Annons:
Etikettmatprat
Läst 4188 ggr
Tant Grön
1/21/19, 2:27 PM

Vad göra med misopasta?

Gjorde en linsgryta där det skulle vara misopasta i. Första gången jag använt misopasta och det blev ju mycket över. Behöver tips och råd om vad jag skall göra med pastan. Hur länge håller den i kylskåp, kan man frysa den? Typ av mat där den passar?

Annons:
JazzBass
1/21/19, 2:33 PM
#1

Japansk misosoppa är väl det vanligaste, men miso passar till ganska mycket som smakhöjare/umamibooster. Bara att experimentera. 🙂 Pastan håller väldigt länge i kylen så man behöver inte ha bråttom att använda upp den. (Har en burk i kylen som jag öppnat för säkert långt över ett år sen, och den smakar fortfarande fräscht som den ska).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
1/21/19, 2:33 PM
#2

Jag gör då och då en varma koppen med misopasta, finskurna grönsaker, alger och lite kryddor. Värmer got när det är kallt och ruggigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tant Grön
1/21/19, 3:11 PM
#3

#1 Vad bra att den håller länge. 🙂 Har aldrig ätit misosoppa, har trott att det inte var gott. Men kanske skall jag testa.
Skulle man kunna ha i lite i t.ex. stuvade champinjoner, böngrytor som inte är asiatiska, gratänger?
#2 Vilken bra idé att göra egen varma koppen. Det skall jag göra. Kan tänka att mison passar där.

Tant Grön
1/26/19, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Gjorde en grönsakswok med udonnudlar och hade i misopasta, Tamari och vegetarisk ostronsås. Blev väldigt gott, som något man äter på restaurang. 🙂

Upp till toppen
Annons: