Annons:
Etikettmatprat
Läst 1312 ggr
Tant Grön
12/14/18, 11:36 AM

Liquid smoke

Har sett att det står liquid smoke i en del recept. Var får man tag i det? Har inte sett det i någon affär.

Annons:
Lavine
12/14/18, 11:42 AM
#1

Kan stå bland taco/sushi-varor, eller oljor och grilloljor. En ganska liten flaska, i tabascostorlek ungefär. Ja, det kan stå bredvid tabasco och liknande också! 😃 Ursmart grej, användes med försiktighet då det ger stor röksmakeffekt.

Tant Grön
12/14/18, 11:56 AM
#2

Letade på ICA och Coop, men missade den kanske då för att flaskan är liten. 🤓
Står det liquid smoke på den, eller heter den något annat?
Skall man ta bara några droppar?

Cragan
12/14/18, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

så ser min flaska ut fast glaset på den var helt klart när flaskan var ny står brevid en vanlig liten kryddburk för storleksjämförelse

Namiko
12/14/18, 12:18 PM
#4

#2 Ja, det är droppar det handlar om, behövs inte mycket alls. Flaskan jag har står det tydligt Liquid smoke på.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Tant Grön
12/14/18, 12:19 PM
#5

Jag skall leta efter den nästa gång jag handlar. Tror ni den finns på Willys?

Cragan
12/14/18, 12:22 PM
#6

#5 borde finnas där men var försiktig blir lätt så pass kraftigt att det nästan ger en kemisk smak min flaska har en 2-3år på nacken flaskan innan tog det en 7-9år att gå igenom 
föredrar dock att riva liv i röken om det skall vara röksmak men är ju inte alla som har den lyxen

Annons:
Tant Grön
12/14/18, 12:25 PM
#7

#6 Tack för varningen. Skall vara försiktig. 🙂

tlover
12/14/18, 1:04 PM
#8

Ibland går det att använda rökt te som ersättning om du inte hittar liquid smoke

l'm back

Tant Grön
12/14/18, 1:12 PM
#9

#8 Är det något som finns i en vanlig ICA- affär? Är det gott att dricka?

Stallmima
12/14/18, 1:39 PM
#10

#5 Jag har köpt den på Willys och även ICA, man får ha ögonen öppna för flaskan i liten som ovanstående sa. Alternativt fråga personalen som brukar vara hjälpsam  🙂  Visste inte heller vad det var för något tills för några år sedan men ger en riktigt god smak i många rätter    👍

Amandla
12/14/18, 1:58 PM
#11

Angående liquid smoke, droppa i en sked först och rör sen ner i grytan, droppa inte direkt i grytan för det blir lätt för mycket då *been there, done that* 🤓


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lavine
12/14/18, 3:10 PM
#12

Håller med Amandla, vips kommer det ut en mycket större skvätt än man tänkt sig!

Willys har garanterat. 

Kryddburken Rökt paprika (Eller Paprika smoked) kan också vara en grej att smaksätta med i samma ton. Santa Maria.

Tant Grön
12/14/18, 3:25 PM
#13

Tack alla för bra tips. 👍I morgon går jag på liquid smoke-jakt. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: