Annons:
Etikettmatprat
Läst 823 ggr
Tant Grön
5/5/19, 11:33 AM

Äta rå jordärtskocka?

Har odlat jordärtskocka sedan 70-talet men aldrig tänkt på att smaka den rå. Så i natt drömde jag att jag blev bjuden på buffé och där fanns någon typ av jordärtskockor skurna i papperstunna skivor i en inläggning. I drömmen smakade det otroligt gott. Undrar om någon smakat rå jordärtskocka, och om det är gott?
En lite konstig fråga, jag vet. 😃

Annons:
Huygens
5/5/19, 11:50 AM
#1

Ha-ha, den har nog mer C-vitamin än kokt. Frågan är om den syrliga smaken (i mitten?) är mer tydlig i rå jordärtskocka (edit)?

Oj, hann precis se att det inte var kronärtskocka innan jag trycke publicera. Jag vet ju inte ens hur jordärtskocka smakar. :)

Kimda
5/5/19, 10:08 PM
#2

När jag skrapar jordärtskocka blir skrapkniven klibbig, vilket inte lockar mig till att äta den rå. Jag har faktiskt funderat på om man kan göra klister av jordärtskocka.

Huygens
5/6/19, 11:44 AM
#3

Lägger in wikisidan om jordärtskocka (wiki).

Jordärtskocka består inte av stärkelse utan av kolhydraten inulin (ja, inte insulin). Smak anges vara mellan rädisa och kronärtskocka.

Kan självväxa som ogräs.

Tant Grön
5/6/19, 12:59 PM
#4

#2 Det är nog därför jag inte smakat den rå.

Huygens
5/6/19, 2:17 PM
#5

Hur hård är jordärtskocka rå? Som rå morot?

Och hur länge måste man koka den för att den ska bli normalt ätbar?

Edit: Läste på engelsk wiki att om man lagrar jordärtskocka ökar andelen fruktos över tid, så den blir mer söt i smaken.

Tant Grön
5/6/19, 4:59 PM
#6

#5 Jordärtskocka är inte så hård. Som rädisa ungefär. Jag använder den mest i gratänger. Annars kan man koka den med skalet på och dela och äta med smör. Den skall inte koka så länge för den kokar lätt sönder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: