Annons:
Etikettmatprat
Läst 836 ggr
tlover
2019-03-20 13:13

Som mormor?

Är det viktigt eller inte att göra, iallafall vissa rätter som mormor/farmor? Tex jag gör köttbullar i princip som mormor

l'm back

Annons:
Lussan20
2019-03-20 13:20
#1

Min mamma lagade inte mat. Men mormor var en riktig matmamma . Jag såg henne laga mat och en del tog jag efter. Jag har aldrig blivit så bra på matlagning, kanske för att jag tyckte det var tråkigt.

Men mina barn fick alltid gå till dukat bord med hemlagad mat.

Mormor gjorde goda köttbullar, kåldolmar, dillkött och kalops.

Hon var så rejäl min mormor, även om hon var väldigt fattig då barnen var små. Ibland blev det bara lingonsylt och mjölk till mat berättade hon för mig. Våra stunder minns jag med stor glädje! Mvh/WL🌺

Sparven88
2019-03-20 13:27
#2

Min mormor gjorde världens godaste köttbullar!

tlover
2019-03-20 13:32
#3

#2 är vi släkt? För det gör ju min mormor

l'm back

JazzBass
2019-03-20 13:41
#4

Njä, vi har inte haft några såna "heliga" recept, men jag har dock stor respekt för min farmors kokkonst. Hon gjorde verkligen god husmanskost. Synd att jag inte förmådde uppskatta det fullt så högt när jag var yngre. Hon dog för drygt 15 år sen när jag var i 25-årsåldern.

Eller vänta, kom på en sak. Mormors halvmjuka havrekex (eller det var snarare min morfars farmors från början) var gudomliga och hela släktens favoritkex. Hon hade inget recept på dem utan gjorde dem alltid på högt, men jag har försökt skriva ner ett recept och lära mig göra dem. Jag får dem dock inte att smaka likadant som hon, tyvärr. Mormor menade också att hennes inte heller smakade lika som originalet, men bättre kunde de inte bli i alla fall. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
2019-03-20 13:55
#5

Nä, min mormors köttbullar är världens godaste. 😉

Sparven88
2019-03-20 15:17
#6

#3 Haha det måste vara något med "mormors köttbullar"

Annons:
Lona
2019-03-20 15:54
#7

Nä, Mamma Scans ska det vara! :-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

DesK
2019-03-20 16:19
#8

Varken mor eller mormor kunde laga mat och min farmor dog när jag var i tioårsåldern. Far påstod att jag är lika bra på att laga mat och baka som min farmor var. Känner mig hedrad av det 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2019-03-23 19:37
#9

Har faktiskt inga särskilda minnen av varken mormors, farmors eller min mors mat. Fast jag tyckte det min mor lagade var gott för det mesta. Åtminstone tror jag det, eftersom jag inte heller minns något som smakade illa. 🙂

Något som jag däremot minns att min mor var suverän på var bechamelsås. Hon hade fått lära sig av en riktig expert på såser nämligen. Varje år när blomkålen var som finast så brukade hon köpa ett blomkålshuvud. Sedan lagade hon kokt blomkål med äggsås och bacon. Det var så gott i all sin enkelhet.

Bad henne lära mig, men eftersom hon oftast tyckte att hon gjorde det snabbare själv, så blev det inte av förrän hon var rätt gammal, och då hann jag inte öva så många gånger. Fast jag vet ju hur den ska smaka, och vilka ingredienser, så jag kan säkert öva upp mig om jag försöker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
2019-03-23 22:36
#10

Åh, mormors mandelkubbar! Inget jag är så förtjust i egentligen men mormors var speciella…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: