Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 625 ggr
MonicaLagerquist
12/30/19, 12:39 PM

Matmängd/köttmängd

Sitter och kollar lite på recept inför morgondagen.

Vi ska äta oxfilé på planka. Ser att de flesta recepten säger 200 gram kött per portion. Det tycker jag låter väldigt mycket.

När jag var ung och gick på hushållsskola på 70-talet räknade vi med 100 kött per portion.

Hur mycket räknar ni med. Vi kommer att äta förrätt, planka och en fruktsallad till efterätt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carmarino
12/30/19, 12:45 PM
#1

Tycker också att 200 gram låter mycket. Det är väl inte ben i oxfilén? Hittade den här sidan som kanske kan vara till hjälp:

https://svensktkott.se/om-kott/kopa-laga-och-forvara/kopa-kott/inkopsmangd-per-portion/

https://svensktkott.se/om-kott/kopa-laga-och-forvara/kopa-kott/att-kopa-notkott/

Skulle tro att det gäller om man bara ska äta det. Eftersom ni ska ha både förrätt och en lätt dessert så tror jag nog att 100-125 gram per person räcker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
12/30/19, 1:34 PM
#2

150g hade jag kört på. 100 gram är väldigt lite.

MonicaLagerquist
12/30/19, 2:21 PM
#3

Det blir 100 till mig och 125 till mannen och 150 till sonen. 😉

Stolt ägare till fem La permer

DesK
12/30/19, 4:44 PM
#4

MonicaLagerquist det är helt rätt som du säger och här har vi en av anledningarna till att vi blir allt tjockare. Jag tycker att din lösning låter utmärkt. Önskar er en riktigt trevlig nyårshelg! 🍸

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
12/30/19, 6:01 PM
#5

Det är inte kött som gör oss feta. Det är kolhydrater, speciellt socker och mjöl tillsammans med att vi rör oss för lite.

MonicaLagerquist
12/30/19, 6:29 PM
#6

# 5 Delvis sant men med 200 gram kött så öser folk på dubbla mängden sås och pommes också.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Honestyisdead
12/30/19, 6:47 PM
#7

#6 Nej man brukar ta mindre av övrigt om man har så mycket kött.

vallhund
12/30/19, 7:23 PM
#8

Det kan bli knepigt med recept o tillagningstider om man halverar mängden oxfilé.

Varför snåla när man för ovanlighetens skull unnar sig en delikatess?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MonicaLagerquist
12/30/19, 7:29 PM
#9

#8 Varför vräka i sim massor av mat.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
12/30/19, 8:07 PM
#10

#9 För att det är gott och för att man kan? ;)

MonicaLagerquist
12/30/19, 8:24 PM
#11

Jag äter hellre lagom mycket. Ser ingen anledning att vräka i mig mat. Det är inte trevlig att vara proppmätt

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
12/31/19, 7:28 PM
#12

Min köttbit vägde 84 gram före tillagning och det var i mesta laget mannen fick 100 gram och sonen 130 gram. Vi är proppmätta och väntar en stund innan vi äter efterrätten

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
12/31/19, 8:40 PM
#13

Min bit vägde 160g. Brynt snabbt i pannan och blue rare. Potatisgratäng och rödvinssås till det. Mumma

Annons:
DesK
1/5/20, 4:55 PM
#14

Den absolut bärande sanningen är att vad som kommer in går ut. Så detta ofog med allt större portioner /bitar mm av allt är rena vansinnet vilket bevisas av att hela vår befolkning blir allt fetare. Sedan funkar vissa dieter bättre på en del än på andra. Det går aldrig att komma ifrån detta enkla faktum. 

MonicaLagerquist förlåt för att det blev lite utanför ämnet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
1/5/20, 5:08 PM
#15

#14

Jag håller helt med dig. Man kan ju bara se på storleken på mat-tallrikar. Numera är de betydligt större än tidigare och det vräks på mat i ofattligt stora portioner.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
1/5/20, 5:24 PM
#16

Nu pratar ni om större portioner av allt. Då är det klart man går upp i vikt. Men det är inte av köttet. För att bli fet av det måste man äta mängder.

Jag vet inte var ni ser folk vräka på med ofantliga mängder. Det är inget jag känner igen.

tlover
1/6/20, 8:07 PM
#17

#15 därför äter vi på assietter hemma (själv räknar jag på 70-100g per portion kött, men då är vi en "hellre grönsaker" familj)

l'm back

Upp till toppen
Annons: