Matprat

Kikärtor?

2019-02-19 16:10 #0 av: Wonnalesan

Nu köpte vi fem burkar kikärtor vilket vi aldrig brukar äta. Men 5 st för 25 kronor det kunde vi inte motstå. Men vad kan man göra med dom och vad smakar de?

Nu går jag och blänger på burkarna och undrar om det finns något gott att laga med dom i. Hoppas ni har en tanke? Mvh/WLBlomma

Anmäl
2019-02-19 16:15 #1 av: Loris M

Falafel kanske? 

Det brukar jag göra med kikärtor. Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2019-02-19 16:20 #2 av: tiger tok

Du kan göra maräng av spadet

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2019-02-19 16:22 #3 av: Hera

Hummus. Falaffel. Marinerade som tillbehör. I grytor.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-02-19 16:25 #4 av: Wonnalesan

Jag får nog googla falafel, hihi...Mvh/WLBlomma

Anmäl
2019-02-19 16:29 #5 av: Carmarino

Tycker de är goda att äta som de är, eller i en sallad. Man kan även rosta dem och äta som snacks.

https://www.arla.se/recept/rostade-kikarter/
eller
https://linneasskafferi.se/2016/07/14/rostade-kikartor/

Här är lite recept på olika saker man kan göra med kikärtor, däribland falafel: Glad

https://www.ica.se/buffe/artikel/olika-satt-att-ata-kikartor/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-02-19 16:38 #6 av: tlover

Sallad med saltgurka, kikärtor och tomat dressat med lime, salt och peppar är supergott (som huvudrätt eller tillbehör).

Till tacos eller natchos, rostade i ugn, i wok, i tomatgryta,, i curry,, tillr m.m kikärtor är super

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2019-02-19 16:52 #7 av: MonicaLagerquist

Jag brukar göa sallad av dem

Kikärter lite rödlök och sen en vinegrett över.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-02-19 17:17 #8 av: Wonnalesan

Skriver så pennan glöder här. Tack för alla förslag, spännande! Mvh/WLBlomma

Anmäl
2019-02-19 21:50 #9 av: DesK

Glöm för allt i världen inte bort hummus, är ju supergott och kan användas på många olika sätt Glad

Anmäl
2019-02-19 22:04 #10 av: JazzBass

Utöver det som nämnts brukar jag ha dem i vissa soppor för att öka på proteininnehållet och därmed göra dem mer mättande. Funkar utmärkt speciellt till olika mixade grönsakssoppor med ljusa och milda ingredienser, eftersom de inte färgar maten på samma sätt som linser. De bidrar också med lite god krämighet i sig tycker jag.

På bilden en soppa med vitbeta, potatis och kikärtor med en blandning av kikärtor och edamamebönor som tilltugg. Glad 

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2019-02-20 05:18 #12 av: Wonnalesan

Ska först prova att göra sallader med kikärterna. Försöka byta ut kött en dag eftersom de tydligen är proteinrika. Bredvid här kom en reklam för Falafel Hummus snacks upp. Ska nog testa det också. Detta är en ny värld för mig....Tack för alla fina uppslag. Mvh/WLBlomma

Anmäl
2019-02-20 18:07 #13 av: Lillyrod

Kikärtsbiffar. Finns många goda recept på nätet. Kryddorna i kan man ändra lite efter vad man gillar. 

Anmäl
2019-02-20 20:18 #14 av: Wonnalesan

13.

Jag det funderade jag på också, lite lök, vitlök, ev lite mandel? Mvh/WLBlomma

Anmäl
2019-02-20 20:29 #15 av: Lillyrod

Det låter jättegott. Jag använde bara vitlök, salt och lite svartpeppar och det blev gott. Jag ska prova med lite mandel i också Tummen upp

Anmäl
2019-02-21 07:31 #16 av: Wonnalesan

Godmorgon!

Då jag arbetade på en förskola där de bara lagade vegetarisk mat, så malde de mandlar och morötter till biffar. De var goda minns jag. Så en vacker dag ska jag prova med kikärtor och annat gott i biffar. Mvh/WLBlomma

Anmäl
2019-02-21 15:29 #17 av: Tant Grön

Allra godast tycker jag dom är i någon god mustig gryta. Gärna med rökt chipotle. Så finns det en Etiopisk kryddblandning som heter Baku. På den finns recept, bl.a. ett som är vegetariskt med kikärtor morötter och lök. Jättegott tycker jag. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.