Annons:
Etikettmatprat
Läst 2476 ggr
Tant Grön
2018-11-14 14:16

Äta med pinnar

När jag äter på asiatiska restauranger, så ber jag alltid att få pinnar. Tycker det är kul och matupplevelsen blir annorlunda.  Någon mer som gör det?

Annons:
tlover
2018-11-14 14:18
#1

Ja alltid. Viss mat "kan" jag inte äta med bestick. Jag har även ätpinnar hemma som används ca 1g/v

l'm back

[moratjejen]
2018-11-14 14:20
#2

Åh, va roligt, trodde detta bara var ett dataforum men såg nu det fanns flera sidor. Spännande.

Jo men visst brukar jag be, pinsamt nog har jag bett om pinnar även på restauranger som de tydligen inte äter med det, men många tar in för många blandar ihop alla dess ursprung. Men ja, vi brukar äta med pinnar eller sked hemma. Har blivit influerad, testade äta på skoj skull men det höll kvar. 😃

Tant Grön
2018-11-14 14:22
#3

Tycker ni det är svårt? Alla klarar det ju inte.

tlover
2018-11-14 14:27
#4

#2 Ja tex thailändare äter ju inte med ätpinnar utan gaffel och sked.

#3 Nej men då har jag övat endel. Det var svårt när jag hade brutit fingret däremot

l'm back

[moratjejen]
2018-11-14 14:33
#5

#3. Jo det är någorlunda lätt. Man vänjer sig, men är van att äta med mina pinnar, har ibland svårt när det är längre pinnar, o vissa är "hala".

#4. Precis.

[Tuulikki]
2018-11-14 14:35
#6

Jag har faktiskt aldrig ätit med pinnar😇 Min sambo däremot äter ofta sushi och då alltid med pinnar.

Annons:
tlover
2018-11-14 14:37
#7

#6 Vill du veta något komiskt. I Japan äter man sushi med händerna 🙂

l'm back

[Tuulikki]
2018-11-14 14:43
#8

#7 Oj haha😃Hur kommer det sig? Är det inte lite kladdigt? Jag har aldrig smakat sushi eller ens rört en bit🤔

Men skulle jag äta sushi skulle det nog bli på japanskt vis, med händerna då😃Nu i höstas när vi var på restaurang ett gäng var det sushi som förrätt till de andra. Inte alla hade ätit med pinnar förut så sambon visade dem hur en gör. Såg lite knepigt ut för nybörjarna men de flesta fick in tekniken ganska snabbt🙂

[moratjejen]
2018-11-14 14:45
#9

På tal om sushi, många tror det har något med rå fisk att göra, men det betyder något i stilen med surt ris.

tlover
2018-11-14 14:46
#10

#8 Inte om det är rätt gjort. Det kom ju till som en snabbmat och man ska ju äta dom med händerna då, en hel bit i en tugga (så många sushibitar här i Sverige är för stora också).

Dessutom så ska man inte doppa riset i soja, det är som att säga till kocken att h*n har gjort dåligt ris

l'm back

Tant Grön
2018-11-14 15:04
#11

Har hört att man blir intelligent av att äta med pinnar. 🤓

Sommarek
2018-11-14 15:16
#12

Jag äter med pinnar när tillfälle ges, och har liksom #1 vissa rätter som jag tycker det känns "fel" att äta med kniv och gaffel, även om det erbjuds. När min kusin skulle till Japan för första gången åt han allt med pinnar för att öva - och då menar jag allt. Frukostflingor, ärter, bröd…  😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
2018-11-14 15:17
#13

Jag äter med pinnar om jag är ute och äter "sådan" mat. Har även pinnar hemma och tycker det är ganska lätt att äta med.

#9 Det är ju ganska många varianter av rå fisk på sushibitar. 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[moratjejen]
2018-11-14 15:23
#14

#13. Agree, men tror det är mer anpassat för oss västerlänningar, hade en kompis som reste runt på en matresa, hon blev så besviken för det inte var fisk på när hon skulle äta. Hon fick förutom äta med pinnar äta med händerna en hel del på resan beroende på vart hon var. 😃

Scorpio97
2018-11-14 15:28
#15

Om jag köper hämtmat och får med pinnar gör jag ett försök att använda dom. Jag tycker dock det är svårt och är väldigt dålig på det, så jag brukar tillslut ge upp och hämta bestick. Men skam den som ger sig så jag försöker en stund varje gång ändå. Ute bland folk tar jag dock kniv och gaffel, det är mindre skämmigt än mina försök att äta med pinnar :)


//Jessie

Maria
2018-11-14 15:42
#16

#14 Suschi är ju en hel vetenskap och rätten har säkerligen förändrats genom åren och det finns åtskilliga varianter. Dessutom lokala varianter som vi nog inte ens varit i närheten av att smaka😉I Sverige har det väl inte funnits så länge. Jag åt det första gången på 90-talet tror jag även om det säkert funnits tidigare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[moratjejen]
2018-11-14 16:12
#17

#16. absolut förändras det genom åren, men det kommer aldrig betyda rå fisk, det fick hon lära sig och påpekat när jag sagt att det betyder det för nu har jag lärt mig att det betyder surt ris. Eller något sånt. hehe Hon tipsade om sidan: http://www.sushisushi.se/ "Det är en vanlig missuppfattning  i Sverige att Sushi betyder ”rå fisk”. Det är dock inte sant."

Att äta med kinapinnar:

https://www.kinaupplevelser.nu/guide/ata-med-pinnar-kina/

Maria
2018-11-14 20:59
#18

#17 Men den typen av sushi vi äter här i Sverige och på de flesta andra ställen har ju som ingredienser ofta rå fisk av något slag.

Jag har aldrig hört att någon tror att ordet sushi betyder "rå fisk".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[moratjejen]
2018-11-15 07:37
#19

#18, vi fick lära oss det till och med i skolan när vi läste om mat och kultur (fast vi fick också lära oss att olika delar av tungan ger olika smak, vilket är felaktigt och rätt uppenbart, då alla smaklökarna uppfattar all smak, om man tappar en del av tungan kan man fortfarande känna smakerna, det blir inte bittert bara för man saknar toppen). Jag gillar verkligen inte rå fisk (haft oturen att fått med levande maskar i så fått avsmak för livet) utan brukar beställa med avokadoskiva. Men fått höra vid flera tillfällen. Senast bara några dagar sedan hos en väninna med sina barn. Frågade vad de trodde det betydde och fick svar från de tre "rå fisk". Lite som apotekarnes (titta stavningen) för många säger apotekarens (titta stavningen). Så vanligt och vet inte en människa som säger rätt där ens. Är lite intresserad av sånt som vanliga missuppfattningar och tro som inte stämmer men många tror. Udda hobby men ett intresse. 😉 Du har bra utbildade vänner.

Är det någon som känner till kinapinnar som har som små prickar på sig för att lättare greppa maten? Hade ett par vita med utstickande prickar längst ned. Det var faktiskt mycket lättare att lära sig äta med sådanna. Ett varmt tips. 😃

Maria
2018-11-15 07:49
#20

Ätpinnar kanske man skulle kalla dem istället då de finns i stora delar av Asien.

Jag har ätpinnar från Korea då min man jobbade där. De är ganska smala och i rostfritt så de är lite svårare att äta med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Garm
2018-11-15 10:59
#21

Jag tycker det är roligt att äta med ätpinnar ibland. Många rätter gör sig bäst med ätpinnar.

Jag brukade faktiskt äta ostkrokar och chips med ätpinnar förr för att slippa bli smutsig om händerna, men slutade med det.

NatasjaHemby
2018-11-15 15:11
#22

Lärde mig ganska "sent" (typ vid 23?) att äta med pinnar. Då åt vi ändå ofta sushi o.dyl. hemma under min uppväxt och min lillebror hade inga som helst problem med pinnarna. Numera äter jag däremot gärna med pinnar och tycker inte att de är svårare att hantera än kniv och gaffel. Väljer pinnar på restaurang om det finns men tror aldrig jag har behövt be om det. Äter med pinnar hemma kanske en gång i veckan i snitt.

SE*Simbelmynes

DesK
2018-11-15 18:39
#23

Sushi äter jag med fingrarna, sashimi med ätpinnar 🙂

Color12 lite OT men har du sett att det finns en sajt om språk här? Språk.ifokus.se 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2018-11-16 06:54
#24

#19 Återigen har jag aldrig hör någon säga annat än "Apotekarnes" för jag gissar att du menar läskedrycken? Det kanske är en generationsfråga?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[moratjejen]
2018-11-17 07:20
#25

#24, ja precis läskeblasken. Nja, är det? Mina farföräldrar säger fortfarande apotekarens, de flesta av mina vänner också. När man ber folk att läsa om blir nog de flesta förvånade. Men apotekarens är egentligen inte riktigt fel då det tydligen stavades lite annorlunda förr (enligt frågan på deras hemsida för ett par år sedan, va flera som skrivit och frågat till dem om "felstavningen". Läste även en tidnignsartikel om vanliga missuppfattningar. Hjärnan kastar ju "rätt" orden automatiskt så ibland läser vi fel, så länge sista och första bokstaven är rätt.

Så spännande att alla dina vänner är så pålästa och felfria samt känner till allt. 👍

Folk har ju gjort en stor deal av det, men kanske har fel på allt, alla kanske känner till det och jag har ordentligt korkade människor runt mig? 😎

https://www.youtube.com/watch?v=fufMV28rsec

Maria
2018-11-17 07:39
#26

#25 "Så spännande att alla dina vänner är så pålästa och felfria samt känner till allt. Tummen upp

Folk har ju gjort en stor deal av det, men kanske har fel på allt, alla kanske känner till det och jag har ordentligt korkade människor runt mig? Cool"

Nu tycker jag att du är ganska tyken (ett uttryck från Göteborg som betyder ungefär spydig)

Jag har bara berättat om mina erfarenheter och jag har även ställt frågan om det kanske är en generationsfråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[moratjejen]
2018-11-17 08:30
#27

Nejdå, ber om ursäkt om du uppfattade det så. Sa det med glinten i ögat, därav jag använde smileys för att förtydliga. 😃 Är göteborgare också. Va trevligt. 😃

Annons:
[moratjejen]
2018-11-17 08:32
#28

Någon som vet vad pinnarna brukade vara gjorda av förr? Tror de flesta jag haft har varit bambu eller plast.

JazzBass
2018-11-17 18:53
#29

Jag har nån gång försökt lära mig äta med pinnar, men utan större framgång. Ser dock egentligen ingen större poäng med det utom om man nån gång skulle resa till ostasien (där det ju säkert är en ganska nödvändig färdighet). Tycker våra bestick annars är väldigt mycket mer praktiska. 😛

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2018-11-17 19:00
#30

#29 Intressant, jag tycker att ätpinnar är mer praktiska och jag har till och med börjat använd dom i viss matlagning

l'm back

[Ssoklubb]
2019-01-16 15:08
#31

Äter oftast med pinnar. Gäller inte sushi.

Jalking
2019-01-24 21:38
#32

Det enda vettiga verktyget för att plocka upp oliver och liknande ur burken.

Tant Grön
2019-01-24 21:42
#33

Gjorde en nudelwok idag som jag självklart åt med pinnar. 🙂

Upp till toppen
Annons: