Annons:
Etikettmatprat
Läst 815 ggr
tlover
2018-11-29 18:27

Jag har äntligen hittat limeblad

Jag besökte en ny mataffär idag och jag hittade torkade limeblad 😍

Så såklart blev det en thaiinspirerad wok till middag men såklart vill jag ha dina bästa tips på mat med limeblad

l'm back

Annons:
Tant Grön
2018-11-29 18:32
#1

Vad bra du gjorde en tråd om limeblad. Köpte när jag var i Göteborg, men dom har blivit liggande i skåpet. Hoppas någon har något bra recept. 🙂

JazzBass
2018-11-29 19:43
#3

Kaffir lime leaves? Har haft såna hemma några år (torkade) liksom curryblad, men är dålig på att använda dem trots att jag kockar asiatiskt rätt ofta. Följer tråden för att se om det kommer fler tips, musselreceptet Hera länkade till verkar jättegott också, måste prova vid nåt lämpligt tillfälle. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2018-11-29 19:44
#4

Jag har aldrig vågat testa att göra musslor (har inte ätit det sen jag var jätteliten och pappa gjorde det och jag tror att det var sånadär konserverade, men vi får se om jag vågar 🙂

l'm back

Honestyisdead
2018-11-29 20:06
#5

#4 Det är lätt så hoppas du testar. Är så gott :)

tlover
2018-11-29 20:10
#6

#5 det är bara det att alla skaldjur som jag har testat har jag verkligen inte gillat

l'm back

Annons:
Honestyisdead
2018-11-29 20:24
#7

#6 Aha

[Ssoklubb]
2019-01-04 15:43
#8

Stark thai soppa som alla älskar 😃

6 portioner

Du behöver:

  • 4st Kycklingfileer
  • Två packet osötad kokosgrädde
  • Havssalt
  • Vitpeppar
  • Chiliflakes
  • Limeblad
  • 1 matsked olivolja
  • Räkpasta
  • Purjolök
  • Citron
  • färdigkokta Röda linser
  • Ingefära
  • Champinjoner
  • Koriander
  • salladslök
  •  7 dl hönsbuljong
  • Fisksås
  • Två st färsk chili.

Arbetsgång

  • Börja med att koka upp 5 dl vatten och smula i 3 st hönsbuljong tärningar. Om du har egen buljong går det bra. Stäng av plattan. 
  • Putsa filerna rena och skär dem i en cm bitar ungefär. Vi vill ha ren kyckling så var noga!
  • Finhacka purjolöken tills du har ungefär en dl purjolök. Ta fram en tjockbottnad kastrull och fräs purjolöken i olivoljan tills den har fått färg. Häll i kycklingen och låt den fräsa med. 
  • Krydda med koriander, räkpasta, och chiliflakes.
  • Rör om och mixa salladslöken i en mixer tills det är en pure och därefter häller du i pureen i kastrullen.
  • Häll i 2 dl röda linser i kastrullen och rör om och låt dem stekas, utan spadet.
  • Hacka champinjonerna till önskad storlek och håll i dem i kastrullen. Riv lite ingefära och häll i dem också. 
  • Låt allt stekas i två minuter och därefter häller du i buljonger och grädden.
  • Rör om ordentligt.
  • Låt det koka upp tills kycklingen är färdigkokt och saftig.
  • Därefter hackar du limebladen och häller i soppan tillsammans med hackad chili och massa citronsalt.
  • Salta tills du tycker att det är tillräckligt.
  • Soppan ska koka i tre minuter till och därefter kan du servera.

Jag brukar servera med färsk koriander och olivolja samt chili sås 😊

Upp till toppen
Annons: