Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 779 ggr
tlover
3/20/19, 1:18 PM

Använder du mortel?

Använder du mortel i vardagen eller använder du annat?

l'm back

Annons:
JazzBass
3/20/19, 1:31 PM
#1

Ja. Använder den inte dagligen eller ens varje vecka, men jag skulle inte vilja vara utan den. Det är en modell i granit som jag använder till att mala  kryddor och göra marinader och dylikt med t.ex. vitlök och färska örter. Jag har också några kryddkvarnar till olika pepparsorter och korianderfrön, och en kvarn/processor till min  Bamix stavmixer, som funkar utmärkt åtminstone till torra varor.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
3/20/19, 1:50 PM
#2

Oh ja, Har flera olika storlekar. Perfekt till vitlök och svart vitlök, krossa stora piller, göra smulor.
Har också en suverän kryddkvarn från Skeppshult till enbär, pepparkorn och örter.

Maria
3/20/19, 2:04 PM
#3

Japp. Jag har en riktigt stor mortel som jag fått av sonen och en i normalstorlek som varit mormors.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
3/20/19, 3:55 PM
#4

Jag har en ganska stor i marmor som jag ärvt från min mormorsmor. Använder den mest till hundarnas tillskott ärligt talat, jag lagar sällan mat.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Scorpio97
3/20/19, 4:02 PM
#5

Jag äger ingen mortel och använder alltså ingen heller. Skulle vilja ha en, men har hittills inte hittat någon jag gillar så det har inte blivit något köp än :)


//Jessie

Sindri
3/20/19, 4:41 PM
#6

Kolla på second hand-affärer. Du kan få en riktigt fin mortel i sten för mellan 150-250 beroende på storlek.

Annons:
Scorpio97
3/20/19, 5:05 PM
#7

#6 Tack för tipset, men det har jag gjort :) Kollar både second hand-butiker och loppisar så fort jag är i närheten av en. Så mortlar har jag hittat, men tyvärr har många trasig/saknad mortelstöt eller så är det något annat som är "fel" enligt mig. Jag vill inte köpa en mortel bara för att, utan vill ha en jag verkligen gillar och trivs med :) Det får ta den tid det tar.


//Jessie

JazzBass
3/20/19, 8:55 PM
#8

#7 - Jag kan verkligen rekommendera en mortel i granit med stav som inte är för rundad utan hellre på flatare sidan så att säga. Ytorna inuti och på stavens nedre del ska inte heller vara för blanka utan hellre något grova för mer friktion och effektivare malning. Är helnöjd med min, även om det inte skulle skada om den vore ännu någon centimeter större (men då stiger priset förstås). Liknande tror jag hittas för en dryg hundralapp, max två, i Sverige. Det bästa med denna är att den funkar till så mycket. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Maria
3/20/19, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kommer en bild på mina mortlar och en del av en katt😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
3/20/19, 11:36 PM
#10

#8 Tack för tipsen!


//Jessie

Carmarino
3/23/19, 7:30 PM
#11

Har en liknande den här, fast jag har för mig att den har en fot, ungefär som den som Maria har. 

https://www.clasohlson.com/se/Mortel-Coline/44-2088-1#moreinfo

Sedan har jag en i keramik också, som jag fick av min mor en gång i tiden. Den är lite skörare, så jag använder den inte så ofta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
3/23/19, 7:50 PM
#12

Meeen vilken mörk bild jag lagt in. Skumt😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: