Annons:
Etikettmatprat
Läst 1316 ggr
Lussan20
2/16/19, 9:55 AM

1.2.3 lag

Idag ska jag pickla rödlök bla. Kokte 1.2.3. lag. Höll på att glömma koka den!

Så ska jag göra en inlagd gurka på slanggurka.Min mamma gjorde den och det var strykande åtgång. Så somrigt god.

Hon hyvlade slanggurkan, mycket persilja, så denna lag. Men jag minns inte om hon hade i något salt? Är det någon som vet?   Mvh/WL🌺

Annons:
Carmarino
2/16/19, 12:41 PM
#1

Det verkar vara lite blandat. Om man googlar på "pressgurka" får man upp recept både med och utan salt. Tror nog det vanligaste är att göra det utan salt. Den här påminner om den som min mor brukade göra:

https://www.kokaihop.se/recept/pressgurka-4


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2/16/19, 12:47 PM
#2

Tack!

Det stämmer nog. Jag gjorde nog fel, tog samma lag som till Picklad rödlök 1dl ättika 12,5% 2,dl socker, 3dl vatten. Det som blev över tog jag till gurkan. Men den smakade inte som mammas, för stark tyckte jag?

Undrar om jag är allergisk mot ättika , fick klåda i ansiktet och på kroppen? Ja herrn i huset blev förtjust, så det duger nog åt honom!

Tack snälla! Mvh/WL🌺

Carmarino
2/16/19, 12:59 PM
#3

Du får testa att göra pressgurka med lagen i receptet. Får du klåda då också så är det kanske så att du inte tål ättika. Eller testa att ta en tesked av 1-2-3-lagen helt enkelt, och se om du reagerar för den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2/16/19, 1:32 PM
#4

Ja, jag ska kolla med lite lag då klådan gett med sig . Tack för recept på pressgurka. Minns nu att mamma sade pressgurka! Mvh/WL🌺

Carmarino
2/16/19, 2:48 PM
#5

Tror att man skiljer på de olika sätten genom olika namn. Inlagd gurka är ju inte riktigt samma procedur som pressgurkan. Dessutom har jag för mig att man ursprungligen pressade ner gurkan med en tyngd medan den låg i lagen. Därför blev det pressgurka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
2/16/19, 2:50 PM
#6

Det går bra att göra 1-2-3 lag även utan att koka jag bara häller på socker, ättika, vatten över fint strimlad rödlök och låter den stå över natten eller nått dygn och den är perfekt att äta. Brukar inte koka lagen till pressgurka heller det är mera om jag tänkt spara inläggningen mer än nån vecka som jag kokar upp och häller på den medans den är het.

Annons:
Carmarino
2/16/19, 2:58 PM
#7

Har nog aldrig sett att man ska koka lagen till pressgurka. Den är ju menad att ätas direkt och inte att lagras någon längre tid; möjligen 1-2 dagar.

Såvitt jag minns från både min mor och mormor så gjordes pressgurkan till söndagsmiddagen, som ofta var någon form av stek med sås och potatis. Eftersom pressgurka kunde göras på 1-2 timmar så gick det snabbt att svänga ihop den medan man förberedde middagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2/16/19, 2:59 PM
#8

Tack Åsa S.  Att man kokar är väl för att sockret ska lösa sig kanske? Maken äter både löken och gurkan med god aptit till kyckling idag. Omväxling förnöjer! Tack från WL🌺

Carmarino
2/16/19, 3:06 PM
#9

Hittade den här sidan, med lite information om olika sorters gurkinläggningar, och även då om pressgurka.

https://www.landleyskok.se/recept/hemgjord-pressgurka-med-dill


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
2/16/19, 3:28 PM
#10

#8 Sockret löser sig även utan kokning men visst det går ju snabbare om man kokar men inläggningarna ska ju stå ett tag innan man äter och då har sockret löst sig i vattnet och ättikan

Lussan20
2/16/19, 4:06 PM
#11

Undrar vad det är i ättika. Får klåda nästan meddetsamma då jag smakade gurkan…Mvh/WL🌺

Carmarino
2/16/19, 4:38 PM
#12

Det verkar inte vara något annat i ättika än ättiksyra och vatten. Gissar att det inte är vattnet du reagerar för, så det bör vara något i ättiksyran i så fall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ttika

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ttiksyra


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2/16/19, 4:51 PM
#13

Vad kommer ättiksyran ifrån /av vad görs den av? Någon som vet?

Min mamma var galen i ättika, då hon var bara några år klättrade hon upp i skåpet där flaskan stod och skulle dricka. Men mormor slog flaskan ur hennes händer. Lite kom på hakan det var den starka är den 24%? Mormor skrek-vad trodde du det var unge- Tetta lotte de var glyn- Selma trodde det var gryn-.

Hela livet var hon tokig i inläggningar som stekt strömming, pressgurka, sill mm.  Utvinns det ur någon alkohol månntro?  Mvh/WL🌺

Annons:
Carmarino
2/16/19, 5:13 PM
#14

Det verkar vara etanol inblandat på något sätt. Blir inte helt klok på hur det görs, men här är lite information.

http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/2013/12/18/dagens-suraste-fraga/

Ättiksyra förekommer naturligt i människokroppen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2/16/19, 6:23 PM
#15

Det var ett mysterium?

fanns tydligen fler som reagerade på ättika. Jag är röd i skinnet, svullet ögonlock, så bäst att låta bli då! Men det blev ju en spännande tråd! Kanske kommer det fram mer senare, både recept och innehåll. Någon sade träsprit. Men det kan det ju inte vara? Det dör man ju av.

Vi får se vad som uppdagas. tack för alla som spanar….Mvh/WL🌺

Carmarino
2/16/19, 6:29 PM
#16

Den som nämnde träsprit förväxlade nog etanol med metanol (som är det som menas med träsprit).

Ja det är ett riktigt mysterium. 🤔

Har du reagerat på ättika tidigare, eller har det kommit nu helt plötsligt? Tänkte mest att det kanske var något annat i blandningen du reagerade på. Gurkan kanske har varit besprutad?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2/16/19, 6:39 PM
#17

Jag äter sällan tex smörgåsgurka på burk , sill blir en bit till jul. Eftersom jag provade om då första klådan stillade så kan det bara vara lagen.

Min ättika är av märket Eldorado, ett billigt märke. Men det ska väl inte spela någon roll?

Det svider på läpparna och jag har sköljt ansiktet flera gånger. Men det är nog en inre reaktion. Ja, jag klarar mig utan, maken äter med god aptit så det får bli hans lilla extra….Mvh/WL🌺

Carmarino
2/16/19, 6:43 PM
#18

Hittade det här om skillnaderna mellan Eldorados ättika och Winborgs. Vet inte om det kan ha någon betydelse.

Winborgs görs med trä som bas. Eldorados troligen med restprodukter från jordbruket som bas. Winborgs görs i Sverige, Eldorados i Holland.

http://louisekonsumentkoll.se/dubbelt-sa-dyr-attika-vad-ar-skillnaden/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2/16/19, 7:51 PM
#19

Ja det var ju intressant. Restprodukter från jordbruket kan ju vara vad som helst! jag låter bli ättika i framtiden tror jag. Nu har näsan svullnat  också så jag får hålla kollen, inget i andningsvägarna som tur är.

Tack för du tog dig tid att leta. Det va ju riktig spännande att se vad vi får i oss.Annars brukar jag gilla det mesta från Eldorado, inte bara priserna.

Kanske gamla sockerbetor? Mvh/WL🌺

Carmarino
2/17/19, 10:48 AM
#20

Hoppas du blir av med besvären snart. Fast du kanske ändå skulle ringa och boka tid på vårdcentralen, med tanke på att näsan svullnat också. Tycker det vore bra att kolla upp det för säkerhets skull. Du kan ju råka få i dig ättika av misstag, om du äter något där det ingår utan att du vet det, och då kanske problemen blir ännu värre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
2/17/19, 11:14 AM
#21

Det är inte så att du hade för stark ättika? Jag har för mig att det ska vara 12 % i 123-lagen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2/17/19, 11:19 AM
#22

#21 Det står i #2 att det var 12,5%.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2/17/19, 11:42 AM
#23

Hejsan!

Ja det var 12,5% jag använde. Idag är bara ögonlocket lite rött så det ger sig. Jag undviker nog ättika i framtiden. Gurkan  och löken går åt ändå, det finns en som äter med välbehag, hihi…Jag läste om picklad rödlök och blev sugen. Så nu är det tji picklad lök för min del! Kram från Wl🌺

Tant Grön
2/17/19, 11:48 AM
#24

Gör aldrig inläggningar för jag gillar inte ättika, men undrar om det skulle fungera med vinäger istället?

Lussan20
2/17/19, 12:07 PM
#25

Det kan nog gå med vitvinsvinäger, men det blir nog inte alls samma smak. men man kan ju lägga till saker säkert vinbärsblad, dill, mm. Vinsten vet jag min svärmor använde vid inläggningar.

Kan ju bli en test framöver, nu får det sura vara en tid…Mvh/WL🌺

Namiko
2/17/19, 2:08 PM
#26

Det verkar vara olika restprodukter i ättikan beroende på vad den tillverkas av och det kan mycket väl vara det du reagerat på. Själva ättikssyran görs av etanol som reagerar med syre och blir till ättikssyra och vatten. Kan du äta vinäger så är det garanterat inte ättikssyran du reagerat på och jag hade då valt ett annat märke av ättika för inläggningar. Om du känner för att testa igen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Lussan20
2/17/19, 2:45 PM
#27

Tack!

Det lär nog dröja!😃 Får äta gurkan som den är med lite salt på, rödlök i sallad är gott! Man tager vad man haver och tål! Slanggurka , persilja och lite olivolja, ev lite vitlök på är gott! Mvh/WL🌺

Annons:
Namiko
2/17/19, 6:14 PM
#28

#27 Jag brukar göra en snabbinläggning av rödlök. Tar då den vinäger jag har hemma (vitvin, äppelcider eller balsam) och lite socker, lägger det i en påse och fyller på med skivad rödlök. Förslut påsen och massera löken tills den är mjuk. Går bra att äta direkt och håller några dagar i kylen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Lussan20
2/17/19, 6:34 PM
#29

Det låter jättegott!

Vi åt en räkmacka nu i kväll, tyckte jag kände lite av allergi, men det är väl inte ättika i majonnäs?  Det var bara lite på kinderna. Ja nu tar jag det lilla lugna en tid… Men recepten tar jag med mig för andra tider, det är roligt att bjuda också! Mvh/WL🌺 Tack .

Carmarino
2/17/19, 7:06 PM
#30

Jo, det verkar faktiskt finnas ättika i majonnäs. Fast det kanske är olika beroende på märke. Hittade den här artikeln där det bl.a. stod:

Ett stort problem med köpemajonnäs är smaken. Eller smakerna rättare sagt. Dels innehåller den ättika istället för fin vinäger eller citron.

http://taffel.se/blog/majonnas-ett-lyckligt-aktenskap

Kollade en del färdiga majonnäser och de verkar alla innehålla ättika. Bl.a. gör Rydbergs och Hellmans majonnäser det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2/17/19, 8:20 PM
#31

Jaha, där ser man! Ja då får jag göra egen majonnäs i framtiden. Utan ättika. Det kliar på armarna nu. Men då spelar det ingen roll vilken ättika det är, så då är i alla fall det löst!  Kör med lättmajo. Tack alla vänliga själar från WL…🌺

Upp till toppen
Annons: