Annons:
Etikettsallader
Läst 1700 ggr
Tant Grön
2019-09-05 08:32

Ert bästa pizzasalladsrecept

Finns det någon som har ett recept på en pizzasallad som inte smakar vinäger? En del pizzerior har så god sallad, men i alla recept jag provat skall det vara mycket vinäger och så smakar det för mycket av den.

Annons:
Soligajag1
2019-09-05 14:28
#1

Hejsan Tant Grön  ! 🙂 

Förstår precis vad  du menar .  Jag brukar gå på en Restaurang här i stan , den pizzasalladen gillar jag verkligen .  Men gör en egen hemma såklart .  Vitkål som jag strimlar tunt med maskin, paprika i små bitar . sen olja och vitvinsvinäger , salt och grov svartpeppar .  Alla kryddor samt vinäger och olja har jag efter smak. Absolut  inte FÖR mycket vinäger .  Även inte för mycket olja så det blir vattnigt .   Lite citronsaft är gott oxå tycker jag , men det är en smaksak. 

Prova dig fram .  Sen ska ju pizzasalladen ligga och dra sig nån timme i kylen , innan du äter den! Lycka till! 🙂

Kollade på Mitt Kök , verkar ett bra recept , men jag skulle inte rekommendera att värma olja , vinäger .  Mysko?? 

https://mittkok.expressen.se/recept/pizzasallad-basta-receptet/

HH 🙂

Tant Grön
2019-09-05 19:57
#2

#1 Har försökt att prova mig fram men får inte till det. Tror jag gjort något liknande som det i länken. Om man tar oliv eller rapsolja, så smakar det av den, något inte pizzeriasalladen gör. Dom måste ha en annan neutral olja. Sen om jag tar 1,5 - 2 msk vinäger så blir det inte alls gott, tycker jag. Vet inte om det finns någon godare mildare vinäger? Tycker att hur pyttelite jag än tar så blir det för starkt. Har provat att ta bara citron istället för vinäger, men det blir inte heller bra.

Soligajag1
2019-09-05 20:13
#3

#2  Då är nog inte pizzasallad nåt för dig, för såklart smakar det lite vinäger om pizzasallader . Ha i hackad paprika i , ta 2 st , en röd och en gul , paprika är en söt grönsak ,  hittar du spetspaprika ,  ta en halv sådan med.  I dom restauranger jag har jobbat på beställer dom rapsolja i 10 L- dunkar .  så vad jag vet har dom ingen speciell olja . 

Smaka dig fram , man ha lite lite socker i pizza sallad med .

HH 🙂

Tant Grön
2019-09-05 22:23
#4

#3 Men jag älskar pizzasallad från pizzerian. Man måste ju kunna göra likadan hemma. Lite socker får jag prova

vendelay
2019-09-05 22:33
#5

När jag har jobbat på restaurang har vi haft i sjuuuuka mängder socker i pizzasalladen. Kunderna älskar det 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
2019-09-05 22:39
#6

#5 Har du ett recept? 🙂

Annons:
vendelay
2019-09-05 22:50
#7

#6 Tyvärr, det var många år sedan. Körde med ögonmått dessutom. Men hade i vitkål, ättika (tror jag?), rapsolja eller annan neutral olja, salt och massa socker. Ibland även morot eller paprika eller annan färgglad grönsak!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
2019-09-06 10:55
#9

Precis som Vendelay säger så har de oftast ättika och en hel del socker i vitkålssalladen. Alltså inte vinäger och de har alltid en neutral olja.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Soligajag1
2019-09-06 11:12
#10

#9 Usch så äckligt !! Tur vi alla har olika smak , jag har aldrig haft ättika i pizza sallad !

HH 🙂

oh-la
2019-09-06 11:36
#11

Jag har testat så många olika varianter och jag tycker inte m smaken av vinäger i salladen, precis som du. Tycker det smakar så långt ifrån den pizzasallad man får på pizzeriorna. Den bästa jag har gjort innehåller ättika och socker. Jag brukar smaka mig fram men utgår från nedan recept jag fick av en kollega. Ett halvt vitkålshuvud, tunt strimlat En vitlöksklyfta 3/4 dl olja 1 dl matättika 1 tsk salt 2 tsk socker 1 tsk dijonsenap 1-2 tsk oregano torkad Lägg strimlad vitkål i vattenbad med kallt vatten. Blanda alla övriga ingredienser samt pressa vitlöksklyftan i en kastrull och låt koka ihop några minuter. Häll hastigt av vitkålen och blanda med dressingen. låt stå i kylen minst 2-3 h. Rör om då och då. Jag kör inte exakt det här receptet, utan experimenterar lite utifrån detta, men jag tycker nog detta är det bästa jag testat. Vad jag vet är det ättika och väldigt sällan vinäger i pizzeriornas sallader.

Demeter
2019-09-06 17:56
#12
  • Rödkål
  • Vitkål
  • Honung.
  • Citron.
  • VITvinäger.
vendelay
2019-09-06 23:59
#13

#9 Ja, jag tyckte att det lät konstigt med vinäger! Jag bildgooglade till och med ättika innan, för jag blev så osäker på om det verkligen var ättika vi hade haft i när de andra i tråden skrev vinäger hehe.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
DesK
2019-09-07 00:10
#14

Admin påminner nu om att ord som äckligt inte är okej på sajten. Vi har alla olika smak och det måste vi respektera

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

  • Redigerat 2023-10-31 20:12 av DesK
Soligajag1
2019-09-07 03:26
#15

#14  Okej , jag ber om ursäkt . 🙂Fel ordval.

HH 🙂

Tant Grön
2019-09-07 20:57
#16

Tack för alla tips. Får köpa hem vitkål och prova igen. 🙂

Kimda
2019-09-14 12:30
#17

#11 Menar du 0.75 dl olja eller 3-4 dl olja? Jag brukar själv ha proportionerna 3-4 delar olja och en del vinäger, när jag gör diverse dressingar. Jag tänkte köra med ditt recept i tankarna idag.

oh-la
2019-09-14 12:35
#18

#17, tre fjärdedels dl olja. Tre till fyra skrivs ut som du skrev med streck, som jag skrivit mängden oregano ☺️

Tant Grön
2019-09-14 13:20
#19

Nu har jag provat. Gjorde två olika sallader. Den första blev en nästan helt perfekt pizzasallad, Satte i mig alltihop för det var så gott:
200 g. strimlad vitkål - 1 msk solrosolja - 1 tsk ättikssprit - 1/2 tsk salt - 1/2 tsk socker - grovmalen svartpeppar (och 1/4dels tsk dragon om man vill.) Knådade in allt i kålen och lät stå en stund. Blev så saftigt och gott.

Så gjorde jag en till sallad inspirerad av oh-la:s recept: Lade den strimlade kålen i kallt vatten, (den blev liggande över en timma för jag fick saker att göra) hade annars i samma mängd ingredienser som i det första receptet. Den blev fantastiskt krispig och fin, men smakade inte direkt som pizzasallad som pizzeriorna här har. Vitlök och oregano har dom inte i. Denna metoden kräver tydligen mer av både ättika, olja och salt än den förra. Skall prova att göra den med vitkål + riven morot och till julen med rödkål, grönkål och russin.

(Somliga pizzerior har ju i mer socker. ättika och en del har troligen i vinäger. Men de salladerna gillar jag inte.)

Kimda
2019-09-14 15:05
#20
Annons:
Cireea
2019-09-19 18:08
#21

Nu har jag, tack vare denna tråd, slängt ihop en pizzasallad 😎 
Ni gjorde mig så sugen att jag blev tvungen att göra en. 

Jag blandar bara ättika, olja, salt och peppar. 
Blev smaskigt! 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Pyttelite
2023-10-31 19:56
#22

Nu blev jag sugen på pizzasallad - det var länge sedan.

https://www.godare.se/recept/a/O8rwM1/pizzasallad--precis-som-pa-pizzerian


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fem ingredienser är allt som behövs för att göra en riktigt god pizzasallad.
hemul
2023-10-31 22:45
#23

Originalet, så klart! Surkål med olivolja och lite salt och svartpeppar. 😀

DesK
2023-10-31 23:52
#24

#23 Originalet är svenskt och innefattar inte någon fermentering. Grundreceptet är, vitkål, ättika, socker och salt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

hemul
2023-11-01 04:44
#25

Det hindrar inte att det det är fejkad surkål. 😀

DesK
2023-11-01 08:49
#26

#25 Med all respekt, då skulle ju alla sallader med vinäger eller ättika vara fejkfermenteringar, vilket dom inte är. Fermentering är en inläggningsmetod, sannolikt en av våra äldsta konserveringsmetoder. Salladsdressingar av alla slag är smaksättare. Jag är en stor älskare av fermenterat och gör det ofta och har läst en hel del om det 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

oh-la
2023-11-01 12:15
#27

#25, fast surkål smakar ju på ett helt annat sätt. Själv har jag otroligt svårt för den syrade smaken i surkål, men jag älskar pizzasallad. Pizzasallad är också just som ordet antyder - en sallad. Till den har man en dressing. Väldigt många dressingar innehåller en syra och en olja utan att vara en fejkad fermentering.

Annons:
Pyttelite
2023-11-01 12:25
#28

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: