Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1663 ggr
tlover
2019-02-20 10:14

Mat med mycket lök?

Jag köpte nyss 5kg gullök för 3:- kilo. Jag använder mycket lök så jag kunde inte låta bli men även om jag använder mycket lök så är 6-7 kilo ganska mycket. Jag har redan ett gott recept på löksoppa och jag tänker testa att göra löksylt men har någon annan några fler idéer?

l'm back

Annons:
MonicaLagerquist
2019-02-20 10:44
#1

Lökpaj

Picklad lök

Stekt lök

Stolt ägare till fem La permer

Garm
2019-02-20 10:50
#2

Ingen maträtt direkt, men det går ju att göra typ stekt/"friterad" lök att använda i biryani om ni gillar indisk mat. Går att söka på "biryani onions" så kommer det upp hur det görs. Lär ju gå att använda den typen av lök till annat också, så klart. Lökrelish kanske också vore något? Kommer tyvärr inte på något annat att använda mycket gul lök till just nu. Kanske återkommer om jag hittar något i receptboken i hjärnan.

Sindri
2019-02-20 11:47
#3

Får du svårt att hinna göra av med all lök så går det utmärkt att frysa hackad lök, kan vara skönt att ha ibland när matlagningen måste gå fort.

DesK
2019-02-20 12:45
#4

En favorit här är färsfylld ugnsbakad lök 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tant Grön
2019-02-20 18:27
#5

En vegetarisk färssås som passar bra till spagetti. Min man som inte är vegetarian älskar den så jag får alltid göra en stor sats.

3 små lökar
1 msk tomatpuré
4 msk chilisås
2 dl grönsaksbuljong
Grahamsmjöl
2 msk grädde
Mejram, dragon

Hacka löken och fräs i olja eller margarin tills den blir genomskinlig och tar lite färg. Tillsätt tomatpuré och chilisås. Tillsätt grönsaksbuljong och red med grahamsmjöl. O.B.S. det måste vara grahamsmjöl, det är det som ger den färsiga konsistensen.
Tillsätt grädde och kryddor. Salt kan tillsättas men behövs egentligen inte.
Ta inte i för mycket dragon för den smaken kan lätt ta över.

Ett annat tips, du kan göra salladslök av en del. Se videon i inlägg 1 hur man gör:
https://tradgard.ifokus.se/discussions/5c685534ce12c40bde00651e-bli-din-egen-diskbanksbonde?discussions-1

tlover
2019-02-21 18:07
#6

Å gode vad gott löksylt var, jag kommer nog köpa en till 5kilos påse för att kunna bunkra med löksylt. Jag har gjort en okryddad som är färdig, en "indiskt kryddad" är på g så även en sicuanpeppar variant. Snart är många av födelsedagspresenter för året fixat också

l'm back

Annons:
Sindri
2019-02-21 18:26
#7

Löksylt, gärna recept, eller var man hittar det! 😃

tlover
2019-02-21 19:29
#8

#7 Jag har fått arbeta om ett recept så jag skriver det här

1 kg gul lök
½kg socker
3 dl vatten (testar nu om det räcker med 2½dl)
lite olivolja och salt
Ev kryddor

Skala löken, dela om den är stor och lägg på en ugnsplåt med aluminiumfolie. Strö över lite salt och droppa på lite olivolja.

Ställ in i en förvärmd ugn på 200 grader i 35-40 min.

Ta ut löken och låt svalna lite, mät upp socker och vatten i en kastrull och lägg i löken och ev kryddor. låt koka upp.

Låt puttra på medelstark värme till önskad koncistens utan lock (enligt receptet i 30 min men jag har fått koka längre, särskilt första satsen som enligt receptet skulle vara 7 dl vatten). Se upp så att det inte bränner fast i botten.

ta av från plattan och låt dra i ca 10 min medan du steriliserar dina burkar. Häll gärna upp sylten medan burkarna är varma.

l'm back

Sindri
2019-02-22 00:42
#9

Tack. Få se om det funkar. Använder varken aluminiumfolie eller socker så det får bli att testa sig fram.

Får handla en massa lök imorgon!

tlover
2019-02-22 08:56
#10

#9 det går säkert att smörja plåten istället, jag vill bara inte ändra för mycket på en gång ifall jag måste ändra tillbaka. Utan socker blir det nog svårt att göra en sylt däremot, kanske en sås istället (lök är ju ganska sött i sig)

l'm back

Sindri
2019-02-22 09:36
#11

Ja, tillagad lök blir sötare. Det behöver ju inte vara en sylt man kan bre som på en smörgås. Jag tror jag testar med lite pektin i för att få den lite tjock i alla fall.

Går den att äta direkt? Jag skall göra karrégryta i helgen som det nog passar bra till.

Tant Grön
2019-02-22 09:46
#12

Har aldrig hört talas om löksylt, det låter spännande. Får nog prova att göra en halv sats. Men vad har man det till? Kanske på smörgås?

tlover
2019-02-22 10:02
#13

#12 dom tipsar om ostbricka men det funkar även till kött (eller vegoalt som liknar kött) , curry m.m

l'm back

Annons:
ApanAnn
2019-03-04 14:32
#14

Lökpaj! Strimla och karamellisera 3 stora lökar, krydda med timjan och lite honung på slutet. Låt svalna lite och blanda sedan med äggstanning. Pensla filodegsark med olja och lägg ihop 5-6 st på ett bakplåtspapper. Lägg över hela rasket i en stekpanna som tål ugnsvärme, fyll med fyllningen, lägg på lite ost och vik över resten av filoarken. Pensla med olja och klipp bort utstickande bakplåtspapper. Stek eventuellt en stund på spisen först för att slippa geggig pajbotten och baka sedan klart i ugnen. Funkar antagligen bra med färdig smördegsbotten också.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

tlover
2019-03-05 18:03
#15

Löksylt var bra att ha. Det räddade en dålig curry

l'm back

tlover
2019-03-07 17:07
#16

Så nu har jag gjort slut på första 5 kilos påsen

l'm back

Mooniq
2019-03-10 09:27
#17

Jag älskar ungsrostade grönsaker - däribland lök som blir nästan lite söt i smaken. Jag ugnrostar gärna finskuren vitkål + skivad gul eller röd lök. 

175 grader ca 1 timme. breder ut grönsakerna på plåten, häller över ganska ordentligt med olja och blandar runt med händerna,  strör över lite salt och sen in i ugnen.

Jag ungsrostar gärna, vitkål, lök, paprika. Man kan såklart ugnrosta många fler typer av grönsaker men dessa gillar jag bäst. 

Om jag steker pannbiffar så är det gott med mycket stekt lök till. 

Löksås till knaperstekt Fläsk/bacon

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: