Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2215 ggr
MonicaLagerquist
5/9/19, 7:53 AM

Pizza på/i grillen

Vi köpte ju en nu kolgrill för ett par veckor sen och igår köpte min man en pizza-sten för att kunna göra pizza på/i grillen.

Är det någon som testat att göra pizza på/i grillen?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
5/9/19, 5:47 PM
#1

Ja. Det är ganska stressigt men resultatet blir fantastiskt! Kör man direktvärme, alltså med stenen mer eller mindre rakt över glöden (själv föredrar jag att ha glöden i en ring runt mitten och stenen i mitten på gallret - inbillar mig få jämnare värme och mer övervärme så) så behöver man ha en keramisk pizzasten och jag gissar det är en sån ni har. Det finns stål också, men de funkar bara bra med indirekt värme och i ugn. Min keramiska pizzasten är från Biltema och kostade nästan inget. Funkar utmärkt dessutom. 🙂

Jag använder rikligt med kol för att få riktigt hög temperatur, uppemot 350-400°C. Kol, inte briketter. Kol alstrar mer värme. 

Jag använde senast bakplåtspapper som jag klippt rundlar av med stenen som modell. (Man vill ju inte att utstickande papper ska fatta eld i grillen). Kavlade sen ut lämpliga tunna pizzabottnar, lade dem på bakplåtspappren och sen in i frysen på en ledig hylla tills det var dags att montera toppingen, vilket man bör göra så hastigt som möjligt och genast därefter flytta dem till pizzastenen i grillen, för att inte få soggigt botten eller för tjockt då degen hinner jäsa på bordet. Den här tekniken med fryst botten tog absolut bort en del av stressen. Själv lade jag pizzorna med bakplåtspappret i grillen, försökte utan också men det var mycket svårare. Vill man så kan man ta bort pappret efter en minut eller så. 

En  pizzaspade av nåt slag är också ett måste för att kunna hantera pizzorna, speciellt när man ska flytta de ogräddade pizzorna. Antar att ni har en sån också. 

Lycka till med nya grillen och pizzastenen! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kimda
5/9/19, 6:11 PM
#2

Heston Blumenthal sökte i ett program sätt att göra den perfekta pizzan. Han testade bl.a att tillaga den på en grill, men blev inte nöjd.

MonicaLagerquist
5/9/19, 6:28 PM
#3

#1 Tack

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/9/19, 6:30 PM
#4

#2 Få se vad vi tycker.

.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/9/19, 6:30 PM
#5

Min plan var att göra pizza imorgon men sonen hann inte göra degen idag så det får bli pizza på lördag istället.Degen ska kalljäsa i ett dygn

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
5/9/19, 10:05 PM
#6

#2 - Heston är inte känd för att i sina experiment nöja sig med nåt vi vanliga dödliga kallar perfektion, så jag skulle inte lägga för stor vikt vid den saken du nämner. 😜En bra deg utkavlad lagom tunt, en god tomatsås och omsorgsfullt valda fyllningar inklusive ost(ar) i återhållsam mängd är förstås också mycket viktiga för resultatet. Men bottnen man får till i en grill på pizzasten är nåt helt annat än vad man kan åstadkomma på vanligt vis i ugnen. 🙂 Det kan vara knepigt att få översidan vackert gräddad men senast när jag gjorde som jag beskrev ovan blev också den riktigt bra. Tidigare har jag kört på gasolgrill och i den blev det inte alls lika bra ovansida trots nästan lika varmt i grillen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
MonicaLagerquist
5/10/19, 8:32 AM
#7

Vi "får"inte använda briketter i vår grill så det blir grillkol.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
5/10/19, 11:16 AM
#8

Låter jättemärkligt. Vad är det för grill?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
5/10/19, 11:28 AM
#9

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
5/10/19, 1:49 PM
#10

😮Nu blev jag avis. 😛 Grattis till kamadon! 👍 

Ja, kamadogrillar är så bränslesnåla att kol är bäst i dem. Dessutom askar kol mindre vilket har betydelse för luftflödet. De kan vara lite svåra att lära sig behärska har jag läst, i och med att det är rätt kritiskt med kolmängden för att få rätt temperatur, men lär funka utmärkt till så gott som allt man kan tänkas behöva en grill till, åtminstone om man även har en deflektorskiva. En sån är nödvändig speciellt för low&slow grillning/rökning om det är nåt man vill syssla med, annars blir direktvärmen (strålningsvärmen) från glöden under lätt för stor. En billig pizzasten kan också säkert tjänstgöra som en sådan om man inte har en. Kamado är annars den bästa grilltypen just för pizza skulle jag säga. Funkar även till bakning. 

Vill du ha tips på bra (men sett till kilopriset ganska dyrt) kol så kolla Nordic Smokes sortiment. Jag vet också hur du får 10% rabatt där - genom att gå med i gruppen bbqlovers.se på facebook. Den upprätthålls nämligen av samma (enmans?) företag. Jag har själv på lut en beställning av en 15kg påse quebracho grillkol (dock inte därifrån då jag inte bor i Sverige), men vill man ha nåt som ger mer neutral smak är marabu-kol ett bättre alternativ.  Det är drygt, hårt och ganska smått, och brukar därför ofta rekommenderas just till kamadogrillar vid low&slow. Obrunnet kol kan också återanvändas bara man stänger ventilerna när man grillat klart.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
5/10/19, 3:38 PM
#11

Min man hittade den här på Tradera,Det är fjolårets modell och det är andra sortering. Det är en liten skada på ovansidan, Ínget som spelar någon roll för funktionen.

Jag tror att den kostade runt 4 tusen.Med frakt.

Vi har köpt kol på ÖB.Det går ju inte åt så mycket och eftersom att man kan spara kolen som inte går åt känns det ju bra.

Vi testade att göra ölkyckling förra veckan och det blev väldigt bra.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/11/19, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu är det snart mat.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/11/19, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Mums

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
5/11/19, 6:37 PM
#14

För att summera det hela.

Mjöl på pizzastenen=inte bra bränt mjöl är inte gott.

Det smakade bra men tar längre tid än att göra den på pizzastenen i ugnen.

Men nu har vi testat.

Stolt ägare till fem La permer

Kimda
5/11/19, 11:19 PM
#15

Tack för erfarenhetsinfo! :) Blir det fler grillpizzor eller är ugnen att föredra?

JazzBass
5/12/19, 7:43 AM
#16

#14 - Det är därför som pizzabagarna kastar upp degen i luften. 🙂 Ser jättebra ut dock! Hur varmt blev det i grillen? De borde gräddas avsevärt snabbare i grillen än i ugnen bara man har tillräckligt hett, åtminstone 300 grader. Mina blev färdiga på ca 5 minuter senast.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
5/12/19, 8:18 AM
#17

Eftersom att vår grill är så ny så får vi bara grilla på 250 grader. Den får inte bli varmare de första  12 timmarna man använder den.

Vi kommer säkert att grilla pizza fler gånger möjligen att vi kör både ugn och grill samtidigt då vi ofta är många som äter tillsammans.

Eftersom att vi inte hade full värme om min man missade att lägga kolen i en ring runt så tog det lite längre tid och det blev för stark undervärme.

Men det är av misstagen man lär sig så vi gör ett nytt försök vid ett annat tillfälle.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
5/12/19, 11:50 AM
#18

Ok! 👍 Ja, jag körde också ett par pizzor i ugnen parallellt senast, gjorde 6st totalt. De blev dock inte ens i närheten lika bra, speciellt vad gäller bottnen. Mycket mjukare och ”brödigare”. På grillen blev bottnarna betydligt knaprigare och snyggt fläckade så där som man vill ha dem. 🙂 Två större kolgrillar skulle vara att föredra om man är fler än två som ska äta. Men man kan ju göra stora pizzor av olika slag och bjuda på ”slice-ar” (finns det nåt bra svenskt ord?) istället för individuella, som pizzabuffé.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: