Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 1062 ggr
Novachan
2019-01-28 20:38

Sojasåser

Vad är det för skillnad mellan ljus sojasås och "vanlig"? Är det bara färgen eller är det något annat?

Det sägs att glutenintoleranta tål "klassiska sojasåser" enligt Livsmedelsverket, t.ex. kinesisk och japansk, men det finns väl fler sorter som koreansk, thai, är de verkligen så annorlunda jämfört med kinesisk och japansk? Är inte alla sojasåser basically gjorde på samma sätt och på så sätt innehåller en viss mängd gluten? Jag vet att det finns glutenfria alternativ, ej använt vete alls osv

Annons:
Riesen
2019-01-28 21:41
#1

De olika sojasåserna har alla olika sorters recept för att få fram de olika smakerna. De kan kokas i olika längder för att få fram de olika smakerna.
Ljus sojasås använda oftast för att för att dippa och är rätt så tunn.

De vanliga sojasåserna eller mörk/tjock sojasåserna är mörkare och tjockare, vilket namnet framstår. De kokas mycket längre än ljus soja för att den skall karamelliseras. Har en sötare smak och används för matlagning.

Tant Grön
2019-01-28 21:58
#2

Här kan man läsa om sojasåser: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sojas%C3%A5s

JazzBass
2019-01-29 07:42
#3

Jag använder huvudsakligen ljus soja, och använder det så gott som dagligen i matlagningen. Världens enklaste sås är att koka upp en skvätt grädde/havregrädde, röra ner lite soja så det blir lagom salt, och servera. Fruns favoritsås (att göra själv iaf 😃). Har kört med märket Pearl River Bridge nu i ett par år, tycker den är väldigt god och färgar inte maten så mycket. Perfekt också att smaksätta kokt ris med på tallriken. En halvliters flaska räcker hos oss i ett par månader.

Mörk soja har en kraftigare och robustare smak och färgar maten mörkbrun redan vid små mängder. Har nästan alltid mörk soja (typ 1 tsk) i mustiga grytor för färgens skull, speciellt om den också innehåller både rödvin och grädde som ju annars inte alltid ser så aptitligt ut. Med sojan i blir den perfekt!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tant Grön
2019-01-29 09:09
#4

#3 Den såsen måste jag prova. Du skriver så inspirerande inlägg. 🙂
Mustiga grytor med rödvin, grädde, soja…🤤

JazzBass
2019-01-29 13:31
#5

#4 - Tack!  🙂 Prova gärna. Jag tänkte visserligen närmast på köttgrytor, men det blir säkert utmärkt också med t.ex. gröna bönor (haricot verts), svarta bönor och/eller svamp istället, och förstås massor av grovt tärnad lök och morötter, och vitlök.  Gärna också selleri (rot- eller stjälk-) vars säregna fräna smak ju så gott som helt försvinner då den tillreds länge, samtidigt som den ger maten en djupare fylligare smak. 

Jag har faktiskt inte så mycket erfarenhet av olika ljusa sojasåser, men jag köpte såsen ifråga ("Pearl River Bridge Superior Light Soy Sauce") när jag var på jakt efter en ljus soja första gången, och både jag och frugan (och barnen) tyckte den var så god att vi hållit oss till den sorten sedan dess. Nån gång har jag istället köpt nån flaska japansk soja som man ju hittar i vanliga butiker, och dom brukar vara helt okej dom också men har betydligt högre literpris. (Priset är ju främsta fördelen med att handla såna här ingredienser i asiatiska affärer, utöver ett betydligt större utbud). 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: