Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1049 ggr
tlover
2019-03-17 21:42

Mise en place

Mise en place är ett franskt uttryck som används inom matlagning på  restauranger och av kockar även om det även kan användas av hemmakockar.

Översatt betyder det ungefär "Var sak på sin plats" och är när man ställer iordning och preparerar alla ingredienser och verktyg som behövs för att laga en maträtt.

Själv använder jag en lightversion ofta då jag märkt att matlagningen blir mycket mer effektiv.

(detta inlägg är främst tänkt som ett förklarande lexikoninlägg men såklart kan vi ha en diskussion här också)

l'm back

Annons:
Sindri
2019-03-17 22:00
#1

Håller med dig. Det går snabbare och är framförallt mycket mindre risk att man glömmer någon ingrediens, eller febrilt skall leta i skåp och lådor med kladdiga fingrar…..

JazzBass
2019-03-18 12:25
#2

Använder mig till viss mån av mise en place, men jag tycker att det slösar tid att gå hela vägen och göra det till 100% i hemmaköket. Om nånting kommer ta lång tid (som att koka fullkornsris, eller t.ex. fräsa lök och selleri i en kvart innan följande ingrediens ska ner) så är det bäst att få det igång så fort som möjligt så kan man fokusera på det andra under tiden, tycker jag. Men tänket överlag med att ta fram och förbereda ingredienserna så man kan koncentrera sig på själva matlagningen när man sätter igång är jättebra. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: