Annons:
Etikettmatprat
Läst 820 ggr
tlover
2019-03-25 15:09

Vad tycker du om grönsaker?

Vissa älskar grönsaker, vissa kan på sin höjd ha lite lök i såsen, hur är det för dig?

Har du någon favoritgrönsak? Eller kanske någon som du inte alls gillar? Hur ofta använder du grönsaker till/i maten och hur använder du det?

Har du något favoritrecept som du bara måste dela med dig?

l'm back

Annons:
tlover
2019-03-25 15:14
#1

Själv älskar jag grönsaker och kan knappt tänka mig en måltid utan grönsaker förutom möjligen pannkakor.

Min favorit bland odlade är kålrabbi och favoriten av alla (odlade och vilda) är svinmålla. Jag kan inte komma på någon grönsak jag inte gillar. Jag får tänka på det ett tag.

Jag har oftast grönsakerna i maten då jag oftast gör grytor, pastasåser, currys m.m.

Mitt bästa sätt att använda grönsaker är att ta vilda gröna grönsaker som exempelvis svinmålla, maskros, mjölkört, daggkåpa m.m., strimla och snabbt steka i mycket olja eller annat matfett med salt peppar och muskotnöt. När det inte är säsong på vilda grönsaker kan man använda grönkål.

l'm back

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2019-03-25 15:35
#3

Jag älskar grönsaker och rotfrukter och skulle mycket väl klara mig utan kött. Fisk däremot skulle jag nog ha svårare att vara utan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Garm
2019-03-25 15:38
#4

Älskar grönsaker! Det blir mycket broccoli, blomkål, paprika och svartkål här hemma. Gör ofta grytor där dessa passar in och särskilt bra passar de i currygrytor tycker jag. Gör ibland ratatouille och får då utlopp för att använda mig av zucchini och aubergine. En laddning räcker ett tag, fryser in i portioner. Supergott till grillat, så sommartid blir det mycket sånt. Att inte äta grönsaker till maten känns tomt och lite fattigt. De grönsaker du radade upp är inget jag vanligtvis äter, men jag blir nyfiken på dem.

Maria
2019-03-25 15:45
#5

#4 Svartkål har jag upptäckt också. Så himla gott och så vacker grön färg den får när den upphettas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2019-03-25 16:41
#6

Jag älskar grönsaker och äter gärna och ofta helt vegetariskt. Ingen måltid utan grönsaker, både tillagade och råa. Till frukost äter jag alltid, rättika, paprika och gurka plus något mer.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JazzBass
2019-03-26 13:23
#7

Jag är väl ingen stor grönsaksälskare rent allmänt, men tycker ändå bra om dom allra flesta. Strävar efter att använda så mycket grönsaker som möjligt för att få maten mångsidig och näringsrik. Gör ofta mixade grönsakssoppor av olika slag, matiga sallader, och har alltid rotfrukter och/eller grönsaker i köttgrytor och dylikt. Brukar sträva efter att alltid ha åtminstone något grönsaksbaserat tillbehör till varje måltid om det är nåt annat som spelar huvudrollen. Sommartid blir det mycket grillade grönsaker och coleslaw. Och tomater, och annat som är i säsong då. 🙂

En lite udda favoritgrönsak är kärnan från broccolistammar. Den är jättegod att äta rå bara man tar bort det trådiga yttersta lagret. Den grönsak jag annars gillar mest som rå är nog annars röd paprika. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
2019-03-27 02:17
#8

Jag gillar grönsaker men dom flesta gillar jag endast råa, inte tillagade. Exempelvis tillagad kål eller paprika är oätbart enligt mig. Finns dock några undantag som sparris och ärtor som jag föredrar tillagade/varma, men då ska det vara väldigt lätt tillagat och absolut inte mosigt eller så. 

Jag äter väldigt sällan grönsaker inblandad i själva maträtten, förutom i tacos. Men jag äter ändå mycket grönsaker. Några favoriter är tomat, ruccola, vitkål, alfalfagroddar samt lök i alla former. Oftast äter jag antingen pizzasallad eller grönsallad (ruccola, mache-sallad, rödlök, rädisa och/eller exempelvis gulbeta, samt dressing på citron, olja och salladskrydda). Övriga grönsaker skär jag upp och äter som dom är, enligt mig behövs inget mer än så. Dom flesta dagar kommer jag upp i rekommendationen på 500g :)


//Jessie

tlover
2019-03-29 12:39
#9

#7 då jag sällan köper rå broccoli så hade jag inte testat det förrän häromdagen men nu har jag testat och det smakar underbart, nästan som hemmaodlad kålrabbi och betydligt bättre än köpt. Jag tror den hamnar högst på listan av godaste grönsaken i butik

l'm back

JazzBass
2019-03-31 16:50
#10

#9 - 👍 

Jag måste försöka få tag på riktigt fin kålrabbi igen när det blir säsong, har inte möjligheter att odla sånt själv tyvärr (ör långt mellan stuga och hem så kan inte sköta om någon riktig odling med de premisserna). Men broccolistammarna är ju som sagt jättegoda och funkar hyfsat som substitut. Numera köper jag alltid de huvudena med tjockast stam. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
2019-04-01 13:57
#11

Jag älskar grönsaker och har nästan alltid grönsaker på något vis till eller i maten. För mig är inte en middag riktigt komplett utan grönsaker. Mest använda hemma är nog de vanliga, alltså tomat, gurka, paprika, spenat, broccoli och blomkål,samt diverse bönor och ärtor. Gör en del soppor och liknande. I år ska vi försöka odla mycket av våra grönsaker. Blir allt från bönor, till majs, pumpa, tomat, olika gurkor, zucchini, aubergine, kål och olika bladgrönsaker och kronärtskocka. Ska bli superspännande! I alla fall om vi får ner det i marken som planerat. Tiden måste räcka till nu när man blivit tvåbarnsföräldrar sedan två veckor 😂

Leifsdotra
2019-04-05 13:19
#12

Har svårt för tomater faktiskt, och grön paprika. Älskar all annan paprika, äter också gärna gurka, morötter, bladspenat och broccoli. De flesta grönsaker är goda tycker jag och tack o lov även resten av familjen! Det äts mycket matiga sallader på sommarhalvåret🙂

Namiko
2019-04-08 13:41
#13

Jag älskar grönsaker och äter så mycket jag kan och har råd med. Äter mest sallader och stekta grönsaker och mina måltider brukar för det mesta bestå av minst 50% grönsaker. Det blir några måltider utan ibland när jag är alldeles för lat eller det är nära nästa handling och jag har slut. Skulle älska att ha en trädgård så jag kan odla själv.

Jag vet inte om jag har någon favoritgrönsak. Har alltid älskat tomater. Körsbärstomater och små plommontomater kan jag äta som godis. Egenodlade morötter och rödbetor är också svårt att slå. Färsk broccoli som bara steks lite lätt så den blir varm är också en favorit och nu ska jag sluta fundera innan jag listar 20 till.

Kan inte komma på någon grönsak jag inte gillar alls.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Tant Grön
2019-04-09 16:48
#14

#13 Man behöver inte ha trädgård för att kunna odla. T.ex. chili, små låga tomater, lökblast, groddar m.m. går bra att odla inne. Har du balkong kan du odla mycket ätbart. 🙂

Namiko
2019-04-09 19:33
#15

#14 Har ingen balkong och felvänd lägenhet för att ha så mycket nytta av mina fönster, men jag drog fram en gammal lampa och planterade kryddor och plocksallad för några dagar sen. Hoppas bara att mina 10 år gamla frön ska gro nu 😛

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Tant Grön
2019-04-09 20:53
#16

#15 Salladsfrön kan gro fast dom är gamla. Har du bra belysning så kan du odla vad som helst. 👍

Namiko
2019-04-09 22:12
#17

#16 Jag kikade lite och såg flera frön som redan börjat gro, så det känns lovande. Har lysrör som är köpta specifikt för att odla så jag vet att ljuset räcker. 

Huvudmålet är att bli självförsörjande av basilika och koriander för det går åt rätt stora mängder här hemma och färskt är godare än fryst. Allt annat som växer är en bonus. Ska nog köpa en påse med rädisfrön också eftersom dom växer så snabbt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Devya]
2019-04-10 14:41
#18

Jag brukade avsky grönsaker men åt dem ändå för jag visste att det var bra för mig. Nu den senaste tiden har jag faktiskt börja tycka om grönsaker. Allt hänger på hur man tillagar grönsakerna.

Upp till toppen
Annons: