Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 3288 ggr
Scorpio97
12/31/18, 4:29 PM

Vitlökssmör hållbarhet i kyl

Hur länge håller hemmagjort vitlökssmör i kylskåpet? Det är gjort på Bregott, riven vitlök, citron och kryddor. Ingredienserna var för sig håller ju väldigt länge men jag såg idag att köpt vitlökssmör ska ätas inom tio dagar. Det kan dock ha varit just det märket, men jag blev nyfiken/fundersam ändå. 

Jag kommer självklart att titta, lukta och smaka innan jag slänger något och jag vet att bäst före oftast har en ganska stor säkerhetsmarginal. Men det vore bra att veta om tio dagar är nära sanningen eller om hållbarheten liknar vanlig Bregott, som jag kan ha i kylskåpet någon månad utan att något händer.

(Jag vet att man kan förvara vitlökssmöret i frysen, men jag vill ha det i kylen)


//Jessie

Annons:
Sindri
12/31/18, 5:24 PM
#1

Utgår från hållbarheten på det Bregott du använt. Lägg till lite för vitlöken som är konserverande. Och lukta.

Carmarino
12/31/18, 5:27 PM
#2

Har visserligen aldrig gjort vitlökssmör, så jag vet inte säkert hur länge det håller, men jag tror nog att det håller längre än 10 dagar. Sedan beror det förstås på var i kylen du förvarar det, och hur kallt det är i din kyl. Tror att de tio dagarna som står på köpt vitlökssmör är med god "säkerhetsmarginal".

Både vitlök och citron är ju konserverande, så du kan förmodligen ha det lika länge som vanligt Bregott. Dock under förutsättning att du inte tar ut det och låter det stå i rumstemperatur långa stunder åt gången, samt att du ser till att använda en ren kniv när du tar av smöret.

Kan erkänna att jag idag har använt två tetror med krossade tomater, som hade bäst-före-datum 31 juli 2014. De har stått i skafferiet hela tiden och förpackningarna var oskadda. Var naturligtvis lite tveksam, men tänkte att det är ju konserver. Så jag smakade på dem, och de smakade precis som de skulle. Så matvaror håller oftast längre än vi tror.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vallhund
12/31/18, 5:56 PM
#3

Det är ju lag att ange sista förbrukningsdag eller bäst före, finns väl ingen som tror 10 år gammalt salt är otjänligt i föda?

Så länge bregottet inte brjat härkna o/e vitlöken ruttna så är det bara att äta på. Härsket smör/olja osv är inte otjänligt, men smakar mindre bra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Scorpio97
12/31/18, 6:00 PM
#4

Då var det som jag tänkte först, att det borde hålla lika länge som vanlig Bregott. Då hinner jag nog äta upp det långt innan det blir dåligt :)

Vet egentligen inte varför jag ens kollade, för jag kollar nästan aldrig bäst före datum annars. Märker jag inget när jag äter/lagar till det är det okej för mig att äta brukar jag resonera. Har stålmage så brukar inte bli dålig ens om det var lite tveksam mat, haha. Men tyckte det var lite väl stor skillnad på 10 dagar och några månader så jag var tvungen att kolla upp det. Men då nöjer jag mig med att bäst före datumen är tokiga ibland helt enkelt

Tack för svaren!


//Jessie

JazzBass
12/31/18, 7:31 PM
#5

Inom sous vide kretsar varnas det en del för användning av rå vitlök i sous vide (syrefri miljö), men jag tror inte det finns några risker i kylskåpstemperaturer. Dock skulle jag tipsa om att förvara det i frysen istället, går bra att bara ta fram så mycket man behöver om man först format det till en korv som går att skära i fryst tillstånd typ 2-3cm tjock.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
12/31/18, 8:21 PM
#6

#5 Risk för botulism alltså? Googlade lite och det varnas för vitlök i olja och liknande. Säker förvaringstemperatur verkar vara max 3-4 grader och då är nog mitt kylskåp lite tveksamt (vet inte vilken temperatur den är inställd på, och eftersom jag bor i studentkorridor öppnas det väldigt ofta). Kanske bättre att vara säker och inte förvara det särskilt länge då. Tack :)

Jag tycker tyvärr att varken smak eller konsistens blir lika bra när smöret varit fryst. Sen tycker inte jag det är så enkelt att skära av en lämplig bit heller, oavsett hur smal korv man gör. Brukar alltid "spricka" och inte alls dela sig där jag hade tänkt sig. Då gör jag hellre en portion vitlökssmör precis när jag ska ha det i så fall, men tack ändå.


//Jessie

Annons:
vallhund
12/31/18, 10:53 PM
#7

Botulism kan vi helt bortse ifrån i detta fallet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Scorpio97
12/31/18, 11:02 PM
#8

#7 Har du lust att förklara varför? :)


//Jessie

vallhund
1/1/19, 8:46 PM
#9

Bakterierna som producerar toxiner är anaeroba, dvs kräver syrefri miljö, de lever i jorden o förr kunde man bli förgiftad pga dåligt steriliserade hemmagjorda konserver.

Står ganska bra artiklar på Wikipedia.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Scorpio97
1/1/19, 9:15 PM
#10

Ja, jag läste också att det krävs en syrefattig miljö. Det kan alltså inte bli så låg syrehalt i smör/Bregott? Jag har ingen koll på det och hittade ingen bra info om vilka livsmedel som kan ge en tillräckligt syrefattig miljö


//Jessie

JazzBass
1/2/19, 9:51 AM
#11

#6 - Ja, det avsåg jag. Men jag tror riskerna är ganska överdrivna, och definitivt vid kylskåpstemperaturer är en eventuell tillväxt ytterst marginell. Bakterietillväxten är visserligen starkt temperaturberoende men någon enstaka grad över 3-4 grader borde inte ha nån praktisk betydelse.

Känner igen lite de problemen du nämner men tycker inte det har så stor betydelse. Men vill man ha snygga smörpuckar kan man ju styckfrysa dem, eller kanske använda en iskubsform. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Pyttelite
1/2/19, 2:20 PM
#12

Vi har egentillverkat vitlökssmör lagrat halvårsvis i visserligen mycket kall kyl men har inga problem. 

Den gamla metoden att använda näsa, mun och ögon fungerar bra även här. 

Möjligen kan smöret härskna med för lång förvaring men det märker man ganska tydligt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Scorpio97
1/2/19, 3:34 PM
#13

Upptäckte att livsmedelsverket har en frågetjänst online, så för min egen nyfikenhets skull skickade jag frågan dit också. Får se hur lång tid det tar för dom att svara

Min mamma gör ibland inläggningar osv och hon har varnat många gånger för just botulism så det sitter väl i mig att det är något man absolut inte ska leka med. Jag vill helst undvika att förgifta mig själv bara för att jag är för lat för att göra nytt smör varje gång och för petig för att ha det i frysen, haha. Även om jag förstår att om det alls finns en risk så är den mycket liten.

Tack för alla svar! :)


//Jessie

Annons:
Upp till toppen
Annons: