Annons:
Etikettmatprat
Läst 312 ggr
tlover
11/13/18, 6:16 PM

Har du gått kurs i matlagning?

Har du gått nån kurs i matlagning? (inte hemkunskapen i skolan alltså). Vad var det isåfall? Hur var svårighetsnivån? Skulle du göra det igen?

Om du inte gått någon kurs i matlagning, skulle du vilja? Vilken typ? Tror du att det blir av?

Jag funderar nämligen på att gå en kurs nu när jag bor i storstan, medelsvår typ kocktekniker för hemmakockar. Jag har däremot inte gått nån tidigare.

l'm back

Annons:
MonicaLagerquist
11/13/18, 6:42 PM
#1

jag har gått på en väldigt bra kurs för en hrrans massa år sen Eller kurs och kurs det var på gymnasienivån.Jag var 17 år då.

Jag gick på en internatskola där vi var uppdelad i fem olika grupper.Vi var 52 elerver på skolan och alltså delade på fem olika grupper.Som alternerade på fem olika stationer veckovis. En småhushållsenhet,ett storhushåll en väv och en sy grupp samt en städ/tvätt grupp. Den veckan  man hade småhushåll skulle man till klockan 11.30 laga mat till tre kamrater och sen ta rätt på disk efteråt.Den veckan man hade storhushåll jobbade man i stora köket och lagade mat och bakade till de elever som åt i matsalen.Väv och sömnadveckorna ängnades då till de ämnene.Den veckan man hade städ skötte man skolans tvätt och övrig städning.På eftermiddagarna hade vi vanlig skolundervisning. När man lagade mat så gick man först igenom vad man skulle laga och sen fick man hämta mat ur skåpen.

Vi hade en hel del teori kring mat och allt kring det. Ett helt undrebart sett att lära sig på.

Stolt ägare till fem La permer

JazzBass
11/13/18, 11:01 PM
#2

Nej. Vet inte heller om jag skulle vara så rysligt intresserad, är mer en sån som själv tar reda på det jag vill, och lär mig den vägen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonicaLagerquist
11/14/18, 7:48 AM
#3

Det som skulle vara kul är att få gå en kurs och laga mat tillsammans och sen få hjälp och råd att välja ut lämpliga drycker och avsluta kvällen med att äta upp maten.

Stolt ägare till fem La permer

DesK
11/14/18, 9:28 AM
#4

När jag jobbade i manuell chark-, deli-, ost-, och fiskdisk ingick det i arbetet att gå diverse olika kurser och det var roligt och lärorikt. Efter den perioden har jag inte gått några matkurser, men jag läser kokböcker på samma sätt som de flesta läser t ex romaner.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Intehärutandär
11/14/18, 3:28 PM
#5

Lärde mig laga mat som barn, men då jag gick bageri/konditori så valde vi kall- & varmkök som tillval.

Tant Grön
11/14/18, 4:48 PM
#6

Nej har aldrig gått någon kurs. Men skulle gärna gå en om t.ex.  Zeina Mourtada eller han som har bloggen "Jävligt gott" Gustav Johansson var kursledare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: