i en fryspåse som du vacumerar…

S.L
2/13/20, 10:41 PM
#19

Jag tycker ofta att vissa luktar gris vissa falukorvar även samma märke kan lukten varierar på. Vidrigt som tusan. Ett tips är att du testar på veggofärs då slipper du lukten 👍

  • Redigerat 10/16/20, 10:30 PM av DesK
LBB
2/14/20, 8:50 PM
#20

#19 ett bättre tips, välj falukorv av bra kvalitet liksom färsk malen köttfärs, betydligt bättre än div hopkokssubstrat.😉

  • Redigerat 10/16/20, 10:31 PM av DesK
Annons:
S.L
2/15/20, 8:04 PM
#21

20 var hittar man dom falukorvarna? Själv äter jag inte kött öht men övriga familjen äter kött inte mängder pga sin mamma lagar mer vegomat 😏

  • Redigerat 10/16/20, 10:32 PM av DesK
J
10/16/20, 3:29 PM
#22

Jag är noga med hur jag hanterar och lagar till mat för att den ska komma till sin rätt och jag brukar säga till min sons pappa och min son att de ska värma upp stekpannan innan de steker något som t ex kötfärs men de tycker jag är petig och lyssnar inte alls. De häller i allt kallt kött , upp till 1 kg på en gång i en kall gryta i samband med att de sätter på plattan. Jag lagar myckert mat, gär det passionerat och lagar rätter från alla världens hörn. Jag VET att den inte är dålig men känner MYCKET TYDLIGT att det frigörs någon äcklig illaluktande gas som ger mig kväljningar. Jag är verkligen inte den känslga typen så jag funderar på vad det är som händer med köttfärsen. Den kommer direkt från affären/kylskåpet och är absolut INTE dålig och jag har extremt bra luktsinne och känner DIREKT när/om kött håller på att bli dåligt, även när andra inte gör det. NÅGOT HÄNDER när man lägger i kall köttfärs direkt i en kall stekpanna , det märker jag - men vad. Det luktar aldrig på det viset när jag själv lagar köttfärs. Jag har inga problem med lukten av köttfärs annars och äter den t ex själv rå för att testa fram kryddningen. Jag använder den direkt från kylskået men i en uppvärmd panna och lite i taget. Annars låter jag hela köttbitar ofta vila lite i rumstemperatur innan jag lagar till dom, men inte köttfärs.

  • Redigerat 10/16/20, 5:12 PM av DesK
  • Redigerat 10/16/20, 3:33 PM av jmrwicki@gmail.com
DesK
10/16/20, 10:17 PM
#23

Det som händer i köttfärsen när den förvaras flera dagar i kylskåpet är en massiv bakterietillväxt, så ditt problem är sannolikt att du har köttfärsen för länge i kylskåpet, innan du tillagar den. Det spelar mindre roll om den kokas eller steks. Lägger man mycket kylskåpskall köttfärs i en stekpanna, så blir den mer kokt än stekt, men det förfarandet kan inte förorsaka ditt problem med otäck lukt. Det kan däremot för lång förvaring i kylskåp eller rumstemperatur göra.
Köttfärs har märkningen sista förbrukningsdag av just den anledningen att den snabbt blir otjänlig som föda. De flesta andra livsmedel har ett bäst föredatum vilket innebär att de vanligen håller längre än vad som står på förpackningen.
Köttfärs skall därför tillagas eller frysas så snart som möjligt efter att den kommit hem till bostaden. Ett par dagar är för länge och ger exakt de problem som du beskriver. Ett par timmar är okej.
En annan viktig aspekt är den så kallade obrutna kylkedjan. Dvs att köttfärsen inte får bli varm / ljummen/ rumstempererad innan den hamnar i kylen eller frysen. Har den en gång blivit rumstempererad, så måste den tillagas omedelbart. Så om du t ex har en resväg på ca 30 minuter hem från affären, då har du brutit kylkedjan och färsen ska då tillagas direkt efter hemkomsten.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 10/16/20, 10:36 PM av DesK
CasaRamon
10/17/20, 1:18 PM
#24

Kanske kommer ni ihåg lurendrejeriet med Ica som märkte om sin köttfärs. Tror att det var "Uppdrag granskning" som tog upp detta, för några år sedan. Det var ju en skandal. Vem vet, kanske det händer igen.

Upp till toppen
Annons: