Annons:
Etikettmatprat
Läst 800 ggr
Tant Grön
2019-04-19 20:41

Äter ni potatis?

Brukar ni äta potatis? Om inte, vad äter ni istället?

Annons:
tlover
2019-04-19 20:56
#1

Några gånger i veckan men skulle vilja äta oftare

l'm back

monstermash
2019-04-19 23:39
#2

Jag får mat på jobbet och där serveras potatis flera gånger i veckan, på fritiden äter jag det endast några gånger per kvartal.

Garm
2019-04-20 09:07
#3

Potatis är så gott, men äter det nog bara ett par gånger i veckan i olika former.

MonicaLagerquist
2019-04-20 11:19
#4

Just för tillfället blir det nog nästan dagligen-.Har slarvat och tappat bort mitt LCHF tänk.

Potatis är gott och man kan göra så mycket av den.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
2019-04-20 18:48
#5

För ofta, flera gånger i veckan. Jag kör mer åt lchf-hållet igen så jag undviker det i viss mån, men vill inte vara för strikt med nåt. Brukar göra det hemma mest för barnens skull, men äter oftast av det själv också. Håller nere mängden bara.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
2019-04-22 09:22
#6

Sällan, kanske någon gång i månade på sin höjd och då bara som klyftpotatis eller mos. Blir mer på sommaren när färskpotatis kommer. Vi är inte så förtjusta i potatis här hemma. Istället äter vi ris och pasta, men även matvete, sallader eller andra tillagade grönsaker, typ broccoli, haricots verts, vaxbönor och blomkål. Broccoli är ett vansinnigt gott tillbehör till det mesta, lätt stekt i olivolja med lite vitlök, salt och lite lite sirap.

Annons:
Leifsdotra
2019-04-23 08:19
#7

Äter ofta potatis, annars blir det ris eller pasta. Vi köper kravpotatis direkt från bonden via reko-ring. Äter både vanlig kokt, men också mycket klyftpotatis och hemgjort potatismos blir det någon gång ibland.

Mooniq
2019-04-23 08:49
#8

Potatis lägger sig som cement i systemet så jag undviker det fullständigt. Jag äter olika typer av grönsaker, wokade, stekta, ungsrostade, kokta och råa - mer smak och mer färg på tallriken. Jag saknar inte potatisen, antagligen för att magen uppför sig galant. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Scorpio97
2019-04-23 15:11
#9

Jag är inte så förtjust i potatis och försöker dessutom undvika större mängder kolhydrater så det blir max någon gång per år jag äter det. Oftast av praktiska skäl, typ när jag äter hos mamma eller liknande. Med mycket kryddor och smör är det väl okej men det är inget jag blir sugen på eller saknar annars.

Har aldrig ätit särskilt mycket potatis så jag skulle inte säga att jag äter något "istället för" potatis (jag försöker ju inte ersätta potatis för det har aldrig varit en del av min tallrik). Men jag äter främst olika typer av grönsaker som tillbehör :)


//Jessie

Stallmima
2019-04-23 17:48
#10

Äter mer sällan potatis, det blir mer ris som är enklare att frysa in och köra i micron

Cireea
2019-04-24 09:39
#11

Jag åt mer potatis förr men nu för tiden blir det inte lika ofta, kanske ett par gånger i månaden. Äter mer ris eller pasta.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tant Grön
2019-04-25 09:26
#12

Äter potatis nästan varje dag. Gillar att laga mat och potatis kan man variera nästan hur mycket som helst. T.ex. pressad potatis i stället för ris.
Köper nästan bara närodlad potatis och på sommaren odlar jag själv. Mycket bättre för miljön än ris (som innehåller arsenik). Pasta känns inte lika nyttigt som potatis, om det inte är bönpasta e.d., men den kan vara gjord i Kina. Ibland äter jag hirs, tycker nästan det är godare än ris och känns mycket nyttigare.

Pyttelite
2019-04-25 23:15
#13

Jag har blivit en nogräknad potatisätare på senare år - snabbköpspärer ratas. Det ska vara goda närodlade knölar och de är ljuvligt goda. Amadine är väl favoriten men det finns väldigt många andra sorter att välja på nu för tiden inte bara mjölig och fast. Potatis är gott!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Shettisar]
2019-04-26 08:18
#14

Äter några gånger i månaden, enbart för övriga familjens skull. Tycker potatis inte ger  någon som helst näring och man blir hungrig efter en timme igen.

Upp till toppen
Annons: