Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 965 ggr
DesK
2019-01-13 16:02

Vegansk lins- och grönsaksgryta / soppa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

3 dl gröna linser

1 gul lök

2-3 morötter

2 stora potatisar eller 4 mindre

2 selleristjälkar

2 burkar/ tetror krossade tomater

Sju kryddor (finns i orientbutiker)

2 grönsaksbuljongtärningar

Ljus soya

Sri Racha

Vitlök

Ruccola

Fräs löken i lite neutral kokosolja, eller annan bra neutral olja. Tillsätt tärnade morötter, potatisar och selleri. Låt fräsa en stund till, utan att det tar färg.

Tillsätt burktomaterna och fyll på med vatten. Lite vatten om du vill ha gryta och mer vatten om du vill ha soppa.

Tillsätt linser och kryddor och låt sjuda tills linserna är färdiga, smaka av till angenäm styrka.

Toppa varje tallrik med grovskuren ruccola.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Tant Grön
2019-01-16 13:18
#1

Låter väldigt gott, skall nog göra den någon gång. Undrade vad Sri Racha var , så googlade och fick upp detta: https://coolmaterial.com/feature/we-tasted-nine-sriracha-sauces-to-find-the-best/

Skulle man kunna ta något annat istället, kanske chili?

DesK
2019-01-16 13:25
#2

#1 Tant Grön, det går bra med färsk eller torkad chili också. Vi älskar Sri Racha här hemma, så vi har den alltid hemma 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tant Grön
2019-01-16 13:30
#3

#2 Om det är så gott, så får jag väl försöka att hitta den. 🙂 Var köper ni den och vilket märke? Finns den på ICA?

[Ssoklubb]
2019-01-16 14:54
#4

Den finns på ICA, den heter bara sri racha. Vet att det bara finns ett märke.

Grace2009
2019-01-17 19:00
#5

#3 Den från huy fong finns på COOP här, är ICA större i din stad skulle jag prov att kolla där. På mitt COOP står flaskan i Asien hyllan.

Tant Grön
2019-01-17 21:54
#6

Var på Willys igår och där fanns det en röd flaska med en tupp på. Köpte inte för jag ville vänta och se vilken sort ni tycker är godast. Fast om det bara finns ett märke i Sverige så får jag väl köpa den.

Annons:
Grace2009
2019-01-17 21:58
#7

#5 Mitt COOP har den från huy fong (med en tupp i vitt på) men även deras egna märke, och två varianter på srirachor. En var röd och en orange. Jag funderade faktiskt på att köpa en flaska idag när jag var där, men blev inte så. Har aldrig provat så vet ej vilken som är godast.

DesK
2019-01-17 22:20
#8

Vill minnas att det bara är den med tuppen som är äkta Sri Racha och den finns på många ställen 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tant Grön
2019-01-17 22:23
#9

Då köper jag den. Det är inte så bråttom, för jag skall göra en annan linsgryta först.

oh-la
2019-01-20 10:05
#10

Vi har provat de flesta variante av Sri racha som finns i vanliga butiker och det är alltid den med tuppen vi återkommer till. Den är absolut godast! Den orangea flaskan är Sri racha majo. Också ett supergott tillbehör till mycket!

DesK
2019-01-20 10:19
#11

#10 oh-la, håller med dig, den med tuppen är bäst 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tant Grön
2019-01-20 12:51
#12

Tusen tack för svaren. Bra att få tips på vad som är godast. Nu idag skall jag göra denna linsgrytan, har fått tag på allt utom puylinser, men skall ta bara gröna istället: https://www.happygreen.se/magazine/item/linsgryta-med-gronkal-spenat-och-kokosmjolk/

Upp till toppen
Annons: