Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 458 ggr
Mooniq
2019-10-17 09:15

Använder nån torkugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har köpt mig en torkugn och kommer att göra olika typer av värmetorkat kött, tex Beef Jerky,  Chicken Jerky, Pork Jerky och Veggi Jerky. 

Har ni recept tips och idéer så dela gärna med er. 

Jag tänker marinera och värmetorka grönsaker på 35-40 grader och på så sätt spara alla näringsämnen - lite rawfood-tänk som jag snappat upp av kollega på jobbet. 

Jag tycker det är tråkigt att laga mat och äta själv så detta blir ett sätt för mig att få med mig näringsfull mat och "snacksa" på. 

Dela gärna bilder och recept - jag är nyfiken och vill testa. Gärna recept som drar åt lite asiatiskt sötsurt - med lite sting för både grönsaker, kött o fågel. 

Bilder på marinerat o torkat: Squash, Aubergine & butternut.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Snurrig
2019-10-17 10:56
#1

Helt annat än vad du bad om men bär/fruktläder/remmar skulle kanske vara något? Har inte testat det själv, men man mixar valfri frukt/bär så det blir slätt och brer sedan ut ett tunt lager och torkar det. Det ska tydligen bli lite segt, och när det svalnat så rullar man ihop det och skär av så att det blir mindre rullar. Jordgubbar verkar vara populärt att använda.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Mooniq
2019-10-17 11:01
#2

#1 Snurrig - jag ska testa att göra bär/fruktremmar oxå men lite längre fram. Först ska jag tröska igenom en mängd olika grönsaker och kött/fågel jerky. Men allt tas tacksamt emot -att prova-på-listan är lång och jag är nyfiken. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2019-10-22 09:02
#3

Vad är det för skillnad på en torkugn och en torkapparat?
Jag har en torkapparat som jag använder till svamp, grönsaker och bär, men har inte vågat mig på beef jerky. Det gjorde jag i min gamla varmluftsugn som jag kunde ställa på så lågt som 40 grader, men min nya kan bara gå ner till 60 - en besvikelse.

Vad kostar en torkugn? Låter den?

Mooniq
2019-10-22 09:15
#4

#3 Sindri - jag kanske använder fel ord som kallar den torkugn - för mig är den två saker - blåser luft - torkar och man kan ställa värmen mellan 30 - 70 grader. Torkapparat är kanske det rätta ordet.

Tricket är ju att komma under 45 grader för att spara alla nyttigheterna i det man vill värmetorka - c-vitamin förstörs redan vid 42/45 grader har jag läst. 

Den låter lite, som ett kylskåp ungefär men det är ett jämnt ljud så jag tänker inte på det.

Det finns en mängd torkar på marknaden och jag tror man får googla o läsa vad man vill ha/ska ha den till. 

De billigaste har fläkt o värme i botten och sen sätter man tråg ovanpå, man får skifta plats på trågen emellanåt har jag läst så jag valde en modell med fläkt i bakkant istället då blir det jämnt fördelat mellan plåtarna med luft och värme. Jag valde en i rostfritt och då var den lite dyrare - 3.200 kr - men det finns betydligt billigare och bra varianter. En kollega på jobbet äter rawfood och har 2 olika torkar och använder dem otroligt mycket - jag kör ju paleo/lchf men kan tänka mig att testa vissa delar av rawfood - tex grönsaker och bär i olika varianter. Och Jerkys av olika varianter såklart. Jag har hittat ett recept som jag gillar på Beef jerky men ska även testa kyckling och fläskkött - och då vill jag ha lite högre temp så ev dåliga bakterier dör. Min tork går upp till 70 grader. 

Jag gör även beef jerky i vanlig ugn - har då 70-80 grader  med en liten glipa till luckan - funkar fint oxå.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2019-10-22 09:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag gjorde bär-remmar

Vinbär, blåbär & björnbär - Coops smoothieblandning, hittade i frysen.

tinade dem, blandade i lite kondenserad mjölk som grannen hade över från sitt kakbak - men man behöver ingen sötning om man vill ha riktigt syrliga remmar, eller 1-2 msk lönnsirap eller honung om man vill ha det lite sött. 

Mixade ihop, hällde i 1 msk olja så smeten inte torkar fast i bakplåtspappret och sen värmetorkade jag på 35 grader i 8 timmar. Det blir en lite seg, torr tunn skiva som jag rullade ihop och sen klippte i bitar - i många recept så strör man lite florsocker på ytan men jag håller mig ifrån socker. 

syrligt - rejäl smak av vinbär o blåbär - och jag gillar det. Detta var första testet och dessa kommer jag att göra fler gånger.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2019-10-22 21:27
#6

En torkapparat kostar väldigt lite jämfört med din ugn - det låter mer som torkugn än torkapparat - tror jag gav 400 för min. Det verkar bra mycket rejälare än en torkapparat och på bilden ser jag att det är stålgaller och dessutom rektangulära, min apparat har runda skivor i plast.

Jag har gjort både fruktläder och beef jerky i ugn, det blev jättebra. Men som sagt - skalan på min nya ugn börjar på 60 så svamp och annat ömtåligt vågar jag inte göra där. Det får bli att ta fram torken. Kanske hoppas på att apparaten pajar så jag kan önska mig något annat…………

Annons:
Upp till toppen
Annons: