Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 584 ggr
MonicaLagerquist
2019-02-19 09:03

Enkel vardagsräksoppa

Behöver ett recept på en enkel och god vardagsräksoppa.

Någon som har ett bar tips?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
JazzBass
2019-02-19 13:42
#1

Räksoppa är inget jag brukar göra, men om jag köpt oskalade räkor (vilket händer max en gång per år) tar jag alltid tillvara på skalen och kokar en buljong på dem som jag sen improviserar fram en soppa eller sås på enligt eget huvud. Har man inte en sån buljong så behöver man väl ty sig till en kräftfond eller dylikt istället, vet inte riktigt hur man annars skulle få fram den rätta skaldjurssmaken.

Förutom räkor och buljong skulle jag nog ha i lök och morot/selleri/fänkål, kanske potatis (mjölig),  en skvätt grädde, kanske en näve röda linser, som kryddor möjligtvis fänkålsfrö eller stjärnanis utöver vanlig svartpeppar eller cayennepulver. Som ytterligare smakfördjupare funkar asiatisk fisksås utmärkt,  och en skvätt vitt vin/vermouth/sherry/citronsaft/ättika/vinäger av nåt slag fixar till lite fräsch syrlighet. (Man överdoserar vinäger och syra väldigt lätt så man måste tillsätta lite i taget och smaka av vartefter). Räkorna skulle jag ha i till sist, efter att jag mixat soppan slät. Gärna spara hälften av dem för att marinera med nån trevlig örtkrydda/vitlök och ha som garnering. En rejäl klick smör är inte heller fel att ha i för att mjuka upp smaken lite, speciellt om man gör soppan lite åt kryddigare och syrligare hållet.

Sjutton, blev väldigt sugen nu på att också göra räksoppa ikväll! 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
2019-02-19 13:54
#2

Vi kokar alltid av räkskalen och fryser in i lagoma portioner.

Idag så fräste jag lite lök i olja.

Tillsatte räkfonden ,finskuren morot lite tomatpure och en palsternacka. Det fick koka en stund och sen mixade jag soppan tillsatte dill och räkor och grädde smakade av med lite fiskkrydda.

Det blev gott.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: