Annons:
Etikettmatprat
Läst 704 ggr
tlover
2019-04-10 21:20

Laga mat bara inför måltid?

Hur gör du? Lagar du bara mat innan måltid eller lagar du även vid andra tillfällen? Tex så håller jag på att koka fiskhuvud nu

l'm back

Annons:
Garm
2019-04-10 21:25
#1

Lagar mat vid andra tillfällen också, men då gäller det storkok till sonen. Så skönt att göra små portioner att ha i frysen till honom.

Stallmima
2019-04-10 21:31
#2

När jag lagar mat brukar det bli 3-5 portioner så jag gör matlådor som åker in i frysen

Sindri
2019-04-10 22:23
#3

Lagar storkok ibland att ha till dagar man vill ha något snabbt. Eller tex fyllda paprikor när paprikorna "går till" och tomatsås när det finns mycket tomater. Köttfärsröra när butiken fått in gräsbetesfärs. Kan användas till mycket. Eller ge bort matlådor i present till ungdomarna.

Kokar buljong när det finns räkskal, hummerskal, köttben, kycklingskrov etc.

Och som #2 är det sällan jag lagar bara till dagens middag. Går nästan lika fort att göra 2-3 middagar, och spara MASSOR med tid.

tlover
2019-04-10 22:23
#4

#2 jag tänkte mer om ni lagar mat tex på kvällen (efter middagen) just efter lunchen eller liknande

l'm back

MonicaLagerquist
2019-04-11 08:43
#5

Japp det händer.

Jag gillar att ha färdig mat att ta fram när jag inte orkar/har tid att laga mat så det händer ofta att jag har matlagningsdagar då jag lagar en massa olika rätter för att sen frysa in.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
2019-04-11 11:26
#6

Det händer ofta, speciellt om jag t.ex. ska röka eller vidda (* nånting länge,  eller koka buljong. Då är målet alltså att göra nånting klart på förhand inför en senare måltid (eller flera).

(* Informellt verb av tillredningsmetoden sous vide.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Stallmima
2019-04-11 18:54
#7

#4 Lagar inte middag, äter riktig mat på lunchen och något lättare på kvällen som inte behöver lagas till

tlover
2019-04-11 18:56
#8

#7 det var bara ett exempel, direkt efter lunch då tex eller sent på kvällen?

l'm back

monstermash
2019-04-20 21:39
#9

Jag lagar endast inför måltiden, använder inte matlådor så för mig finns det ingen mening med att tillaga mat som inte ska ätas direkt.

oh-la
2019-04-21 10:46
#10

Mycket sällan. Känner inte att jag har tiden med det. Oftare lagar jag större mängder när jag väl lagar inför middag. Exempelvis kan jag passa på att steka och frysa in köttbullar från 2kg köttfärs när jag ändå ska steka till middag, eller svänga ihop en rätt bredvid en annan som har liknande ingredienser. Jag gör det däremot bara i samband med matlagning till en måltid. De gånger jag lagar utanför måltidstid brukar vara om vi ska iväg på någon utflykt och ska ha med oss lunch ut. Brukar fixa den på kvällen i så fall.

Scorpio97
2019-04-23 15:17
#11

Jag lagar bara mat inför måltid och bara så mycket att det räcker till just den måltiden :) Gillar inte återuppvärmd mat och gör inga maträtter som kräver så lång tid att det måste göras klart dagen innan eller så. 

Enda gången jag förbereder mat jag inte ska äta direkt är om jag ska ha med något att äta till en tenta, då brukar jag göra det dagen innan så det är färdigt att ta med på morgonen. Men då är det inte tillagad mat utan typ uppskurna grönsaker eller liknande.


//Jessie

Kimda
2019-04-28 00:32
#12

Det absolut sämsta tillfället att laga mat är när jag har ätit. Varken motivation ellet kreativitet infinner sig. Det är däremot perfekt att handla, då. Man blir inte lika frestad till överköp. När jag är mätt är jag varken motiverad eller kreativ. När jag, exempelvis, dagen innan lägger in fryst kyckling i min goda marinad, vet jag att kycklingspadet kommer att användas i en rätt vid senare tillfälle.

Upp till toppen
Annons: