Annons:
Etiketterrådtips
Läst 570 ggr
cusinvitamin
7/5/19, 11:14 PM

Potatisgratäng kryddning?

Jag är ju kanske inte någon direkt expert i köket men försökte mig på att laga till en hemgjord potatisgratäng igår. Men den blev ju så…… smaklös och menlös.

Vad jag hade i var potatis i tunna skivor, grädde, 1 gul lök, 1 vitlöksklyfta, salt, peppar, riven ost.

 Det är så svårt att veta hur mycket salt/peppar man ska ta för att det ska bli lagomt tycker jag.

Färdiga potatisgratänger jag köpt på typ Willys tycker jag brukar vara så goda så jag blev riktigt besviken då jag åt min hemmagjorda.

Hur brukar ni krydda eller göra eran potatisgratäng?

Annons:
Tarotstollan
7/5/19, 11:27 PM
#1

Massor av lök, chili pulver, cayennepeppar, vitlökspulver,  salt och  grovmalen svartpeppar brukar jag ha i.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Forest]
7/5/19, 11:31 PM
#2

Jag tar i mer vitlök och kör purjolök gillar lite grönt i. Som krydda kör jag ofta salt o svartpeppar 😁

Soligajag1
7/6/19, 8:36 AM
#3

# 0  sen jag har inte i någon vitlök alls , men rikligt med salt , svartpeppar  mellan varje lager , sen har jag purjolök i , godare tycker jag + gul lök .  

Tex när du gör den , då smörjer jag formen med smör , sen har jag i den skivade potatisen ( förresten hittade du gammal potatis nu ?)  sen salt och svartpeppar , ibland har jag i herbamare  örtkrydda ,  sedan löken , purjon , lite salt och svartpeppar , sedan mer potatis , salt och svartpeppar ( alltså kryddar jag mellan varje lager) . På slutet när man har på potatisen saltar jag med , sen har man på grädden ( hur mycket grädde har ni i  ? )  3-5 dl har jag beroende på hur mycket man gör. 

Receptet som Ica har på 1 kg potatis , har dom  i 3 dl grädde och 2 dl mjölk , jag har bara grädde.  Godare tycker jag ! Mumma! 😉 Sedan kan jag även ha lite riven ost ovanpå.

HH 🙂

cusinvitamin
7/6/19, 12:34 PM
#4

Tack för svaren, jag hade nog kryddat för sparsamt.

#3 Nej jag hade inte gammal potatis utan färskpotatis.  Spelar det nån roll?

JazzBass
7/6/19, 6:10 PM
#5

Saltmängden är viktigast för smaken tycker jag. Ett sätt att veta hur mycket som behövs är att räkna på det. Nu vet jag inte exakt hur mycket som behövs till potatisgratäng, men nånstans mellan 1 och 2% salt av totalvikten borde det vara. Alltså ca 10-20g salt per kilo gratäng. Man kan kolla i butiken vad det står på färdiga gratänger om man vill ta reda på saken mer exakt. Själv använder jag den här metoden då jag gör kryddblandningar för en kött-eller fiskbit, då oftast kring 2%.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Soligajag1
7/6/19, 6:30 PM
#6

#4  Jag tycker inte potatisgratängen går att göra med färskpotatis , blir liksom som "tuggummi" ,

HH 🙂

Annons:
[Forest]
7/6/19, 7:15 PM
#7

6 tycker som du det ska vara helst mjölig sort på potatisen, samma som med potatismos den blir annars som tapetklister. Jag har läst om att folk har i potatismjöl så man får i stärkelse vet inte om det funkar 🙂

Carmarino
7/7/19, 3:30 PM
#8

Ett tips om ni inte redan känner till det: om ni inte hittar vanlig potatis i affären (utan bara färskpotatis alltså), kolla om det finns bakpotatis. Den funkar väldigt bra till både potatisgratäng och potatismos. Ett stort plus är att eftersom de oftast är rätt stora så går det fortare att skala dem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
7/7/19, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Tack så mycket ! Vilken bra idé, ska skriva upp det i min reception! Hittade gammal potatis på Ica , så jag lagade Janssons Frestelse idag , mums! 😀👍

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: