Annons:
Etikettmatprat
Läst 985 ggr
Carmarino
7/23/19, 4:10 PM

Varmkorvens dag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det varmkorvens dag. Har inte själv några korvar hemma, så jag kan inte fira, men nog är det gott ibland med en korv med bröd. Bara det inte blir varje dag. 🙂

https://prvbloggen.se/2015/07/23/varmkorvens-dag/

Bild av Hannah Chen från Pixabay


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vurre, slang, böj, raggarballe – kärt barn har många namn. Idag firar vi varmkorvens dag. Att fylla djurtarmar med hackat kött, fläsk och kryddor är inte nytt. Korv har funnits i tusentals år. I skriven form omnämns anrättningen för första gången under namnet ”orya” i en grekisk komedi skriven av Epicharmos ca 500 f. Kr. Men…
  • Redigerat 6/12/21, 9:11 AM av DesK
Annons:
millan21
7/23/19, 4:27 PM
#1

Ja, jag äter väldigt sällan korv men en korv med bröd ibland är ju riktigt gott tycker jag när jag väl äter det.

DesK
7/23/19, 4:27 PM
#2

Visst är det gott med korv ibland och numera finns det ju hur många sorters korvar som helst att välja på 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
7/23/19, 4:33 PM
#3

Äter inte själv varm korv särskilt ofta, så därför blir det desto godare när jag väl gör det. Är så tråkig att jag helst bara vill ha en vanlig kokt korv med bröd, utan något på, förutom kanske lite rostad lök. Tycker inte om varken senap eller ketchup nämligen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
7/23/19, 5:45 PM
#4

En korv på IKEA kan vara räddningen om man är riktigt hungrig. Med lite senap på.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
7/23/19, 5:54 PM
#5

När mina brorsöner var små, och min mor och jag skulle ta med dem på utflykt, då kokade hon upp vatten som hon hällde i en mat-termos. Sedan fyllde hon termosen med korvar. Då var de lagom varma till det var dags att äta. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
7/23/19, 7:38 PM
#6

#5 Så gjorde jag när jag var liten och skulle ha mat med till stallet.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Kimda
7/25/19, 2:18 AM
#7

Äter inte så ofta korv, men det har slumpat sig så, nu, några dagar, i rad. För tillfället kryss-skårar jag dem, stekt vitlök, tomatpuré o dijon på, + bröd.

Eda
7/25/19, 1:06 PM
#8

När min man var liten (för väldigt länge sedan) fick han bara pengar så att det räckte till ett korvbröd med senap på när han skulle åka skridskor (trots att hans föräldrar hade det gott ställt).

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Carmarino
7/25/19, 4:30 PM
#9

Ja, det var väl då det var nästan syndigt att "sovla", även om man hade det bra ställt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/23/20, 3:13 AM
#10

Idag är det varmkorvens dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
7/23/20, 7:39 AM
#11

Då passar vi nog på att ta en korv eller två på IKEA idag..Det passar ju bra eftersom att restaurangen är stängd pga coronan.

Stolt ägare till fem La permer

CasaRamon
7/23/20, 10:22 AM
#12

Vi köper ofta korv. Men bara med hög kötthalt, som 85-90% kött, så att man slipper alla tillsatser.  Lidl har flera sorter att välja på. Med olika kryddningar, jättegoda.

DesK
7/23/20, 11:05 AM
#13

Korv är gott ibland och jag kan rekommendera er att prova även de korvarna som finns i orientbutikerna, finns många bra och goda korvar där också 🙂 Annars är jag ju lite patriotisk och älskar tyska korvar 😎

Blir dock inte korv idag, för det finns andra önskemål här hemma 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Carmarino
7/23/20, 11:30 AM
#14

Har bara falukorv hemma, och den ligger i frysen, så det blir ingen korv för mig idag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
7/23/20, 12:44 PM
#15

Min man röstade bort korven på IKEA han ville äta thai.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
8/5/20, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tonfisksallad

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
8/5/20, 11:41 AM
#17

#16 Den bilden kom nog i fel tråd. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
8/5/20, 11:42 AM
#18

Den finns i rätt tråd nu också 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
8/5/20, 11:44 AM
#19

Såg det. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
8/5/20, 3:24 PM
#20

Det blev lite fel sorry.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Kimda
8/5/20, 3:45 PM
#21

Börjar fundera… Finns det fiskkorv?

DesK
8/5/20, 4:17 PM
#22

Kimda, nej inte färdig, men man kan göra själv 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
8/5/20, 6:59 PM
#23

#20 Sån't händer. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
8/9/20, 12:01 PM
#24

#21 Jag kontaktade professor Google och SAOB och fann att Cajsa Warg redan 1755 hade med fiskkorvar i sin repertoar. Har inte lagat några själv dessvärre. Sjömatsfrämjandet har även recept: http://sjomatsframjandet.se/recept/grillade-rakor/ Annars håller jag med DesK att tyska korvar är de bästa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ler
8/10/20, 10:04 PM
#25

Jag tycker att här i Danmark så finns det många sorters korv men det smakar som om det är samma korvfärs, bara olika storlekar och namn. Det har kommit lite annat sista par åren men inte mycket. Nu är det länge sedan jag bodde i Sverige så jag har ingen koll på marknaden. Men för några år sedan reste jag en del med arbetet till Lidköping och tog vägen förbi Göteborg, på stationen där fanns en korvförsäljare som hade korvar från många olika länder. Det tycker jag var kul. Annars så är Tyskland mitt favoritland när det gäller korv. Jag var i Krakow för ett år sedan och hade stora förväntningar till korvarna, men det var inte som jag hoppats på, kanske bara lite otur, för annars så var maten väldigt god.

ler
8/10/20, 10:31 PM
#26

Jag kände en i Jylland som hade en fru som var inbiten vegetarian, så efter arbetet gick han och fick en varmkorv i stort sett varje dag. Han ville inte vara vegetarian men orkade heller inte kampen om att få lov till en korv.

Carmarino
8/11/20, 2:21 AM
#27

#26 Stackars man. Tur att han åtminstone kunde få sig en korv ibland. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: