Annons:
Etikettsallader
Läst 832 ggr
tlover
3/30/19, 9:08 AM

Groddar du?

Brukar du grodda? Varför gör du det eller inte? Vilka är dina favoritgroddar?  Hur groddar du?

l'm back

Annons:
tlover
3/30/19, 9:10 AM
#1

Jag gör det i perioder, jag groddar mest linser eller mungbönor eftersom det funkar i mitt "groddväxthus" som jag har men mina favoriter är nog från mindre frön tex alfa alfa. Just nu håller jag däremot på att grodda bockhornsklöver för första gången på länge och dom är snart färdiga 🤤

l'm back

MonicaLagerquist
3/30/19, 1:57 PM
#2

Ja periodvis-Lite blandat.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
3/31/19, 4:52 PM
#3

Nej tyvärr. Om inte smörgåskrasse räknas förstås. Älskar det, men det är nog ett par år sen jag odlade det hemma senast.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Namiko
4/10/19, 3:05 PM
#4

Jag groddar i perioder. Alfalfa och mungbönor är favoriterna, ibland blir det gröna linser. Skulle vilja testa broccoligroddar, men fröna kostar en större slant så det får bli i framtiden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Garm
4/10/19, 3:51 PM
#5

Brukade grodda mungbönor förr. Bl a gott att ha i wok mot slutet för extra krispighet, största anledningen till att jag groddade. Det ebbade dock ut och har inte groddat på säkert sju år nu. Groddade i glasburk med tyg över. Blir lite sugen på att börja grodda igen :)

Tant Grön
4/10/19, 5:43 PM
#6

Var nog ett år sedan jag groddade. Hittade den här inspirerande videon om hur man groddar mungbönor. Blev väldigt sugen på att prova. Den är textad på engelska. https://www.youtube.com/watch?v=0rUB1eau_to

Annons:
Carmarino
6/16/21, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har börjat grodda rädisfrön. Får se om det lyckas. Har bara 22-23 grader i köket så jag hoppas det går bra. Fröna har legat i blöt över natten och när jag hällde upp dem på groddbrickan så såg jag att några av fröna redan har börjat spricka upp och det syns några pyttesmå groddar. Tänkte jag skulle använda dem som krasse och ha dem på kvällsmackan - om det nu går. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
6/16/21, 12:23 PM
#8

#7: Trevligt och spännande är det lätt att groddarna möglar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
6/16/21, 12:51 PM
#9

#8: Har inte själv råkat ut för att groddarna möglar, men jag läste om det i en annan tråd här på Matlust. Fast jag har oftast inte så varmt i mitt kök, och det är bra luftväxling i det groddkaret jag använder. Kanske det gör att risken för mögel minskar?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
6/16/21, 12:58 PM
#10

Jag groddar i perioder, blev inspirerad av Carmarino, så nu ska jag blötlägga lite blandade frön 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
6/16/21, 1:01 PM
#11

Ja, det är konstigt att jag inte gör det oftare. Det är ju både lätt och gott. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
6/16/21, 1:11 PM
#12

Samma här! Dessutom är det ju supernyttigt 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
6/17/21, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Dag 2: rädisgroddarna växer så det knakar. Några av dem har börjat skicka ner små rötter mot vattenlådan undertill. Än är de inte tillräckligt långa för att det ska vara lönt att hälla vatten i lådan, men kanske imorgon. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
6/18/21, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Dag 3: Det går snabbt med groddningen. Nu har de flesta fått så långa rötter att jag bestämde mig för att hälla vatten i lådan under. Inte alla når dock ner, så jag fortsätter att duscha groddarna lite då och då. Vill ju inte riskera att de torkar ut i sommarhettan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
6/18/21, 11:32 AM
#15

Av och till.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
6/19/21, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Dag 4: Nu har de flesta groddarna rötterna i vatten. Några av dem har inte lyckats få ner rötterna genom hållen i groddlådan men de är inte så många. Provsmakade två av dem med rötterna uppe, och de smakade precis som milda, goda rädisor. 😊

Är i valet och kvalet om jag ska börja skörda dem redan nu, eller se om de kommer att växa "på höjden" så att jag kan klippa av dem. Eftersom de växer så snabbt så ger jag dem en eller två dagar till, så får jag se vad som händer. Annars använder jag dem som de är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/20/21, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Dag 5: Det ser faktiskt ut som om groddarna börjar växa uppåt, så jag väntar ett par dagar till innan jag börjar skörda. Ska försöka komma ihåg att starta en ny omgång också, så att de är klara när dessa är slut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
6/20/21, 11:19 AM
#18

#17: Vilken härligt grön matta du fått.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
6/20/21, 4:12 PM
#19

#18: Ja, den börjar arta sig. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/22/21, 1:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu har jag provsmakat groddarna. De ligger under osten så därför syns de inte. Ovanpå osten ligger ett litet berg av skivade rädisor (det var extrapris på rädisor den här veckan). Så det blev mycket smak av rädisor. Väldigt gott. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
7/6/21, 7:52 AM
#21

Jag groddar mina rädisfrön i en burk med gasvävsllock men funderar på om jag ska köpa mig en groddlåda.Hade en tidigare men den fungerade så dåligt så den kastade jag dumt nog bort.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
7/6/21, 8:47 AM
#22

#21: Funkar det med glasburken kan du ju fortsätta med den. Har själv ingen erfarenhet av groddlådor, förutom de tre jag har. Å andra sidan hade det funkat lika bra att grodda krasse och rädisfrön på fuktad bomull på en tallrik, som jag gjorde tidigare. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
7/6/21, 8:52 AM
#23

Jag groddar i vanliga glasburkar. Har sådan tur att det går åt mycket av Graveleijs senap här hemma. Deras plastlock passar perfekt till vanliga honungs- och syltburkar. Jag har perforerat några stycken och de sätter jag som lock till groddburkarna. Funkar jättebra.
(Sedan har jag andra av dessa plastlock med ett stort hål i och ett vattenlås till syrning, men det är en annan historia)

MonicaLagerquist
7/6/21, 2:05 PM
#24

Jag får fundera ett varv och göra en marknadsundersökning. Vill ju helst hitta något på loppis.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
7/6/21, 2:08 PM
#25

#24: Ja, det är förmodligen de "gamla beprövade" som funkar bäst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
7/6/21, 4:05 PM
#26

Här fanns mycket spännande info.
https://sproutly.se/groddskola/odla-groddar

Stolt ägare till fem La permer

Odla groddar Enkelt, roligt och hälsosamt för både kropp och själ. https://youtu.be/ZOaV3pejREg Vad händer när man groddar? Frön som ännu inte börjat gro gör allt för att bevara och skydda sina livsviktiga näringsämnen, vilket gör det väldigt svårt för oss att absorbera dess nyttigheter, men så fort fröet kommer i kontakt med vatten och börjar gro […]
Carmarino
7/6/21, 4:17 PM
#27

#26: De gillade mina bilder på Instagram på mina groddar, så jag kollade deras hemsida då. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
7/8/21, 2:10 PM
#28

Nu har jag testat att grodda röda linser. La dem i vatten i 24 timmar.
Imorgon ska vi testa att äta av rädisgroddarna.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
7/9/21, 12:04 PM
#29

Nu har vi ätit av rädisgroddar det var gott.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
7/12/21, 10:27 AM
#30

Mina linsgroddar är nu kastade. Trots att jag tvättade dem noga och har sköljt dem flera gånger om dagen så jäste de. Det kan ju bero på värmen. Sätter en omgång krassefrön på groddning. Får göra ett nytt försök med linser i höst när det är svalare.

Stolt ägare till fem La permer

  • Redigerat 7/12/21, 11:16 AM av DesK
MonicaLagerquist
7/24/21, 4:35 PM
#31

Även krasse groddarna luktade illa. Nu väntar jag tills det blivit svalare.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: