Annons:
Etiketterrådtips
Läst 719 ggr
tlover
3/17/19, 9:15 PM

Maträtter som kan lagas ihop?

Jag är i behov av idéer på maträtter som jag kan göra storkok på och dessutom laga samtidigt. Jag har nämligen för lite tid för att laga mat i större mängd på veckodagarna. Dvs mat som har liknande eller samma Mise en place. Det enda jag kan komma på är curry och piroger då det bland annat är mycket lökhackande där. Fler idéer (jag har massa mat som jag inte tål och brist på pengar så jag är mer ute efter idéer än specifika recept) Det enda jag kan komma på är

l'm back

Annons:
monstermash
3/17/19, 9:29 PM
#1

Hm… Köttfärs? Dela upp köttfärsen i pajer eller soppor?

tlover
3/17/19, 9:35 PM
#2

#1 köttfärs är oftast en för dyr ingrediens men linser kan ju användas på liknande sätt och det är därför jag är inne på curry och piroger. Men jag vet inte hur det passar i paj?

l'm back

Surpan
3/19/19, 5:59 PM
#3

Min spontana tanke var att ugnsrosta en massa grönsaker och rotfrukter och göra ratatouille, soppor, grytor eller bara som tillbehör till annan mat.

/Surpan

tlover
3/20/19, 1:10 PM
#4

Idag har jag gjort lunch och middag samtidigt (middagen hamnar i wonderbagen). Det är samma grönsaker i men proteinet varierar och kryddningen (ena är marrokanskt inspirerad och andra italiensk).

l'm back

monstermash
3/21/19, 5:32 PM
#5

@2 Har tyvärr väldigt begränsad erfarenhet av matlagning med linser så ingen aning om det fungerar i pajer.

MonicaLagerquist
3/25/19, 7:01 AM
#6

Jag hör numera alltid pajskalet av kokta och mosade linser,

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
tlover
3/25/19, 7:27 AM
#7

#6 recept?

l'm back

MonicaLagerquist
3/25/19, 8:04 AM
#8

#7'Till en normalstor paj kokar jag ca 2 ½  dl röda eller gröna linser mjuka i lättsaltat vatten.

Häller av vattnet och mosar eller mixar linserna.

Häller i en pajform och förgräddar 15-20 minuter i 230 grader.

Sen fyller jag med lämplig fyllning och häller över äggstanning.

Gräddar tills dess att stanningen stannat.

Stolt ägare till fem La permer

tlover
3/25/19, 8:23 AM
#9

#8 tack

l'm back

MonicaLagerquist
3/25/19, 8:33 AM
#10

👍

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
3/26/19, 11:56 AM
#11

Något jag gillar att göra när det är dags för storkok till matlådor är indiskt. Det blir förvisso bara indiskt då, så inte helt olika typer av rätter, men ändå viss variation i lådorna. Enkelt att laga ihop eftersom variationen främst sitter i kryddorna. 

Brukar göra en sorts ris, en eller två linsrätter, antingen en rätt på bönor eller en på kikärter och så en med blomkål, lök och potatis. Önskas recept så lägger jag gärna in dem 🙂

Om jag gör väldigt mycket ris så gör jag ibland även en lite mer "svennig" tomatbaserad kikärtsgryta och kombinerar med riset. (Funkar såklart även bra med bulgur, couscous, quinoa eller vad man nu föredrar. )

SE*Simbelmynes

DesK
3/26/19, 7:10 PM
#12

#11 Lägg gärna in dina recept, men gör en ny egen tråd, då blir receptet sökbart 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: