Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 733 ggr
emeliiiiieee
2019-01-06 11:28

Tips på soppor

Är så sugen på nån god soppa till middag idag men kommer inte på nån god. Vad har ni för recept på goda soppor? Enda jag inte äter är potatis och purjosoppa

Annons:
Maria
2019-01-06 11:32
#1

Fransk bondsoppa

Det här är min mans favoritsoppa.🙂 Jag älskar den också.

I mitt recept är det dessutom 1-2 tsk franska örter.

https://www.ica.se/recept/fransk-bondsoppa-med-linser-och-rokt-flask-717937/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Ssoklubb]
2019-01-06 11:36
#2

Min favoritsoppa!

För fyra portioner behövs:
Olivolja
Ett par kvistar färsk rosmarin
1 gul lök, grovhackad
1-2 stavar blekselleri, hackade. Gärna blad också om det sitter sånna på.
1 vitlöksklyfta, finhackad

Två st kycklingfiler kokta
En näve småtomater, hackade
Två burkar kikärtor (avhällda och sköljda) eller motsvarande mängd hemkokta
En knapp liter kyckling- eller grönsaksbuljong
Ett par nävar pasta i småformat (ditalini, makaroner eller vad du nu känner för)
Saft av en halv citron
Peppar och salt
Rejält med persilja, hackad
Parmesanost

**Arbetsgång.
**Värm några matskedar olivolja i en stor kastrull, lägg i rosmarin och invänta fantastisk doft. Fräs lök och selleri till ett trevligt halvtransparent gojs, lägg till vitlök och tomater och kör ytterligare en stund. Häll i kikärtor och buljong och låt sjuda i tjugo minuter. Ta sedan ut ungefär hälften av kikärtorna med en hålslev och lägg åt sidan och stavmixa det som blir kvar mer eller mindre slätt. Häll tillbaka kikärtorna och häll i pastan, koka enligt anvisningar. Eventuellt lite mer vatten/buljong om det känns för tjockt (pastan drar åt sig en hel del vätska också). Smaka av med salt och peppar, häll i lite chiliflingor om du får feeling. Blanda i ordentligt med hackad persilja och servera i skålar, Skär kycklingen i bitar och häll i.

 Avsluta med att riva över parmesanost och en ringling av din bästa olivolja.

DesK
2019-01-06 11:38
#3

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

emeliiiiieee
2019-01-06 12:29
#4

#1 Tack för tipset! låter supergod. Blir till att testa den imorgon :D 

#2 Tack för tips! Ska testa denna idag och se vad jag tycker men låter ju supergott :D 

#3 Den där gulaschsoppan har jag tänkt testa så det får bli på tisdag :D

[Ssoklubb]
2019-01-06 12:40
#5

#4 Jag älskar den. Ska göra den imorgon tänkte jag.😃 Om man får över kött från en grillad/ugnsbakad kyckling så blir det jättegott. Extra mycket smak.

JazzBass
2019-01-06 21:40
#6

Gjorde en lite rameninspirerad asiatisk kycklingsoppa här i veckan. Kokade en kväll en buljong på citrongräs, ingefära, vitlök, lök, fisksås, kycklingbuljongtärningar och en del kryddor. Silade av följande dag, hällde i en burk kokosmjölk och finjusterade smaken, och hävde i en massa grönsaker, risnudlar och sousvidade kyckingfiléer innan servering.  Blev jättegod. 🙂 Grönsakerna var paprika, champinjoner, zucchini, morot och blomkål, men det kan ju varieras hur som helst.

Vitlökssoppa enligt ett recept på taffel.se är annars en av mina absoluta favoriter. Den är väldigt mjuk och varm i smaken och inte alls så stygg som man kunde tro. Absolut värd att prova.

Rent allmänt så kan man tycker jag man kan göra en jättegod soppa på nästan vad som helst. Bara man får tillräckligt med umami och hittar en bra balans av sälta, sötma, syra, beska och hetta (vilket inte alltid är det lättaste förstås) så brukar det bli gott.  Har nästan alltid kopiösa mängder lök i när jag gör soppa och det ger en bra bas. Gärna också selleri (fast jag ännu inte lärt mig tycka om smaken av rå selleri) och morot, eller kanske färsk fänkål. Dessa ingredienser har en förmåga att bidra med väldigt mycket smak utan att knappt märkas själva, speciellt om man mixar soppan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: