Annons:
Etikettmatprat
Läst 776 ggr
Kimda
8/9/19, 11:59 AM

BF-datum knäckebröd?

Det var rea på knäckebröd och jag köpte en hel del. Nu har tiden gått och jag har noterat att bf-datumen är maj 2019. Hur lång tid efter bf blir knäckebröd dåligt och hur visar det sig?

Annons:
DesK
8/9/19, 12:05 PM
#1

Knäckebröd håller länge efter bästföredatum. Du märker om det smakar unket, då är det ju inte så kul att äta det längre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
8/9/19, 2:40 PM
#2

BF-datum är nog bra, men det hade varit bättre om vi hade använt samma beteckning som i t.ex. Danmark och Tyskland. Där heter det "Minst hållbar till", vilket är mycket bättre för då vet man att varan ska hålla minst så länge, men att den inte nödvändigtvis blir dålig bara för att det råkar vara en dag senare.

Som jag berättade i en annan tråd så hittade jag en paket chokladpuddingpulver i skafferiet. Det hade BF-datum 14 juli 2015, men det var absolut inget fel på det, utan gick att använda utan problem.

Har haft andra livsmedel också som passerat BF-datum med minst ett år (eller mer), och det har gått alldeles utmärkt att använda dem. Titta, lukta och smaka på varan, så märker du om den går att använda. Skulle den lukta förfärligt och se möglig ut, så behöver man förstås inte smaka innan man slänger den. 😉

Det händer ju faktiskt också att det är flera dagar kvar till BF-datum på en vara, men att den trots det luktar härsket. Inte äter vi väl den då, även om den inte är "utgången" ännu?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kimda
8/11/19, 9:42 PM
#3

Tack för bemötande! Jag borde kanske ha skrivit att jag mycket väl känner till att man ska lukta och smaka, samt inte äta något som smakar och luktar dåligt. Ägg håller >minst< en månad efter bf. Nu är ju knäckebröd ett livsmedel som borde hålla längre än ägg. Men det finns alltså inte någon här som har erfarenhet av att ha ätit knäckebröd som smakat illa och noterat bf som kan ge en hum om det jag frågar efter!? Tre månader efter bf, är knäckebröd fortfarande ok att äta. Still counting. :)

DesK
8/11/19, 10:34 PM
#4

Jag har ätit knäckebröd, utan problem, som har flera år tillbaka i tiden på bäst föredatum och jag lever än med god hälsa

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Kimda
8/12/19, 2:13 AM
#5

Tack DesK!

Chinesecrestedlover
8/19/19, 5:00 PM
#6

Inte ätit dåligt knäckebröd p.g.a. passerat bäst före datum…men om förpackningen varit öppnat "lite för länge" så har jag varit med om att det smakar…ehm…skåp😛

Annons:
Upp till toppen
Annons: