Annons:
Etikettmatprat
Läst 610 ggr
Tant Grön
2019-01-11 10:09

Brukar ni välja råvaror efter säsong?

Annons:
Magi-cat
2019-01-11 10:22
#1

Bra att välja efter säsong!

Det blir mycket rotsaker (potatis och morötter i ugn) så här års och grönkål mest varje dag. Vilken förträfflig grönsak!

Och så surkål…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2019-01-11 10:25
#2

Jo, jag har börjat köpa mer rotgrönsaker, hoppar de vattniga tomaterna och gröna bananerna. Äter en Östgötsk morot istället.  Tar lite i taget, kollar och lär mig. Nu ska jag leta efter egenhändig gjort Pizzasallad, vitkålen är billig. Ganska intressant att spana…Mvh/WL🌺

Tant Grön
2019-01-11 10:40
#3

Rotsaker och grönkål är ju så gott, finns så mycket god mat man kan laga av dem.

#2 Pizzasallad lärde jag mig att göra först förra året. Visste inte innan att man skall massera den strimlade kålen några minuter tills den slakar. Trodde att man skulle hälla kokande vatten över, eller låta den dra med salt. Ingen av de metoderna gav ju sådan sallad som man får på pizzerior.

MonicaLagerquist
2019-01-11 11:00
#4

Jag försöker. Undviker tex att köpa tomater. När våra egna är slut så blir det inga förens de nya kommer.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
2019-01-11 11:01
#5

#4 Tomaterna brukar ju inte heller vara så goda vid den här tiden.

Lussan20
2019-01-11 11:17
#6

Massera vitkålen, hm låter lite mystiskt? Berätta gärna tant grön hur du gör, man vill ju ha den så där krispig som Pizzerians sallad är.

Såg mig själv massera kålhuvudet hihi och ta i och knåda tills bladen föll mjuka ner. Men så kanske det inte går till? Mvh/WL😃☝️

Annons:
Upp till toppen
Annons: