Annons:
Etiketterrådtips
Läst 586 ggr
Garm
11/16/18, 3:44 PM

Svartkål

Köpte mig en låda grönsaker och i den fanns massor med svartkål. Det är något jag aldrig testat förut, men ser fram emot att göra det. Dessvärre är jag ju således obevandrad i recept med svartkål i. Hur gör ni när ni tillagar svartkål och till vad/i vilka rätter äter ni det? Vore kul att få lite tips och inspiration.

Annons:
Namiko
11/16/18, 4:04 PM
#1

Jag har faktiskt undvikit att äta svartkål tidigare, gav det bara till kaninerna. Fick dock hem det i en grönsakslåda för ett tag sedan och eftersom kaninerna är borta var det bara att äta upp den själv. 

Jag strimlade och stekte den i margarin tillsammans med lök, vitlök och champinjoner, kryddat med salt och peppar. Hade det sen till flera olika rätter, det godaste var nog när jag gjorde salladswraps med bakad sötpotatis, dom stekta grönsakerna, vitlöksdipp samt paprika, tomat och gurka.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Tant Grön
11/16/18, 4:27 PM
#2

#0 Lyckliga dig som har en låda svartkål. Man kan ha den till nästan allt, den passar i recept där det står grönkål. Pajer, grytor, piroger, soppor och det som Namiko föreslog. Jag tycker svartkål är godare än grönkål, brukar göra långkål på den och inte bara till jul. Det blir godare än stuvad spenat och går att ha till det mesta. 🙂

[SonjaG]
11/16/18, 4:48 PM
#3

Jag tyckte om den, bara man skär bort den där stammen i mitten. Den kan bli lite seg, upplevde jag det som.

Tant Grön
11/16/18, 5:28 PM
#4

#3 Stammen i mitten tar jag alltid bort också.

Maria
11/17/18, 7:41 AM
#5

Jag älskar svartkål.

Jag skär också bort stammen i mitten. Det som är så fascinerande med svartkål när man fräser den i smör är hur den ändrar färg från svartgrå till ganska klargrön färg så fort den blir varm.🙂

Jag har den i grytor av olika slag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Garm
11/17/18, 11:02 AM
#6

Tack så mycket för tipsen! Ska göra en kycklingcurrygryta med svartkål i ikväll. Brukar ha babyspenat i många av mina grytor, men ska byta ut det mot svartkål för jag misstänker det smakar mer och har lite mer "stuns".

Ska leka lite med olika recept utifrån de tips jag fått av er.

Annons:
Maria
11/17/18, 11:05 AM
#7

#6 Om du fräser svartkålen lite i stekpanna innan så tycker jag att den smakar så mycket bättre och mer så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Garm
11/17/18, 11:08 AM
#8

#7 Tackar, då gör jag så 🙂

Upp till toppen
Annons: