Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 1122 ggr
Mooniq
2019-02-23 15:25

Pesto - hur gör du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar inte olivolja eller oliver och därför har jag sällan tyckt om Pesto när det serverats eftersom jag tycker att olivsmaken slår igenom. Nu har jag lärt mig göra egen Pesto - med hälften Olivolja och hälften annan olja och vips blev jag helt frälst. Detta är mitt recept. Fyll på med egna favoritmixar. 

Pesto a la Monica

50 gram Pinjenötter eller skalade Sesamfrön

1 kruka Basilika – bladen

1 påse Babyspenat ca 65 gram

2 vitlöksklyftor – delade

50 gram parmesanost, riven

1 nypa salt & 1 nypa peppar

1,5 dl olja – Oliv/raps/matolja – vilket man gillar bäst

Rosta nötterna/fröerna i torr het panna så de får lite färg,

Lägg ner alltsammans i matberedaren och kör 1 – 1,5 minuter.

Tips: Babyspenaten kan halveras och tillsätt istället ca 30 gram Grönkål eller Ruccolasallad.

Pinjenötter är dyra – skalade Sesamfrön är lite billigare och blir riktigt gott.

Gillar man Valnötter så kan man även använda dessa.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Maria
2019-02-23 16:10
#1

Gott recept.🙂

Jag gillar heller inte bara olivolja utan jag använder oftast rapsolja.

Jag har några gånger gjort pesto med sötmandel då jag inte fått tag på pinjenötter och det har blivit riktigt bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mooniq
2019-02-23 16:17
#2

#1 Maria - det ska jag testa. har alltid sötmandel hemma, river det fint och gör en typ av fröbröd av dem.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

JazzBass
2019-02-23 17:13
#3

Det finns jättegoda olivoljor, köpte en sån på ett torg i de kroatiska bergen i somras. Förhållandevis billig dessutom sett till kvaliteten, kanske för att plastflaskan saknade etikett helt och hållet. Billigast möjliga 1-litersförpackning antagligen. 😛 Men de allra flesta sorterna man hittar i butikerna här i norr är rätt eländiga tycker jag, inklusive de ganska dyra sorterna. Den olja jag använder överlägset mest hemma (till mildare stekning o.dyl.), är dock en billig raffinerad olja. 

Själv gör jag pesto väldigt sällan men jag gillar att använda granitmorteln till sånt här. Blir lite annan konsistens. Men långt ifrån alla mortlar är bra utformade för att göra sånt här, en minst medelstor mortel men lite grövre yta inuti och stor stav som inte är för rund nertill funkar dock bra. Tur att min är just sån. Speciellt dyr var den inte heller, ca 17 euro (men jag hittade en likande åt farsan och morsan i julklapp ifjol för 12e).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2019-02-23 17:13
#4

Låter jättegott och roligt med lite alternativa förslag 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: