Annons:
Etikettmatprat
Läst 630 ggr
tlover
3/26/19, 10:44 AM

Söta frukter i mat?

När jag växte upp så lagade min mamma då och då rätter med söt frukt, blandannat minns jag en med kassler och (burk) ananas.

Det var ju trendigt på 70-80 talet men hur är det idag? Använder du söt frukt i maten?

Jag har det själv sällan men nån gång då och då gör jag en vegetarisk pastasås med curry, banan och (burk) ananas.

l'm back

Annons:
Gronstedt
3/26/19, 10:49 AM
#1

Använder ofta mina egna äpplen, päron och plommon, i färsk eller torkad form.

Sindri
3/26/19, 10:50 AM
#2

Till gryta med fläskkött passar äpplen bra.

Kyckling med kokosgrädde, cashewnötter och mango. Mums!

Garm
3/26/19, 10:58 AM
#3

Kotletter med stekta äppelskivor till är så gott! Lika till helstekt kyckling i ugn, ett äpple i bitar inuti och runt om, så blir det supergod sås av det. Det är nog dock den enda söta frukt jag har till mat. Hmm, nej. Jag har ju faktiskt testat göra en currysås med banan i också och det var väl ok, men inte mer än så.

Loka03
3/26/19, 11:14 AM
#4

Jag brukar ha rå söt ananas eller mango till t, ex tacos! :)

Are humans real?👽👽👽

NatasjaHemby
3/26/19, 11:46 AM
#5

Är inget fan av söt frukt i mat. Jag äter det om det bjuds men det är inget jag väljer att ha i maten själv.

Min favoriträtt på en av de indiska restaurangerna vi brukar besöka är dock en tikka masala med omogen (syrlig) mango. Mums!

SE*Simbelmynes

JazzBass
3/26/19, 1:29 PM
#6

Har inget emot det. Utöver ananas på pizza som så många verkar ha aversioner mot så lägger jag gärna det även i t.ex. kycklinggrytor. Gör jag en matig sallad har jag så gott som alltid frukt av något slag i, t.ex. äpple, mandarin eller melon. Tycker det blir fräscht och gott med lite fruktig sötma. 🙂 Mangosalsa på färsk mango, svarta bönor och lite lök är också ett jättegott tillbehör, speciellt till grillmat på sommaren.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Tant Grön
3/26/19, 1:43 PM
#7

Ananas på pizza är gott. Annars brukar jag göra en rätt som heter Kryddstark tomatgryta med ananas. Den har hängt med sedan 80-talet.

Scorpio97
3/27/19, 2:24 AM
#8

Nej, jag tycker inte söt frukt passar i mat. Jag gillar dock inte sylt, gele eller liknande i/till mat heller. För mig hör sötma hemma i efterrätter och inte i annan mat :)


//Jessie

DesK
3/27/19, 8:45 AM
#9

Jag är lite både och, tycker inte om gelé till maten, men tycker att det kan vara gott i vissa grytor och såser. Sen gillar jag rårörd lingonsylt till rårakor och raggmunkar. Ananas på pizza tackar jag nej till. En klassisk Flygande Jakob med banan och jordnötter är gott, likaså rispilaff med torkad frukt och mandel. Det är intressant hur olika vi ser på sådana här saker 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
3/28/19, 7:14 AM
#10

Grillad ananas med en skiva tomat är underbart gott.

Vi har mycket torkad frukt så det använder jag lite nu och då.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
3/28/19, 8:39 AM
#11

I vissa indiska rätter använder jag torkad frukt. Svart vinbärsgelé är gott till vegetarisk  schnitzel. Lingonsylt skulle jag inte vilja vara utan.

Lillyrod
3/31/19, 8:05 AM
#12

Jag har börjat laga lite afrikansk mat och en del rätter innehåller mycket frukt. Ananas, banan, mango, russin mm. En del färsk och en del torkad. 

Jag tycker det är jättegott : )

Cireea
4/11/19, 9:44 PM
#13

Ibland händer det, alldeles för sällan enligt mig själv. Två favoriter är plommonspäckad karré och skivad kassler med ananasskivor på och sen massa härlig ost. 😃 Har också testat göra pulled pork i äppeljuice, det var riktigt intressant och gott!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: