Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 2845 ggr
MonicaLagerquist
2019-10-29 19:55

slaktarbiff/njurtapp sous vide

Jag ska köra njurtappen i sous vide.60 grader vet jag men hur länge ska jag låta den gå.

Vill ju ha den riktigt mör och trevlig.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
2019-10-30 13:16
#1

Har aldrig testat njurtapp faktiskt, men en sökning i FB-gruppen Sous vide Sverige gav en hel del träffar. De flesta verkar köra med en tid på 2-3 h, men även uppemot 5h nämndes. Det beror mest på storleken på biten (speciellt tjockleken) och hur mört köttet är från början. 

Själv skulle jag antagligen köra lite lägre temp, typ 56-58 grader, då jag föredrar medium minus för rött, mört kött, men det är en smaksak. Högre temperaturer smälter också fett bättre, men för att det ska ske alls så behöver man ligga på minst 56 grader.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
2019-10-30 13:44
#2

Jag har också surfat runt och det är väldigt olika vad folk har för temp och hur länga allt från 1-2 timmar till 24 timmar.

Jag kommer att vacuummarinera köttet i ett dygn och sen köra det på 58 grader i 24 timmar . Blir det inte bra så får jag väl bjuda gästerna på enbart potatisgratäng.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2019-10-30 14:41
#3

Spännande!

JazzBass
2019-10-30 14:54
#4

Är det mycket bindväv och kollagen så kan den tiden behövas, om inte så kan resultatet i värsta fall bli väldigt pastejigt med oangenäm konsistens. Kanske du kan steka en liten bit och få en uppskattning om mörheten på det viset?

Nu googlade jag lite till och fick veta att delen också kallas för hanger steak, vilket jag åt en gång för en tid sedan på en bättre lunchrestaurang i stan. Det var helt otroligt mört och gott, men påminde mer om långkokt kött som börjat falla isär, och det var definitivt inte medium rare. Så det var knappast tillrett så som det vanligtvis görs. Så med den informationen i bakhuvudet kan jag gott tänka mig att det blir utmärkt så som du nu tänkt. 

Eventuellt kan du lägga en mindre bit av köttet i en skild påse i badet och fiska upp den efter ett par timmar, smaka, och se vad du tror om resten. Om du inte vill köra vidare med resten, kyl det i vattebad, lägg i kylskåpet och värm nån timme i inför middagen. Eller kör den lilla biten helt separat först för att testa och avgöra sen vad du ska göra med resten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cireea
2019-11-01 17:53
#5

Uppdatera om hur det gick!😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MonicaLagerquist
2019-11-01 19:43
#6

Proppmätt

Jag körde på 58 grader i 23 timmar.-Sen fick köttet vila i en kvart innan jag skar upp det. Det blev väldigt gott och mört.

Gjorde en lite annorlunda potatisgratäng än vad jag brukar-Den blev väldigt god.

Lägger receptet i tråden för potatisgratäng.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Upp till toppen
Annons: