Annons:
Etikettmatprat
Läst 556 ggr
Tant Grön
11/22/18, 9:08 AM

Beroendeframkallande mat

Har ett väldigt sug efter rökt chipotle och jalapenopeppar. Nästan som ett beroende. Har ni något sådant sug efter viss mat?

Annons:
Torparmor
11/22/18, 9:13 AM
#1

Mjölk


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

wildfire
11/22/18, 9:35 AM
#2

Mjölk här också men jag hade som du en tid tok sug efter  chipotle och jalapeno. Mjölk kan jag inte leva utan och har druckit mycket hela mitt liv.

Tant Grön
11/22/18, 10:47 AM
#3

Förr drack jag 1 liter mjölk om dagen och det var som ett beroende. Så fick jag för mig att testa havremjölk en vecka och sen kunde jag inte gå tillbaka till mjölk. Hade inte tänkt att sluta med det, men det blev så.

wildfire
11/22/18, 11:13 AM
#4

#3 Det är ungefär en liter som går åt om dagen,kan bara inte låta bli att sörpla mjölk 😃 men havremjölk det är inte dumt det heller jättegott  likaså sojamjölk  är gott 👍

Tant Grön
11/22/18, 11:25 AM
#5

Jo, någon typ av mjölk vill man ju ha.

Mooniq
11/22/18, 2:55 PM
#6

Att man blir beroende av mjölk är känt -  googla mjölkmorfin, ett ämne som kroppen inte kan bryta ner. läs tex denna 

http://4health.se/opioida-peptider-anledningen-att-mjol-och-mejeriprodukter-ar-beroendeframkallande

Andra ämnen i mat som är beroendeframkallande är smakförstärkare - eller rättare sagt - de tar bort mättnadskänslan - så man vet inte när man är mätt. Smakförstärkare har många namn, tex E 620 - 629, Glutamat, MSG, Naturligt Jäst och jästextrakt. Det blir riktigt tydligt om du gör ett chipstest.

Ät en måltid så du känner dig mätt - öppna en påse lättsaltade chips och se hu många du kan äta innan kroppen säger stopp.  Nästa dag så äter du en måltid och öppnar en chipspåse med smakförstärkare - tex sourcream och du kan antagligen få i dig hela påsen utan att kroppen protesterar. Ruggigt. 

200 gramspåse chips är hela 12 portioner - vem tänker på det när den öppnas?

Jag lärde mig för ca 10 år sen att jag är sockerberoende och jag faller lätt som tusan med olika livsmedel, så jag är en nyfiken konsument som läser mycket om kost och näring och tillsatser och har lärt mig enormt mycket genom åren. 

När jag drog ner på kolhydraterna så slutade min IBS att bråka - men äter jag fel så startar den med ett vrål. gäller att välja sina "krig" men då vet jag oxå vad som väntar och varför.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Honestyisdead
11/29/18, 6:41 PM
#7

Chili, Sichuanpeppar, salt, skaldjur och mjölk

Upp till toppen
Annons: